رضا سید موسوی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: سال‌های طولانی است که طرح حدنگاری در کشور ما مطرح بوده ولی از سال ۹۴ به صورت عملیاتی اجرای آن شروع شده تا در قالب این طرح تمامی زمین‌ها و املاک شهری، روستایی و زراعی دارای سند تک برگی شوند. وی تصریح […]

رضا سید موسوی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: سال‌های طولانی است که طرح حدنگاری در کشور ما مطرح بوده ولی از سال ۹۴ به صورت عملیاتی اجرای آن شروع شده تا در قالب این طرح تمامی زمین‌ها و املاک شهری، روستایی و زراعی دارای سند تک برگی شوند.

وی تصریح کرد: حدنگاری در حقیقت جمع‌آوری اطلاعات دقیق املاک و فهرست‌برداری از آنهاست تا با نظم و انضباط خاص اطلاعات مالکان و مشخصات زمین با کاربری و موقعیت تعیین شده در سامانه به ثبت رسیده و در قالب یک نقشه یکپارچه در مقیاس بزرگ‌تر ارائه خدمات به صاحبان املاک به انجام برسد.

معاون امور املاک اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل با بیان اینکه از سال ۹۹ اعتبار اسناد دفترچه‌ای منقوله‌دار به پایان رسیده و این دفترچه‌های اسناد فاقد اعتبار است، گفت: ارائه هرگونه خدمات نقل و انتقال، رهن بانکی اسناد و وثیقه در مراکز حقوقی برای متقاضیان اسناد دفترچه‌ای امکان‌پذیر نیست و باید نسبت به دریافت سند تک برگ اقدام کنند.

سید موسوی افزود: تمام تلاش ما بر این است تا برای همه املاک اسناد تک برگی صادر شود که برای سهولت این کار در مناطق شهری دفاتر اسناد رسمی آمادگی تعویض سند قدیمی به جدید را دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سردفتران به راحتی می‌توانند با ابطال اسناد قدیمی نسبت به صدور سند جدید و تک برگی اقدام کرده و مراحل قانونی از طریق این دفاتر مورد پیگیری قرار گیرد.

سید موسوی اضافه کرد: در مناطق روستایی نیز با محوریت بنیاد مسکن تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ در حال انجام است و امیدواریم روستاییان از این طرح استقبال کرده و به سرعت سند واحدهای مسکونی خود را تک برگ کنند.

وی در مورد زمین‌های قولنامه‌ای در اطراف شهرها و حتی روستاها نیز بیان کرد: با ثبت اطلاعات در سامانه مورد نظر و ارائه اسناد و مدارک تبدیل و تغییر این اسناد به سند تک برگی رسمی امکان‌پذیر است و انتظار می‌رود در این زمینه بر اساس مقررات و قوانین اقدامات انجام شود.

سید موسوی با بیان اینکه تا ۷۰ درصد بروزسپاری کار در این حوزه به ویژه در بخش نقشه‌برداری به انجام رسیده است، اظهار کرد: ما از ظرفیت نظام مهندسی و شرکت‌های مشابه در اجرای طرح حدنگاری استفاده می‌کنیم.

معاون امور املاک اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل با بیان اینکه با صدور سند تک برگی عمده پرونده‌های ملکی و حقوقی در مراجع قضائی کاسته شده است، تصریح کرد: در معاملات بهتر است سند رسمی مورد توجه قرار گرفته و از خرید و فروش زمین یا ملک بدون اسناد رسمی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

منبع