اسماعیل کوثری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در واکنش به اعتراف اخیر محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه به وی اطلاع نداده بودند که کلمه تعلیق در متن مذاکره آمده است، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان مسائل زیادی را از ما کتمان کردند و این تنها موضوعی نبود که وزیر امور خارجه به آن […]

اسماعیل کوثری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در واکنش به اعتراف اخیر محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه به وی اطلاع نداده بودند که کلمه تعلیق در متن مذاکره آمده است، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان مسائل زیادی را از ما کتمان کردند و این تنها موضوعی نبود که وزیر امور خارجه به آن اعتراف کرد و ما باید منتظر بمانیم تا دیگر موضوعات مربوط به برجام هم به تدریج افشا شود.

وی با اشاره به اینکه از یاد نمی‌بریم که افراد نزدیک به دولت روحانی، نمایندگان مجلس نهم را که به مفاد برجام انتقاد داشتند، دلواپسان خطاب می‌کردند، گفت: ما در صحن مجلس و جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دوره نهم، به ظریف می‌گفتیم که این مسائلی که شما درباره برجام به ما می‌گویید، با آن چیزی که در متن این توافق‌نامه آمده است، تفاوت زیادی دارد. ظریف در پاسخ به ما می‌گفت ما تیم مذاکره کننده هستیم و مذاکرات را به خوبی انجام می‌دهیم. آنان بسیاری از واقعیات برجام را به مجلس نگفتند که الان یکی یکی رو می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه البته ما از منابع مختلف یکسری اخبار و اطلاعات درباره برجام و مذاکراتی که در جریان بود، به دست می‌آوردیم، گفت: تیم مذاکره کننده ما به مجلس نهم درباره برجام گزارش نمی‌دادند و بارها به آن‌ها گفتیم که چطور شما همه مسائل را به غربی‌ها می‌گویید و آنان را محرم می‌دانید اما نمایندگان مجلس را نامحرم می‌دانید و هیچ اطلاعی از مذاکرات به ما نمی‌دهید.

وی متذکر شد: تخت‌روانچی کمتر در مجلس حضور پیدا می‌کرد و اغلب ظریف و عراقچی در صحن مجلس و جلسات کمیسیون امنیت ملی حضور می‌یافتند اما بسیاری از مسائل را که در جریان مذاکرات اتفاق می‌افتاد، به مجلس اطلاع نمی‌دادند.

کوثری تاکید کرد: متاسفانه تیم مذاکره کننده ما به غربی‌ها بسیار خوش‌بین بودند و تصور می‌کردند که همه آن مواردی را که غربی‌ها به زبان می‌آورند، در اجرای برجام هم به آن عمل می‌کنند، در حالی که کشورهای غربی عضو برجام نشان دادند قابل اعتماد نیستند و حرف و عمل آنان با یکدیگر تفاوت اساسی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واقعیتی که ظریف به آن اعتراف کرد خسارات زیادی را به کشور و منافع ملی زده است، گفت: خسارت بسیار سنگینی با انعقاد برجام و عدم توجه به مفاد آن به کشورمان وارد شد.

وی یادآور شد: بارها در مجلس نهم به تیم مذاکره کننده کشورمان تاکید کردیم که به متن برجام توجه بیشتری داشته باشند و زیر بار انعقاد توافقی خسارت بار نروند اما آنان توجه نکردند.

کوثری گفت: در همان مقطع نمایندگان مجلس از فردو و نطنز بازدید کردند و دیدیم که فعالیت‌های هسته‌ای در آنجا تعطیل شده است و در خنداب اراک بتن ریختند. پس از آن بازدید به تیم مذاکره کننده کشورمان گفتیم که این اقدامات را انجام ندهید و فعالیت‌های هسته‌ای کشور را تعطیل نکنید اما آن‌ها گفتند که قول دادیم، به توافق رسیدیم و باید این اقدامات را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه هر چه ما گفتیم، تیم مذاکره کننده کشورمان کار خودشان را انجام دادند که الان ملت ضرر خودسری آنان را مشاهده می‌کنند، اظهار داشت: تمام نکاتی که در مجلس خطاب به تیم مذاکره کننده کشورمان گفتیم و تاکید کردیم که حواسشان به مفاد برجام باشد، ثبت و ضبط شده است که اگر مجلس اجازه دهد و منتشر شود، بسیاری از مسائل مشخص می‌شود.

کوثری تاکید کرد: ما از تیم مذاکره کننده کشورمان خواستیم که مراقب باشند اما توجه نکردند. ما پیش بینی می‌کردیم که اگر به مفاد برجام توجه نشود و توافقی خسارت بار امضا شود، مشکلات زیادی برای کشور به وجود خواهد آمد اما تیم مذاکره کننده ایران به هیچیک از این موارد توجه نکردند و این برجام خسارت بار را به کشور تحمیل کردند و امروز یکی یکی به خسارت‌هایی که به کشور وارد کردند، اعتراف می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع