علی علایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران شهرک یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری گلخانه‌ای مغان برای صادرات محصولات خود نیازمند تأییدیه غذا و دارو هستند تا در آزمایشگاه مجهز باقیمانده سموم مورد رصد و نظارت قرار گیرد. وی حساسیت کشورهای غربی را در صدور این استانداردها برای صادرات […]

علی علایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران شهرک یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری گلخانه‌ای مغان برای صادرات محصولات خود نیازمند تأییدیه غذا و دارو هستند تا در آزمایشگاه مجهز باقیمانده سموم مورد رصد و نظارت قرار گیرد.

وی حساسیت کشورهای غربی را در صدور این استانداردها برای صادرات محصولات متنوع کشاورزی به ویژه گلخانه‌ای یادآور شد و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های متولی در این زمینه باید از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در راه‌اندازی این آزمایشگاه استفاده کرده تا به سرعت زمینه و بستر این کار فراهم آید.

مدیر شهرک گلخانه‌ای مغان گفت: این ایراد بزرگی است که ما به رغم داشتن گمرک بین‌المللی بیله‌سوار نتوانیم صادرات محصولات گلخانه‌ای را انجام دهیم و تجار ما مجبور به صادرات محصول از استان همسایه باشند.

علایی افزود: در کنار ضرورت راه‌اندازی این آزمایشگاه مجهز، بهتر است شرکت گاز، برق و آب زیرساخت لازم را در این شهرک مهیا کنند که شرکت گاز باید در راه‌اندازی ایستگاه مجهز و اجرای خط لوله از اردبیل به سمت گرمی و پارس‌آباد اقدامات سریعی را انجام دهد.

وی ورود پارک علم و فناوری را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات گلخانه‌ای و هوشمندسازی کنتور حشرات در این بخش یادآور شد و خاطر نشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند به برندسازی و کیفی سازی محصولات تولیدی و صادراتی نیز کمک کنند.

علایی از تأمین اجتماعی خواست تا معافیت‌های قانونی را برای شهرک‌های گلخانه‌ای با ۵ نفر اشتغال اعمال کرده و به نوعی به سرمایه‌گذاران در ایجاد فرصت‌های اشتغال کمک کنند.

مدیر شهرک گلخانه‌ای مغان آموزش پرسنل و تخصصی کردن فعالیت‌ها را بسیار مهم و ضروری اعلام کرد و ادامه داد: مرکز تحقیقات در بخش کشاورزی تاکنون هیچ خروجی در ارائه دیدگاه‌های مدرن برای توسعه کشت گلخانه‌ای نداشته و بهتر است با مزیت اقلیمی و شرایط آب و هوایی راهکارهای مناسب را برای کشت محصولات متنوع ارائه کند.

انتهای پیام/

منبع