پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان؛ گروه استان‌ها – نوشین سلامت: قومیت‌گرایی و عوام‌فریبی با شعارهای پررنگ و لعاب در عرصه سرنوشت‌ساز انتخاب ملی گاه می‌تواند مردم را از معیارهای اصلی دور نگه دارد، پس در این زمینه آن دسته از داوطلبانی که با هدف تحریک احساس عوام به چنین روش‌های تبلیغاتی متوسط می‌شوند اغلب شانس بیشتری […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان؛ گروه استان‌ها – نوشین سلامت: قومیت‌گرایی و عوام‌فریبی با شعارهای پررنگ و لعاب در عرصه سرنوشت‌ساز انتخاب ملی گاه می‌تواند مردم را از معیارهای اصلی دور نگه دارد، پس در این زمینه آن دسته از داوطلبانی که با هدف تحریک احساس عوام به چنین روش‌های تبلیغاتی متوسط می‌شوند اغلب شانس بیشتری برای انتخاب و اقبالی در بین مردم ندارند.

از آنجا که انتخابات به عنوان یک رویداد ملی طی چهار دهه قبل به صورت مستمر در سطح کلان و خرد مدیریتی مختلف برگزار می‌شود در طول این سال‌ها این مسئله به خوبی به اثبات رسیده که هوچی‌گری، قومیت‌گرایی، عوام‌فریبی با شعارهای قومی و امثالهم هیچ جایی در دستگاه نظام جمهوری اسلامی ندارد.

پایبندی به قوم و ریشه هویتی هر شخص موضوع غیراخلاقی نیست اما زمانی که این قومیت‌گرایی‌ها بنا به هر دلیل و منفعت شخصی یا غیرشخصی به سطح کلان ملی راه می‌یابد به صورت مستقیم احساس دیگر قومیت‌ها را تحت تأثیر قرار داده و سبب جدایی و تفرق می‌شود.

دیدگاه، برنامه‌، نظر و متاع معرفی هر یک از داوطلبان در عرصه تبلیغات انتخاباتی برای مردم دارای اهمیت بوده و هر یک از این ویژگی‌ها و راهکارها به دقت و به شکلی موشکافانه از سوی مردم بررسی و تحلیل می‌شود، پس با این حال جایی برای فریب عموم یا موج‌سواری بر افکار آنان باقی نمی‌ماند.

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

علی فهیمی‌مقدم، کارشناس رسانه در این باره اظهار کرد: در طول تاریخ ۴۲ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی این موضوع به خوبی برای مردم ما عیان شده است که هر داوطلبی که در طول این سال‌ها و در ادوار مختلف انتخاباتی به شعارهایی با رنگ قومیتی متوسل شده شانس خود برای پیروزی را به شکل چشمگیری از دست داده و از طرفی با رفتارهای غیراخلاقی خود مفهوم جدایی و تفکیک قوم‌های ایرانی را القا کرده است.

وی تصریح کرد: در دوره‌های قبل انتخابات ریاست‌جمهوری نیز برخی داوطلبان مشخص با شعارهای آذری و پان‌ترکیسم خود سعی در افزایش رأی خود در منطقه آذربایجان داشته، اما خوشبختانه در مرحله نهایی انتخابات از طرف همین مردم مردود شد.

شعارهای بزک درد مردم را دوا نمی‌کند

فیروز فولادی، کشاورز پارس‌آباد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: دادن خط اشتباه به مردم و ترسیم مسیری که غایت آن خطا است، ظلم آشکار به مردم بوده و متأسفانه در دو برنامه مناظراتی گذشته هفت داوطلب ریاست جمهوری، از سوی تعداد معدودی از افراد این رفتارها دیده شد.

فردی که به عنوان رئیس جمهوری آینده کشور خود را لایق سکان‌داری قوه مجریه می‌بیند باید با اشرافیت به مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در پشت تریبون حاضر شده و صرفاً به ارائه راهکارهای قابل اجرا اکتفا کند.

وی با تاکید بر ارائه برنامه‌های منسجم و مدون در راستای حل مشکلات اقتصادی مردم اضافه کرد: فردی که به عنوان رئیس جمهوری آینده کشور خود را لایق سکان‌داری قوه مجریه می‌بیند باید با اشرافیت به مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در پشت تریبون حاضر شده و صرفاً به ارائه راهکارهای قابل اجرا اکتفا کند و اگر نه با تحویل شعر به مردم دردی از هیچ‌کس دوا نمی‌شود.

این کشاورز ادامه داد: فردی که با تکیه بر شعار قومیتی سعی در تصاحب افکار و آرای مردم آذربایجان دارد قطعاً و باز هم تکرار می‌کنم قطعاً لیاقت قبول مسئولیت در مدیریت سطح کلان ملی را ندارد و خوشبختانه مردم به این موضوع واقف و آگاه هستند.

فولادی خاطرنشان کرد: اگر داوطلبی در پی معرفی خود به مردم از راه تبلیغات است باید در ابتدا مطالعات جامعی نسبت به شگردهای تبلیغاتی داشته و بعد در تریبون عمومی و در مقابل ۸۰ میلیون ایرانی قرار بگیرد، چراکه با قومیت‌گرایی و طایفه‌محوری هیچ پاسخ مثبتی دریافت نمی‌شود که هیچ مشکلات کنونی کشور هم دوچندان خواهد شد.

وی داوطلبی را که با تفکر مساوات و اجرای برابری قدم به عرصه انتخابات می‌گذارد، شایسته ریاست جمهوری دانست و افزود: لطفاً مردم ایران هیچ توجهی به عوام‌فریبی نداشته و با بینش و بصیرت خود در موعد انتخابات در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

بینش سیاسی مردم سدی در برابر عوام‌فریبی

علی فهیمی‌مقدم، کارشناس و فعال رسانه با اذعان به افزایش سطح بینش سیاسی مردم در طول دوران و سال‌های متمادی گفت: داوطلبان بی‌شماری در طول این سال‌ها با هدف سکان‌داری در نظام جمهوری اسلامی پا به عرصه گذاشته و به دلایل برخی رفتارهای اشتباه و حتی منفعت‌های شخصی پیروز نشدند اما اکنون در این برهه از زمان که بینش سیاسی مردم تفاوت زیادی با سطح آگاهی‌های آنان با سال‌های گذشته دارد چنین داوطلبانی کمتر از اقبال عمومی برخوردار می‌شوند.

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

وی بیان کرد: شعارهای داوطلبان در این ایام سرنوشت‌ساز باید برنامه‌محور و صرفاً برای حفظ استقلال نظام و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد و همانطور که تمام مسئولان بالادست و پایین دست نسبت به این موضوع مهم آگاه هستند انتظار برای کیفی‌سازی برنامه‌های داوطلبان بیشتر است.

به گفته این فعال و چهره رسانه‌ای زمان تحریک احساسات مردم و موج‌سواری بر افکار آنان گذشته است و افرادی که از این مسیر در پی تشدید محبوبیت و تحمیل مقبولیت خود بوده در واقع انسان‌هایی ضعیف و ناتوان هستند.

آذری‌زبان‌ها به دنبال انسجام ملی و ضد قومیت‌گرایی هستند

نائب‌علی رحیمی، ‏کارشناس مسائل سیاسی‬ در این باره به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: در بررسی دو مناظره گذشته داوطلبان سیزدهمین دوره ریاست جمهوری این موضوع به خوبی استنباط می‌شود که حفظ تقوا و منش حرفه‌ای و احترام به ارزش‌های اخلاقی از اهمیت ویژه‌ای برای مردم برخوردار بوده و در این زمینه احساس و تعصب آذری‌زبان‌ها نه با یک شعر یا یک جمله که تنها با انسجام ملی تحریک می‌شود.

وی تصریح کرد: از اینکه برخی از داوطلبان بحث طایفه‌گرایی را به شکلی نامتعارف و غیراصولی در مناظره‌های خود مطرح کردند ابراز تأسف دارم و به عنوان یک ایرانی بر این اساس معتقد هستم فردی که با تخریب رقیبان خود یا مسائلی همچون تحریک احساس عمومی در این عرصه قدم گذاشته باشد بی‌شک هیچ شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

این فعال سیاسی چنین حرکت‌های غیراخلاقی را خوراک شبکه‌های معاند معرفی و اذعان کرد: چرا باید با حرکت‌های خود به عنوان یک ایرانی به رسانه‌های معاند بهانه داده و سبب تشویش اذهان و افکار عمومی باشیم؟

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

قومیت‌گرایی هیچ وقت در جمهوری اسلامی جایی نداشته و از این پس نیز چنین خواهد بود و افرادی که برای اخذ آرای بیشتر برخی تعصبات آذری‌زبانان را دست‌مایه تبلیغ خود قرار می‌دهند بدانند که مردم آذری هرگز با چنین رفتارهایی به انسجام ملی پشت نمی‌کنند.

رحیمی همچنین یادآور شد: قومیت‌گرایی هیچ وقت در جمهوری اسلامی جایی نداشته و از این پس نیز چنین خواهد بود و افرادی که برای اخذ آرای بیشتر و افزایش شانس خود برای پیروزی برخی تعصبات و عرق آذری‌زبانان را دست‌مایه تبلیغ خود قرار می‌دهند آگاه باشند که مردم آذری ایران هرگز با چنین رفتارها و اخلاق‌هایی به انسجام ملی پشت نمی‌کنند.

تاریخ مصرف شعارهای قومیت‌زده منسوخ شده است

بهنام کمالی، ‬ دیگر‬ فعال رسانه‌ای نیز در این باره افزود: ‏‬ تاریخ مصرف چنین مباحثی در‬ کشور‬ و‬ در‬ عرصه‬ کلان‬ انتخاب‬ ملی‬ گذشته و‬ هم‬ اکنون‬ کشور ما به شدت نیازمند انسجام ملی است‬ و مطرح کردن مسائل قومیتی هیچ کمکی به پیشبرد اهداف نظام و دولت نمی‌کند.

وی‬ ادامه‬ داد: ‬ما‬ در‬ این مقطع‬ زمانی‬ به شدت نیازمند برنامه و عملکرد هستیم و ملت طبیعتاً در ۲۸ خرداد و موعد انتخابات به اشخاصی رأی خواهند‬ داد‬ که دارای برنامه بوده و برای رفاه و افزایش آسایش مردم در‬ تلاش‬ باشند.

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

این فعال‬ رسانه‌ای همچنین‬ افزود: داوطلبان‬ این دوره‬ از‬ انتخابات ریاست جمهوری با احصای مشکلات مردم که بیشتر آن‌ها نیز به شکلی عیان و محرز است در مناظره‌ها و برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی‬ خود‬ به دنبال ارائه‬ راهکار‬ و‬ راهبرد‬ برای چنین‬ مشکلاتی‬ باشند و‬ با دامن‬ زدن‬ به حواشی مسبب‬ مسمومیت‬ فضای انتخابات نباشند‬.

کمالی اظهار کرد: مردم عادی چنین چیزی را بر نمی‌تابند و اکنون به شکلی عمیق در گیر مسائل اقتصادی هستند و دنبال انتخاب فردی هستند که برای اقتصاد و معیشت مردم برنامه‌هایی ارائه داده و در تلاش باشد.

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

وی به شاخصه‌های رئیس جمهوری اشاره و خاطرنشان کرد: فردی جهادی، انقلابی، با برنامه، گفتمان‌دوست و مردمی بودن شاخصه‌هایی است که باید رئیس جمهور آینده کشور داشته باشد و بی‌شک مردم به فردی رأی خواهند داد که بیشتر این خصوصیات در وی پدیدار است.

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

در مناظرات گذشته داوطلبان سیزدهمین دوره ریاست جمهوری رفتارهای غیرحرفه‌ای برخی از داوطلبان بار دیگر مردودیت قومیت‌گرایی در عرصه انتخاب ملی را به اثبات رساند، به طوری که بعد از برخی سخنان و رفتارهای غیراخلاقی در عرصه سیاست و جامعه بسیاری از مردم به این صحبت‌ها واکنش نشان داده و از نبود حس همدردی با خود از سوی داوطلب ابراز تأسف کردند.

بی‌شک ایران اسلامی با در کنار هم قرار گرفتن اقوام، زبان‌ها و مذاهب مختلف تشکیل شده و تفکیک هر یک از این موارد از هم به معنای نادیده گرفتن انسجام، همبستگی و اتحاد ملی است.

استفاده ابزاری از زبان آذری توسط برخی داوطلبان انتخابات

شایسته است هر یک از داوطلبان سیزدهمین دوره از ریاست جمهوری با عبرت از نتیجه رفتارهای دیگر داوطلبان در ادوار گذشته و با در نظر داشتن اقبال عمومی نسبت به عملکرد حرفه‌ای، ارائه برنامه‌های کارساز و قابل اجرا و از همه مهم‌تر پایبندی به انسجام ملی توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع