به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر به نقل از اسپوتنیک، چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان روز پنجشنبه در شهر سمرقند ازبکستان برگزار می‌شود. دیپلمات‌های ارشد چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این رویداد شرکت خواهند کرد. انتظار می‌رود که مقامات کشورهای همسایه افغانستان در مورد مسئله […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر به نقل از اسپوتنیک، چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان روز پنجشنبه در شهر سمرقند ازبکستان برگزار می‌شود.

دیپلمات‌های ارشد چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این رویداد شرکت خواهند کرد.

انتظار می‌رود که مقامات کشورهای همسایه افغانستان در مورد مسئله مسائل جاری در این کشور، راه‌های توسعه، رویکرد مشترک منطقه‌ای نسبت به وضعیت کابل و اجرای توافق‌های صورت گرفته بین کشورها در نشست‌های قبلی گفتگو کنند.

آخرین مذاکرات در این چارچوب در شهر تونشی چین در مارس ۲۰۲۲ انجام شد.

روز گذشته نیز رسانه‌های چین از حضور پکن در نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان خبر داده بودند. بر این اساس، چین گانگ، وزیر خارجه چین در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که در سمرقند ازبکستان برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است که «چین گانگ» به دعوت «بهتیور سعیدوف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان به این منظور به سمرقند خواهد رفت.

شامگاه چهارشنبه نیز؛ «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به منظور شرکت در چهارمین نشست همسایگان افغانستان با استقبال بهرام اعلایوف معاون وزیر خارجه ازبکستان در امور خاورمیانه وارد سمرقند شد. وزیر امورخارجه ایران در حاشیه این نشست دیدارهای جداگانه ای نیز با وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در چهارمین نشست همسایگان افغانستان خواهد داشت.

همچنین «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان چهارشنبه هفته پیش اعلام کرده بود که نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان ۱۳ ماه آوریل (۲۴ فروردین ماه) در سمرقند برگزار و در این نشست درباره رویدادهای مهم افغانستان گفتگو و تبادل نظر خواهد شد.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در این باره ادامه داده بود: «ما در آینده‌ای نزدیک رویدادهای مهمی در خصوص افغانستان داریم. نشستی در سطح وزیران امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان و روسیه ۱۳ آوریل در سمرقند برگزار و در آنجا درباره افغانستان بحث خواهد شد.»

از سوی دیگری، «سهیل شاهین» رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز درباره نشست سمرقند گفته است: «نماینده حکومت طالبان باید در چنین نشست‌هایی دعوت شود. هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود، اگر در سطح منطقه باشد یا جهانی، لازم است که هیأت طالبان به عنوان یک طرف اصلی دعوت شود تا حقایق عینی در مورد افغانستان را در برابر شرکت کنندگان قرار دهد و راهکار خود را روشن کند.»

برخی کارشناسان مسائل سیاسی، برگزاری چنین نشست‌هایی درباره افغانستان را مثبت می‌خوانند. به گزارش طلوع، گروه ۵ دو ماه پیش با هدف همکاری مشترک میان کشورهای همسایه برای استقرار ثبات در افغانستان و مقابله مشترک با چالش‌های امنیتی، هراس افکنی و اقتصادی از سوی مسکو و تهران ایجاد شد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر