شهریار آراسته در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: هر کالایی که به صورت غیرمجاز و غیرقانونی وارد کشور شود، کالای قاچاق محسوب می‌شود که البته برخی از این کالاها و اجناس مانند مشروبات الکلی حرام و برخی دیگر مانند لوازم خانگی دارای ضوابط خاص در جمع‌آوری و برخورد با قاچاقچیان است. […]

شهریار آراسته در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: هر کالایی که به صورت غیرمجاز و غیرقانونی وارد کشور شود، کالای قاچاق محسوب می‌شود که البته برخی از این کالاها و اجناس مانند مشروبات الکلی حرام و برخی دیگر مانند لوازم خانگی دارای ضوابط خاص در جمع‌آوری و برخورد با قاچاقچیان است.

وی تصریح کرد: استان اردبیل بیشتر از آن که یک استان مشهور به قاچاق کالا باشد، در ردیف استان‌های سطح دو و محل عبور کالاهای قاچاق است که معمولاً از غرب به مناطق دیگر کشور از طریق استان اردبیل قاچاق برخی از کالاها انجام می‌شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل نمونه این کالاها را مواد بهداشتی، آرایشی، دخانی، داروهای غیرمجاز، لوازم خانگی، صوتی و تصویری، ماهواره و منسوجات اعلام کرد و گفت: البته در سال‌های اخیر به دلیل بالا رفتن کیفیت تولید داخلی و افزایش قیمت ارز کالاهای قاچاق مربوط به منسوجات به حداقل رسیده است.

آراسته افزود: استان اردبیل به رغم مرزی بودن جز استان‌های سطح دو کشور در بحث قاچاق است که میزان آلودگی آن بسیار پایین است.

وی یکی از راه‌های مقابله با پدیده قاچاق کالا را توجه به تولید داخلی با کیفیت مناسب اعلام کرد و ادامه داد: زمانی که خریدار کیفیت را در تولیدات داخلی مشاهده کند، کمترین رغبت به خرید محصولات خارجی پیدا می‌کند هر چند که تبلیغات این کالاها در ذائقه و تفکر برخی از افراد همچنان فریبنده و گاه وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد.

لزوم توجه به تقویت تولید داخلی و کیفی سازی

آراسته در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: برای تغییر ذهنیت خریدار با برند داخلی، به جای برندهای خارجی و تغییر ذائقه و فرهنگ‌های مردم بهتر است به تقویت تولید داخلی و کیفی‌سازی آن توجه کنیم تا زمینه برای استفاده بیشتر از کالاهای داخلی فراهم آید.

وی اضافه کرد: دفتر تبلیغات هوشمند در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز شکل گرفته که سعی می‌کنند با همکاری دستگاه‌های رسانه‌ای و فرهنگی با تولید برنامه‌های مختلف به تغییر ذائقه مردم در روی آوردن به تولیدات داخلی کمک کنند.

آراسته بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های متعدد با محوریت معرفی کالاهای داخلی و همچنین نشان دادن اهمیت و ارزش تولیدات داخلی در ایجاد اشتغال برای جوانان، سعی بر این است تا ذائقه مردم را به سمتی ببرند که بیشترین خرید از کالاهای داخلی انجام شود.

وی اظهار کرد: در این زمینه استان اردبیل نیز به یاری این مجموعه شتافته و نخستین پویش ملی تبلیغات هوشمند با معرفی دو هزار محصول داخلی به انجام رسیده و ما نیز از این فرصت برای معرفی کالاهای ارزشمند و تولید شده استان استفاده کردیم.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل نمونه این کارخانه‌های احیا شده را سبلان پارچه اردبیل با ایجاد ظرفیت اشتغال برای ۷۰۰ نفر و تولید پوشاک و منسوجات مناسب اعلام کرد و گفت: ما زمانی می‌توانیم به صورت جدی با کالاهای قاچاق مقابله کنیم که در داخل زمینه و بستر یک حرکت هوشمندانه در این بخش فراهم آید.

انتهای پیام/

منبع