بازار؛ گروه خودرو: منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت امروز اعلام کرد که مشکل تامین ارز صنایع خودروسازی و قطعه سازی در سال جاری رفع می شود. همزمان با این موضوع نامه ای از مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو منتشر شده است که اردیبهشت ماه سال جاری به وزارت صمت توقف تولید […]

بازار؛ گروه خودرو: منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت امروز اعلام کرد که مشکل تامین ارز صنایع خودروسازی و قطعه سازی در سال جاری رفع می شود. همزمان با این موضوع نامه ای از مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو منتشر شده است که اردیبهشت ماه سال جاری به وزارت صمت توقف تولید خطوط ایران خودرو را به دلیل کمبود ارز گزارش داده است. براساس اعلام خودروسازان هر دستگاه خودرو تولید داخل به صورت متوسط ۲ هزار و ۶۵۰ دلار ارزبری دارد، با در نظر داشتن این موضوع اگر ارز قطعه سازان و خودروسازان تامین نشود، در وهله نخست باید انتظار تولید خودرو ناقص سپس توقف خطوط خودروسازان را داشت.

میرزایی، مدیرعامل هلدینگ عظام: گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور از ابتدای سال جاری فقط موفق به تامین ۲۰ میلیون یورو، ارز مورد نیاز خود شده است

تامین ۲۰ میلیون یورویی از ابتدای سال توسط ایران خودرو

منصور میرزایی مدیر عامل هلدینگ عظام در خصوص چالش تامین ارز صنعت خودرو به «بازار» گفت: از اسفندماه سال گذشته تا امروز به عنوان یک واحد قطعه سازی موفق به تامین ارز جهت خرید مواد اولیه نشدیم. طی سال گذشته مواد اولیه مورد نیاز تولید قطعه را به گمرکات کشور وارد کردیم، اما به دلیل عدم تخصیص ارز موفق به ترخیص نشدیم.

مدیر عامل هلدینگ عظام با اشاره به برنامه تولید خودروسازان در سال جاری، به «بازار» توضیح داد: گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور از ابتدای سال جاری فقط موفق به تامین ۲۰ میلیون یورو، ارز مورد نیاز خود شده است. این درحالی است که برخی از قطعه سازان برای تولید محصول ماهانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون یورو جهت خرید مواد اولیه یا محصولات خود نیاز دارند.

افت تولید ۳۰ درصدی تولید ایران خودرو |از ابتدای سال ایران خودرو ۲۰ میلیون یورو ارز تامین کرده است

میرزایی با بیان اینکه زنگ خطر توقف تولید صنعت خودرو به دلیل کمبود ارز در کشور به صدا در آمده، افزود: دولت برای حل مشکلات نقدینگی و ارزی صنعت خودرو باید بستر سازی انجام دهد. چرا که اگر برای ارز به یک واحد تولیدی تخصیص دهند، تامین آن امکان پذیر نیست. این مورد می تواند روند تامین و تولید قطعات خودرو را در کشور با معضل مواجه کند.

مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور: تولید گروه صنعتی ایران خودرو به دلیل مشکلات ارزی با ۳۰ درصد افت همراه بوده است

افت تولید ۳۰ درصدی ایران خودرو

سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص چالش تامین ارز صنایع خودروسازی و قطعه سازی به خبرنگار «بازار» گفت: دو تا سه ماه زمان برای تخصیص ارز به واحدهای تولیدی نیاز است، پس از تخصیص اگر تولید کننده به شعب ارزی بانک ها مراجعه کند، با پاسخ عدم تامین ارز و مراجعه به صرافی ها مواجه می شود. هنگام مراجعه به صرافی ها برای تامین ارز به صورت غیر رسمی مطالبه اضافه پرداخت می کنند. به بیانی بهتر اگر فرض کنیم یک یورو ۴۲ هزار تومان قیمت دارد، قطعه ساز باید به ۵۴ هزار تومان به صرافی پرداخت کند. حتی برخی از صرافان درخواست یورو به جاری ریال جهت نقل و انتقال مالی تولیدکنندگان دارند.

افت تولید ۳۰ درصدی تولید ایران خودرو |از ابتدای سال ایران خودرو ۲۰ میلیون یورو ارز تامین کرده است

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور ضمن اشاره به مسدودسازی سپرده توسط بانک ها برای تامین ارز واحد های تولیدی، بیان کرد: اگر یک شرکت قطعه ساز بخواهد مستمر فرآیند تامین ارز را انجام دهد، برنامه تولیدش با چالش و عدم تامین روزانه نیاز خودروساز همراه خواهد شد.

مقتدری، با اشاره به برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال جاری، اظهار داشت: براساس برنامه تولید سال جاری گروه صنعتی ایران خودرو باید روزانه ۳ هزار دستگاه خودرو تولید کند. ولی به دلیل مشکلات ارزی تولید این خودروساز ۳۰ درصد افت و روزانه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو تولید می کند.

پلی آمیدها که اصلی ترین مواد اولیه تولید قطعات پلاستیکی موتور خودرو هستند، پتروشیمی های داخل کشور توان تولید این مواد اولیه را ندارند

عدم توان پتروشیمی ها در تولید پلی آمیدها

ابراهیم احمدی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص چالش تامین ارز برای واردات محصولات مورد نیاز به خبرنگار «بازار» گفت: در صنعت خودرو مانند سایر صنایع مواداولیه یا کالاهای که در کشور به دلیل فقدان تکنولوژی یا عدم صرفه اقتصادی تولید نمی شود، جز محصولات وارداتی است. طی چهار ماه گذشته علیرغم ثبت سفارش مواداولیه مورد نیاز موفق به خرید یا تامین ارز نشدیم.

افت تولید ۳۰ درصدی تولید ایران خودرو |از ابتدای سال ایران خودرو ۲۰ میلیون یورو ارز تامین کرده است

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص مشکل خرید ارز آزاد با خودروسازان، بیان کرد: اگر قطعه سازی موفق به خرید ارز آزاد شود، خودروسازان حاضر به پذیرش قیمت آن در قرارداده نیستند. چرا که قیمت ها غیر رسمی بوده و در معاملات رسمی قطعه سازان و خودروسازان پذیرفته نمی شود، این مورد می تواند منجربه افت نقدینگی زنجیره تامین و کاهش تولید می شود.

وی افزود: پلی آمیدها که اصلی ترین مواد اولیه تولید قطعات پلاستیکی موتور خودرو هستند، پتروشیمی های داخل کشور توان تولید این مواد اولیه را ندارند. در نتیجه مجبور به واردات هستیم که فرآیند آن نیز به دلیل معضلات ارزی متوقف شده است. اگر تولید خودرو در سال جاری تاکنون ادامه داشته است، به دلیل ذخیره قطعات یا مواد اولیه خودروسازان و قطعه سازان بوده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار