محمود قلیزاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: توزیع رایگان نهال برخلاف سال‌های گذشته به صورت گسترده در شمال استان و با هدف توسعه زراعت چوب انجام می‌شود و در شهرها این کار به صورت گسترده به انجام نمی‌رسد. وی تصریح کرد: قرار است یک‌هزار هکتار زراعت چوب با محوریت شمال […]

محمود قلیزاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: توزیع رایگان نهال برخلاف سال‌های گذشته به صورت گسترده در شمال استان و با هدف توسعه زراعت چوب انجام می‌شود و در شهرها این کار به صورت گسترده به انجام نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: قرار است یک‌هزار هکتار زراعت چوب با محوریت شمال استان و توزیع نهال به انجام برسد که این امر با هدف صیانت از عرصه‌های جنگلی و توسعه نهالکاری به انجام رسیده تا تأمین چوب مورد نیاز واحدهای صنعتی مرتبط را شاهد باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: شرکتی در شمال استان کاشت نهال را به صورت گسترده آغاز کرده و امیدواریم در سایر مناطق استان نیز چنین طرح‌هایی اجرایی شود تا ما بتوانیم به شکل گسترده حمایت از توسعه صنایع چوب و زراعت این محصول را شاهد باشیم.

قلیزاده افزود: امسال به صورت متمرکز در شمال استان اردبیل هدف‌گذاری شده تا با رفع معارض زمین مورد نظر به غرس نهال صنوبر با هدف کمک به زراعت چوب انجام و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه زراعت چوب سودآور و اقتصادی است و به راحتی می‌توان در این شرایط خشکسالی با تأمین آب پایدار به توسعه زراعت چوب اقدام کرد، ادامه داد: ما در اراضی ملی نیز آماده واگذاری زمین برای مجریان طرح‌ها در زراعت چوب هستیم که قطعاً درآمدزایی بیشتری را برای فعالان این عرصه به همراه خواهد داشت.

قلیزاده در مورد قاچاق چوب خاطر نشان کرد: در جنگل‌های استان تأمین چوب و الوار با کیفیت امکان‌پذیر نیست و عمدتاً مصرف هیزم و زغال دارد ولی عمده قاچاق و ترانزیت الوار چوب از مسیر شمال انجام شده ولی ما سعی می‌کنیم جلوی این فرآیند غیرقانونی گرفته شود.

وی به پایین بودن سرانه فضای سبز و جنگل اشاره کرد و گفت: سرانه ۷ تا ۸ متر مربع برای هر فرد قابل قبول نیست و ما از احداث کمربند سبز در شهرها و مناطق مختلف استان حمایت می‌کنیم و در حاشیه جاده‌ها اجرای این طرح می‌تواند به عنوان یک بادشکن عمل کند.

قلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: سعی ما بر این است تا در همه شهرها اجرای کمربند سبز مورد توجه قرار گیرد که با همراهی فرمانداران و تأمین اعتبار مناسب در این زمینه می‌توان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

وی در مورد فندقلو و ضرورت احیای این جنگل با ارزش بیان کرد: با هدف احیا و غنی‌سازی فندقلو کشت نهال در ۲۴ هکتار هدف‌گذاری شده که در فاز اول ۵ هکتار نهال فندقلو به شکل گلدانی و بومی به انجام رسیده است.

قلیزاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این مسیر گردشگری با تنوع شرایط اقلیمی و آب و هوایی بهترین جاذبه طبیعی به حساب می‌آید و ما تلاشمان بر این است تا این جنگل را به شکل مناسب احیا کرده و به تقویت و توسعه آن کمک کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل در مورد ثبت جنگل فندقلو به اسم استان گیلان تصریح کرد: بخشی از این جنگل در محدوده استان اردبیل و بخش دیگر در محدوده استان گیلان قرار دارد و قطعاً ثبت محدوده گیلان به نام این استان هیچ مانعی ندارد.

وی گفت: ما نسبت به احیا و غنی‌سازی جنگل فندقلو اقدامات خوبی را انجام دادیم و قطعاً ادامه این فرآیند می‌تواند به نفع اهالی این منطقه باشد.

انتهای پیام/

منبع