حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: در چهار سال اخیر احیای موقوفات و توجه به امور خیریه با نگاه امینانه نیت واقفان به شایستگی در حال انجام است. وی تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است تا برنامه‌ریزی‌ها را به نحوی انجام دهیم که […]

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: در چهار سال اخیر احیای موقوفات و توجه به امور خیریه با نگاه امینانه نیت واقفان به شایستگی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است تا برنامه‌ریزی‌ها را به نحوی انجام دهیم که تأثیرگذاری فعالیت‌ها و اقدامات مؤثر در حوزه فرهنگی و مسائل اقتصادی به نتیجه رسیده و موقوفات و امامزاده‌ها نیز در بهترین شرایط ارائه خدمات کرده و کارکرد آنها تبدیل به احسنت شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: در بخش اول فعالیت‌های خود سعی ما بر این است تا موقوفات را تحویل به احسنت کرده و بهره‌برداری درست و اصولی و نگاه انتفاعی را مد نظر قرار دهیم.

حجت‌الاسلام ستوده افزود: زمین‌ها و اراضی که وقف شده‌اند در قالب این رویه تبدیل به احسنت شده و عایدات آن با نیت واقف در بهترین مسیر به‌کارگیری می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این امر به توسعه شهر نیز کمک کرده و یک فرآیند مطلوب و مناسب را در احیای بافت فرسوده شهری و انتفاع عمومی شاهد و ناظر هستیم.

حجت‌الاسلام ستوده نمونه این کار را بازسازی حسینیه میرزا مجتهد اردبیلی اعلام کرد و ادامه داد: این مجموعه برای رویداد اکو ۲۰۲۳ آماده شده و در اختیار گردشگران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

وی ضرورت بازسازی حسینیه مولا عبادالله را بعد از ۲۰ سال به نیت واقف و احیای این بقاع ارزشمند را یادآور شد و اضافه کرد: در «امامزاده صالح» اردبیل نیز احیا و بازسازی مورد توجه قرار گرفته و زیرزمین این مجموعه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف کمک به تولید و اشتغال قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام ستوده بیان کرد: در خلخال با تخریب و بازسازی «امامزاده ابوالقاسم و قاضیلر» شرایط خوبی برای ایجاد فرصت اشتغال و کارآفرینی به وجود آمده و بیش از ۱۱۰ نفر از محل بازسازی این امامزاده‌ها و اشتغال مناسب دست پیدا کردند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در کنار احیای خانه‌های قدیمی، بقاع متبرکه و امامزاده‌ها با معماری ایرانی، اسلامی اصیل، سعی شده تا حمام‌های تاریخی نیز مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام ستوده تصریح کرد: حمام «اوچدکان» موقوفه ارزشمندی است که پنج دانگ آن متعلق به اوقاف و امور خیریه و یک دانگ آن مربوط به میراث فرهنگی است که بازسازی و احیای این مجموعه در دستور کار قرار گرفته است.

وی در مورد موقوفه حمام «ملاهادی» نیز گفت: سه دانگ این حمام نیز مربوط به اوقاف و سه دانگ مربوط به بخش خصوصی است که هنوز به رغم برگزاری نشست‌های مختلف، احیای این مجموعه به انجام نرسیده ولی امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی شاهد احیای این حمام تاریخی در منطقه باشیم.

حجت‌الاسلام ستوده در مورد «سرای وکیل» نیز افزود: با بازسازی حمام وکیل و تبدیل آن به بازار، سهم اوقاف و امور خیریه ۹ باب مغازه بوده که ما سعی کردیم در این سرا به نیت واقف فعالیت‌های خودمان را سر و سامان بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا با تبدیل مجموعه‌های قدیمی و موقوفات به جا مانده به عرصه‌های تولید و اشتغال، به رونق اقتصادی استان کمک کنیم که احیای بازار وکیل و کاروانسرای حاج احمد نیز در این راستا اتفاق افتاده است.

حجت‌الاسلام ستوده از بازسازی مسجد سرچشمه و سقاخانه اردبیل نیز خبر داد و اضافه کرد: در این مجموعه‌ها نیز سعی شده بر اساس نیت واقفان احیای بناهای تاریخی و بهره‌برداری اصولی مورد توجه قرار گیرد.

موقوفات بقعه شیخ صفی‌الدین در بیدستان قزوین احیا شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در ادامه اظهار کرد: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به رغم ثبت جهانی و مدیریت میراث فرهنگی، جز موقوفات است و ما حتی موقوفه بقعه شیخ صفی‌الدین در بیدستان قزوین را احیا کردیم.

وی تصریح کرد: در سالیان گذشته این موقوفات بلاتکلیف مانده بود که در ۱.۵ سال گذشته ۵۰ درصد موقوفات شیخ صفی‌الدین در بیدستان که قابل احیا بوده در مسیر احیا و درآمدزایی به نفع استان قرار گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: در سایر بقاع متبرکه و موقوفات نیز فعالیت‌های خوب عمران و آبادانی در حال انجام است تا زمینه بهره‌برداری مناسب از موقوفات «پیرعبدالملک، پیرقنبلان و همچنین آقاباجی» را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر