حسین پیرمؤذن در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: امروز پارلمان محلی قدردان تلاش‌های ۱۱ ساله اکبر بهنام‌جو در سمت معاونت عمرانی و همچنین استاندار اردبیل است که به فعالان بخش خصوصی با نگاه اعتمادآفرین و انگیزه‌بخش همراهی و حمایت همه‌جانبه را داشته‌اند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به ضرورت تدوین آمایش سرزمینی […]

حسین پیرمؤذن در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: امروز پارلمان محلی قدردان تلاش‌های ۱۱ ساله اکبر بهنام‌جو در سمت معاونت عمرانی و همچنین استاندار اردبیل است که به فعالان بخش خصوصی با نگاه اعتمادآفرین و انگیزه‌بخش همراهی و حمایت همه‌جانبه را داشته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به ضرورت تدوین آمایش سرزمینی استان اشاره کرد و گفت: امیدواریم استاندار جدید اردبیل که از سبقه صنعت، معدن و حوزه اقتصاد و تولید است، توجهی جدی به تدوین آمایش صنعتی استان اردبیل داشته و در این زمینه از ظرفیت فعالان این عرصه نیز استفاده کند.

پیرمؤذن افزود: استاندار سابق اردبیل در کنار نمایندگان پرتلاش خارج از نگاه سیاسی چپ و راست سعی کرد در بازسازی و توانمندسازی استان اردبیل گام‌های اساسی را بردارد که قطعا این فعالیت‌ها با تلاش و پیگیری‌های استاندار جدید اردبیل ادامه خواهد داشت.

دولت توان سرمایه‌گذاری کلان در هیچ استانی را ندارد
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: توسعه و کارآمدی کشور و استان اردبیل در میان مدت و درازمدت مرهون حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است و قطعا دولت توان سرمایه‌گذاری کلان را در هیچ استانی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با ارائه آمارهایی از فعالیت چهار ساله استاندار سابق اردبیل بیان کرد:‌ در این چهار سال جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری صادر شده در استان با یک جهش ۳۰ درصدی نسبت به چهار سال قبل به بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ فقره رسیده است.

پیرمؤذن ادامه داد: استان اردبیل در مطالبات تسهیلات پرداختی همیشه رتبه اول و در پرداخت تسهیلات جایگاه بیست و چهارم تا بیست و هفتم را در کشور داشته اما در این چهار سال با پرداخت تسهیلاتی بالغ بر یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رشد جهشی در این حوزه تا دو برابر رقم خورده است.

پرداخت تسهیلات در حوزه توسعه صنایع به دور از پرداخت تسهیلات کلان در بخش زیرساختی باشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: باید پرداخت تسهیلات به استان در حوزه بازسازی و توسعه صنایع به دور از پرداخت تسهیلات کلان در بخش زیرساختی اتفاق بیفتد و انتظار می رود با تلاش استاندار جدید اردبیل و نمایندگان استان پرداخت تسهیلات زیرساختی با تسهیلات پرداختی حوزه صنعت و رونق تولید تفکیک شود تا شاهد جذب منابع بیشتر به استان باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل تحولات بخش گردشگری را به رغم شرایط کرونایی یادآور شد و تصریح کرد: احداث پیست‌های اسکی متعدد، تکمیل پل‌های معلق، طرح‌های زیرساختی در بخش گردشگری از اقدامات مهمی است که با فروکش کردن بیماری کرونا مردم استان از نتایج ارزشمند آن بهره خواهند برد.

وی حمایت از بخش خصوصی و رونق واحدهای فعال در بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی را یادآور شد و گفت: در حوزه کشاورزی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و ارتقا جایگاه استان در بین سه استان برتر در توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و تولید محصولات متنوع، از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده است.

 ضرورت تکمیل و راه‌اندازی بندر خشک و بارانداز ریلی برای اتصال به پايگاه خبري تحليلي آذرمغان کشورهای آسیای میانه و روسیه 
پیرمؤذن افزود: با جذب سرمایه‌گذاران متعدد از مناطق مختلف کشور شاهد توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و تولید گیاهان دارویی هستیم که این روند قطعا در دوره جدید مسئولیت استاندار اردبیل ادامه خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ضرورت تکمیل و راه‌اندازی بندر خشک و بارانداز ریلی را در اتصال به آذربایجان، آسیای میانه و روسیه یادآور شد و خاطر نشان کرد: در گام اول پیشنهاد احداث بندر خشک را در شمال استان دادیم تا در منطقه صفر مرزی سالن‌ها و سردخانه‌های متعدد احداث و راه‌اندازی شوند.

پیرمؤذن در ادامه سخنان خود اضافه کرد: سرمایه‌گذاری های سنگینی در این حوزه در حال انجام است و امیدواریم با اعلام نظر مسئولان کشور آذربایجان به سرعت شاهد راه‌اندازی بارانداز ریلی و همچنین شهرک مشترک صنعتی بین ایران و آذربایجان در منطقه مرزی پارس‌آباد باشیم.

وی ضرورت راه‌اندازی این دو پروژه عظیم را در توسعه تجارت و صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و فرآوری شده یادآور شد و بیان کرد: تلاش بر این است تا راه آهن ایران از نقطه پارس‌آباد به راه آهن آذربایجان متصل شود که در این زمینه قرار است چهار کیلومتر از طرف جمهوری آذربایجان به نقطه مرزی پارس‌آباد وصل و از طریق منطقه مرزی پارس‌آباد نیز خط ریلی به حوزه قفقاز اتصال پیدا کند.

جمهوری اسلامی در تلاش است تا روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای منطقه تقویت کند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به حل مشکل ترانزیت کالاها از طریق تریلی ها و کانتینرها با حل مشکل به وجود آمده در روابط ایران و آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: ۱۵۰ کانتینر از طریق گمرک بیله‌سوار و آستارا به کشورهای آسیای میانه ارسال می شود که امیدواریم با فروکش کردن تنش‌های به وجود آمده روابط اقتصادی ایران و آذربایجان تقویت شود.

دبیر شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی ضرورت دسترسی ایران را به پايگاه خبري تحليلي آذرمغان ارزشمند آسیای میانه و روسیه یادآور شد و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به سعه‌صدر و ابراز دوستی، همسایگی و حسن همجواری در تلاش است تا روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای منطقه تقویت کند.

وی به فعالیت‌های انجام شده در بخش زیرساخت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در تکمیل راه آهن اردبیل – میانه بخش عمده‌ای از کارها در دوره مدیریتی استاندار قبلی انجام شده چرا که این پروژه به دلایل مختلف در سال‌های گذشته خوابیده بود و حتی عده‌ای برای تکمیل آن رغبتی نشان نمی دادند که با تلاش و پیگیری های انجام شده و تأمین فاینانس بانک ملی،  پروژه راه آهن اردبیل سرعت تکمیلی بیشتری به خود گرفت.

پیرمؤذن تصریح کرد: در کنار تکمیل راه آهن اردبیل – میانه، راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و فعال کردن منطقه ویژه اقتصادی از ضرورت‌هاست که استاندار جدید اردبیل باید به عنوان مطالبه اصلی بخش خصوصی آن را پیگیری کند.

با گذشت سال‌ها هنوز منطقه ویژه اقتصادی نمین توسعه حقیقی پیدا نکرده است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به مهیا نبودن برخی زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی نمین اشاره کرد و افزود: با گذشت سال‌ها هنوز منطقه ویژه اقتصادی نمین توسعه حقیقی پیدا نکرده که انتظار می رود با حضور سرمایه‌گذاران و گسترش فضای این منطقه امکان رونق بیشتر فراهم آید.

پیرمؤذن خاطر نشان کرد: بعد از امضای برجام و حضور ۱۷۰ هیئت خارجی سرمایه‌گذاری در کشور، ما تلاش کردیم بخشی از این سرمایه‌گذاران را به استان اردبیل بیاوریم اما زیرساخت‌های هوایی اجازه انجام سفر و پرواز داخلی را به استان نداد ولی با پیگیری های انجام شده، سعی بر این بوده تا در این چهار سال باند اصلی بهسازی و مجهزترین امکانات در فرودگاه اردبیل راه‌اندازی شود تا شاهد ارائه مشوق‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران داخلی و حتی خارجی در استان باشیم.

وی اضافه کرد: استاندار جدید اردبیل باید آمایش صنعتی را به صورت اولویت جدی مورد توجه قرار دهد چرا که در مسیر توسعه استان تهیه و تدوین این آمایش جز ضرورت‌هاست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: استاندار جدید اردبیل در کنار اخلاق‌مداری و آشنایی به حوزه‌های اقتصادی و صنعتی از نیروهای جوان و فعالی است که قطعا پیگیر طرح‌های توسعه‌ای استان خواهد بود که امیدواریم با همراهی نمایندگان استان و بخش خصوصی اهداف مورد نظر در سال‌های پیش رو تحقق پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع