مدیر کل شیلات استان اردبیل گفت: استان اردبیل در بین استان‌های ساحلی و غیرساحلی کشور رتبه دوم را در تولید آبزیان به دست آورد.

به گزارش آذرمغان به نقل از ایسنا، میرآرمان واعظی، اظهار کرد: استان اردبیل در تولید آبزیان بعد از هرمزگان جایگاه دوم کشور را به دست آورد که امسال تلاش می‌کنیم این جایگاه را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید آبزیان در استان اردبیل هم اکنون به ۹ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است که تا پایان خردادماه و با ارزیابی نهایی این رقم به ۱۰ هزار تن خواهد رسید تا یک روند مناسب و مطلوبی را در تولید انواع آبزیان در استان شاهد باشیم.

مدیر کل شیلات استان اردبیل با بیان اینکه مشگین‌شهر بیشترین تولید آبزیان را در استان دارد، تصریح کرد: در استان اردبیل ۵۲۰ مزرعه پرورش ماهی و منابع آب طبیعی و نیمه طبیعی وجود دارد که انواع ماهیان به ویژه قزل‌آلا و ماهیان زینتی در آن پرورش داده می‌شود.

واعظی از رهاسازی ۷ میلیون بچه ماهی، ۱.۴ میلیون قطعه ماهیان زینتی و همچنین ۳۰ میلیون تخم زرد در مزارع استان خبر داد.

وی ادامه داد: استان اردبیل در پرورش و صادرات این محصولات جایگاه ممتازی را دارد به طوری که ما در همه شهرستان‌های استان ادارات شیلات را فعال کردیم تا صدور مجوزها و تولید و نظارت بر آبزیان تقویت شود.

مدیر کل شیلات استان اردبیل گفت: سال گذشته ۵۰۰ هزار قطعه ماهی سفید به ارزش ۲ میلیارد تومان در آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی استان رهاسازی شد تا ذخیره منابع آبی استان بوده و علاقمندان در فصول مختلف نسبت به ماهیگیری و انجام تفریحات سالم در این زمینه اقدام کنند.

واعظی ادامه داد: در همین راستا ۲۰۰ هزار قطعه ماهی در مزارع سردآبی و گرم آبی استان به شکل رایگان توزیع شد تا افزایش تولید را در مزارع پرورش ماهیان استان شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: در سال جهش تولید در کنار توسعه مزارع جدید سعی‌مان بر افزایش تولید در واحد سطح و توسعه برنامه‌های آموزشی و همچنین ترغیب مردم به استفاده از آبزیان است که در این زمینه از ظرفیت کارشناسان و نیروهای مجرب استفاده می‌کنیم.

مدیر کل شیلات استان اردبیل خاطرنشان کرد: با وجود کمبود نیرو در اداره کل شیلات استان و عدم صدور مجوز برای استخدام نیروهای جدید ما سعی داریم تا از توان نیروهای کارشناسی موجود استفاده کنیم ولی به صراحت باید گفت؛ شرایط جذب نیرو به صورت کشوری ابلاغ می‌شود و به هیچ وجه در محدوده اختیارات مدیریت استان نیست.

واعظی در مورد رهاسازی گونه‌های جدید در مزارع و آب‌های طبیعی استان گفت: راه‌اندازی سه مزرعه جدید در شهرستان گرمی و همچنین پرورش شاه میگو در شورابیل جزو برنامه‌ریزی‌های اصلی است که با همکاری محیط زیست سعی کردیم تا در این منبع آب برای سرمایه‌گذار مجوز لازم در تکثیر و پرورش شاه میگو صادر شود.

مصرف ماهی ایمنی بدن را در مقابله با کرونا افزایش می‌دهد

مدیر کل شیلات استان اردبیل در ادامه سخنان خود به ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان در استان اشاره کرد و افزود: میانگین مصرف آبزیان در استان ۱۱ کیلوگرم است که از این لحاظ رتبه سوم کشور را در بین استان‌های غیرساحلی داریم.

واعظی میانگین مصرف ماهی در کشور را ۱۵ کیلوگرم و جهانی ۱۶ کیلوگرم اعلام و اظهار کرد: سرانه مصرف در استان‌های ساحلی رقمی متفاوت است که البته مصرف ماهی گاه به عنوان دارو تجویز شده و مفید به حال بیماران است.

وی وجود دو اسید چرب خوب و مغذی را در ماهیان یادآور شد و بیان کرد: به هیچ وجه انتقال بیماری کرونا از طریق ماهی انجام نمی‌شود بلکه خوردن ماهی در پیشگیری از این بیماری موثر است و شهروندان باید برای ارتقای سلامت و ایمنی بدن خود هفته‌ای دوبار ماهی مصرف کنند.

مدیر کل شیلات استان اردبیل افزود: ما در کنار آموزش روش‌های مختلف پخت آبزیان در برنامه‌های تلویزیونی به زودی سی‌دی‌هایی را در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد تا طبخ آبزیان به اشکال مختلف را به روش صحیح انجام دهند تا شهروندان از این ماده غذایی استفاده کنند.

واعظی بیان کرد: با وجود شیوع بیماری کرونا تولیدکنندگان ما با رعایت موازین بهداشتی به تولید خود ادامه می‌دهند و تنها اندکی از فروش آبزیان در بازار تقلیل یافته که این مساله نیز با فروکش کردن بیماری کرونا رفع خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر که فصل برداشت آبزیان است ما با افت و کاهش تولید روبرو نیستیم بلکه مازاد تولید استان به سایر استان‌ها و حتی کشور همسایه آذربایجان صادر می‌شود که با توجه به بازار پسندی آبزیان بین ۸۰۰ گرم تا یک کیلو تولیدکنندگان سعی می‌کنند این مقیاس را نیز رعایت کنند.
مدیر کل شیلات استان اردبیل به صادرات ۵۰۰ تن قزل آلا در سال گذشته به کشور آذربایجان اشاره و اظهار کرد: ۱۰۰ تن ماهیان زینتی نیز به شکل چمدانی صادر شده است.

واعظی استان اردبیل را قطب تولید ماهیان سردآبی با پنج هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: تولید آبزیان استان به حدی باکیفیت و مناسب است که در بازار استان‌های گیلان و آذربایجان شرقی نیز ردپایی از آن را می‌توان مشاهده کرد.

وی نظارت دقیق دامپزشکی را بر مراحل تولید و عرضه آبزیان به بازار یادآور شد و بیان کرد: شیلات استان نیز به نوبه خود بر بازار نظارت دارد که البته قیمت‌گذاری در این زمینه برعهده سایر نهادهاست.

مدیر کل شیلات استان اردبیل در پایان با قدردانی از همراهی مسئولان استان در افزایش تولید آبزیان گفت: اخیرا خاویار تقلبی که بیشتر شبیه به ژلاتین است با برند «آذرخاوریار» وارد بازار شده که هموطنان باید از خرید این محصول تقلبی اجتناب کنند تا گرفتار عوارض ناشی از مصرف این مواد ژلاتینی نشویم.

انتهای پیام/