تجمع شماری از مردم اصفهان برای جریان دائمی زاینده‌رود و تالاب بین المللی گاوخونی امروز جمعه پنجم آذرماه با ورود نیروی انتظامی پایان یافت.

شماری از مردم شهر اصفهان برای مطالبه جریان دائمی زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی امروز جمعه پنجم آذر ماه در بستر خشکیده این رودخانه جمع شده بودند اما در نهایت این تجمع با ورود نیروهای انتظامی پایان یافت.

این در حالی است که جمعه هفته گذشته ۲۸ آبان ماه نیز جمعیتی بالغ بر ده‌ها هزار نفر از مردم اصفهان هم‌صدا با کشاورزان این خطه خواستار جریان دائمی زاینده رود شده بودند.

کشاورزان غرب و شرق اصفهان که از روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه سال جاری در اعتراض به بی توجهی به خواسته‌هایشان و بلاتکلیفی هر ساله برای کشت پاییزه در بستر خشکیده زاینده رود و در جوار پل خواجو چادر برپا کرده بودند در پی توافق اعضای هیئت مدیره صنف کشاورزی اصفهان با مسئولان استان برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان، پس از ۱۶ روز در شامگاه چهارشنبه سوم آذر ماه به تحصن خود پایان دادند.

صنف کشاورزان اصفهان: تجمع امروز ارتباطی با صنف ندارد

بر اساس بند ششم توافقنامه صنف با مسئولان استان چادرهای مستقر در بستر زاینده رود تا چهار بامداد روز چهارشنبه باید جمع آوری و تجمع پایان می‌یافت اما این امر با مخالفت تعدادی از کشاورزان با حواشی همراه شد و افراد ناشناس بامداد روز پنجشنبه چادرها را به آتش کشیدند.

در پی این حواشی از روز چهارشنبه نیروهای انتظامی در اطراف رودخانه مستقر شدند. فراخوان تجمع امروز مردم اصفهان مانند هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شده بود با این حال گفته می‌شود که مجوز قانونی برای برگزاری نداشته است. جمعیتی حاضر در تجمع امروز مانند هفته گذشته نبود و شورای میراب‌ها و صنف کشاورزان اصفهان با صدور اطلاعیه‌های متعدد اعلام کردند که این تجمع با صنف ارتباطی ندارد.

در همین پیوند حسین وحیدا عضو صنف کشاورزان اصفهان نیز گفته است: صنف کشاورزی هیچ گونه فراخوانی مبنی بر تجمع مردم و کشاورزان در ۵ آذر منتشر نکرده است و پیامک آن به تمام کشاورزان داده شده است. برای رسیدن به توافق با مسؤولان استان ۱۰ روز تمام مذاکره می‌کردیم و کشاورزان بار دیگر منتظر تحقق وعده مسئولان هستند و ما اجازه سو استفاده از مطالبات کشاورزان را نخواهیم داد.

همچنین حسین محمدرضایی عضو هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان به یکی از رسانه‌ها گفت که اجازه بهره برداری‌های سیاسی و سو استفاده از مطالبات بحق کشاورزان را به هیچ فرد، صنف و جریان سیاسی نخواهیم داد.

گلایه مردم از تقلیل مطالبه احیای دائمی زاینده رود به خواسته‌های صنف کشاورزی

اما توافق صنف کشاورزان با استانداری با گلایه شماری از مردم اصفهان همراه شد. تخصیص آب مورد نیاز برای کشت پاییزه کشاورزان در صورت بارندگی در روزهای پیش‌رو، اجرای مصوبات ۹ شورای عالی آب، تخصیص پساب و تشکیل کمیته پیگیری برای مطالبات کشاورزان از جمله بندهای توافق صنف کشاورزان با استانداری اصفهان است.

شماری از شهروندان معترض در این باره به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان می‌گویند تجمع امروز مردم برای جریان دائمی زاینده رود بوده که از روزهای پیش در فضای مجازی فراخوان آن اعلام شده بود.

آنان می‌گویند: رودخانه زاینده رود کانال آبرسانی کشاورزی نیست که با تصمیم صنف باز و بسته شود و با توافق صنف کشاورزان درخواست و مطالبه مردم اصفهان برای احیای دائمی زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی نادیده گرفته شده و به خواسته صنفی و رهاسازی چند روزه آب کشاورزی تقلیل یافته است.

تشدید فرونشست زمین و فروچاله‌ها به ویژه در شهر اصفهان، خشکی ۱۰۰ درصدی تالاب بین‌المللی گاوخونی و فعال شدن کانون‌های ریزگرد نمکی این تالاب، شور شدن اراضی و آلودگی هوا از جمله نگرانی‌های این روزهای مردم اصفهان است که با خشکی رودخانه زاینده رود در ۲۱ سال گذشته تا امروز پدید آمده است‌.

انتهای پیام/