نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: تجهیزات و ساختمان کارخانه آجر سفال گرمی بعد از گذشت ۳۷ سال از عملیات اجرایی و رکود کامل با ۲۰ میلیارد تومان احیا و بازسازی می شود.

به گزارش آذرمغان، ولی اسماعیلی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای کاهش معضل بیکاری در شهرستان گرمی با راه‌اندازی طرح‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی اظهار کرد: شهرستان گرمی به جهت حفظ جمعیت موجود و رخداد مهاجرت معکوس نیازمند به ایجاد یک فضای صنعتی است.

وی نبود اشتغال را یکی از علل اصلی مهاجرت نیروهای جوان از این شهرستان دانست و افزود: در حال‌حاضر تنها راه حل مشکل بیکاری جوانان شهرستان گرمی ایجاد فضای صنعتی همچون منطقه کشت و صنعت پارس‌آباد مغان در شهرستان گرمی است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی در منطقه خبر داد و گفت: ۳ باب کارخانه در حال اتمام و آغاز بهره‌برداری است که شامل کارخانه تولید شیرآلات، چیپس و میوه خشک و کارخانه لبنیات در شهرستان گرمی با پرداخت ۷ میلیارد تومان تسهیلات با ظرفیت اشتغالزایی ۸۵ نفر در منطقه ایجاد می‌شود.

اسماعیلی اظهار کرد: احیا و بازسازی تجهیزات و ساختمان کارخانه آجر سفال گرمی بعد از گذشت ۳۷ سال از عملیات اجرایی این کارخانه، با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار و ایجاد اشتغال از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار منطقه است که تکمیل و توسعه این واحد در فازهای بعدی برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: این کارخانه با توان تولید روزانه بیش از ۳۰ هزار قالب آجر سفال می‌تواند دوباره به صنعت ساخت و سازها در این منطقه رونق دهد.

سرمایه‌گذاری «شستا» در گرمی قطعی است

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل سرمایه‌گذاری شستا در شهر گرمی را قطعی عنوان کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری این شرکت در شهرستان گرمی و صدور موافقت اصولی، دامداری سه هزار رأسی با اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در دستور کار است، همچنین با مساعدت مالی شستا کارخانه تولید ظروف شیشه‌ای واکسن‌های انسانی و دامی با ظرفیت اشتغالزایی ۲۲۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

به گفته اسماعیلی ایجاد این واحد تولیدی مشروط به تأمین زمین مناسب برای ایجاد و راه‌اندازی در فازهای مختلف است که در صورت تأمین اعتبار و زمین لازم کارخانه دارویی، مکمل بحث ظروف شیشه‌ای واکسن‌های انسانی و دامی نیز در برنامه اجرایی قرار دارد.

۱۰۰۰ میلیارد تومانی که صرف ابقای جوانان در گرمی می‌شود

رئیس فراکیسیون توسعه روابط با کشورهای همسایه و اکو با اشاره به سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در شهرستان گرمی گفت: با آمدن شرکت شستا به گرمی، قولی که برای تبدیل شهرستان گرمی به بهشت سرمایه‌گذاری داده بودم در آستانه تحقق است.

اسماعیلی در ادامه صحبت‌های خود از اجرای فاز بعدی کارخانه تولید شیرآلات گرمی با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد و عنوان کرد: در صورت تأمین تسهیلات مورد نیاز این واحد تولیدی موفق ۵۰۰ فرصت شغلی دیگر نیز در شهرستان ایجاد خواهد شد.

سرمایه گذاری هلدینگ بنیاد علوی در گرمی

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز مطالعه برخی طرح‌های خوش آتیه در شهرستان گرمی تصریح کرد: مطالعه معدن سیمان سفید در منطقه اللهیارلو، کارخانه مواد شوینده در ناحیه صنعتی انگوت با ۲۷۰ نفر اشتغالزایی و همچنین استخراج ید که نمونه استخراجی به آزمایشگاه منتقل شده است، در منطقه آغاز شده و در آینده‌ای نزدیک بهره‌برداری‌های خوبی را در حوزه صنعت گرمی شاهد خواهیم بود.

اسماعیلی چشم‌انداز صنعت گرمی را خوب ارزیابی و اضافه کرد: در صورت تحقق تمام طرح‌های مطالعاتی تحول عظیمی در اشتغالزایی و صنعت گرمی ایجاد خواهد شد.

وی همچنین از آغاز مطالعه کشت و صنعت گرمی توسط بنیاد علوی خبر داد و تحقق صد درصدی این مسئله را مشروط به تأمین آب موردنیاز از طریق سد منطقه دانست که در صورت قطعیت این موضوع هلدینگ بنیاد علوی در گرمی سرمایه گذاری خواهد کرد.

آب پایدار به مناطق محروم گرمی می‌رسد

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تأمین آب پایدار در بخش‌های محروم شهرستان گرمی گفت: با فراهم‌سازی آب پایدار بخش انگوت از محل تصفیه خانه سد تازه کند با ظرفیت هشت هزار و ۵۰۰ مترمکعب که در دوران نمایندگی مجلس هشتم کلنگ زنی شده بود، مشکل آب بخشی از گرمی برطرف می‌شود که این پروژه اکنون با هزینه بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان از پیشرفت ۹۵ درصدی برخوردار است.

به گفته اسماعیلی برای پنج درصد باقیمانده عملیات اجرایی ۴۵ میلیارد تومان نیز مورد نیاز است که ۲۵ میلیارد تومان اخیراً تخصیص یافته و مابقی نیز در حال پی‌جویی است.

وی ادامه داد: همزمان مطالعه و جانمایی تصفیه خانه سد تازه کند نیز در حال انجام است که عملیات اجرایی همزمان با دهه فجر امسال با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود که ۴۰ میلیارد تومان را بنیاد علوی متعهد شده و بقیه نیز با سرمایه‌گذاری و تأمین مالی بانک عامل در مدت ۲ سال با تکمیل تصفیه خانه و شبکه‌های انتقالی به اتمام می‌رسد.

۲۱۹ روستا در اولویت آبرسانی

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: با تکمیل این پروژه آب شرب پایدار ۲۱۹ روستای دیگر و خود شهر تازه کند را با آب کیفی تأمین می‌کنیم که اجرای این طرح قطعاً به ایجاد تحولی در شبکه آبرسانی منطقه ختم خواهد شد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به تأمین بخشی از اعتبار پروژه سد عمارت اظهار کرد: ظرفیت فعلی سد ملی عمارت ۱۱۸ میلیون مترمکعب است که البته انتقادی جدی به کاهش ظرفیت این سد داریم.

به گفته وی ۳۵۰ میلیارد تومان تا به حال برای این طرح هزینه شده است که با ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام عملیات اجرایی بوده و برای اتمام این پروژه بودجه‌ای بالغ بر ۲۹۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

عضو مجمع نمایندگان استان از تعهد ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان، ۱۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه و۹۰ میلیارد تومان نیز از طریق وزارت نیرو در این طرح خبر داد.

اسماعیلی گفت: بعد از اتمام ساختمان «سد تازه کند» وارد بحث تخصیص آب خواهیم شد که در مجلس هشتم ۱۸ هزار هکتار پایاب برای اراضی گرمی و انگوت از این سد تعریف شده بود که اصرار بر اجرای این پایاب داریم چرا که می‌توان آب شرب صددرصدی پایدار شهرستان گرمی را از این طرح تأمین کرد.

طبق گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یک میلیارد تومان اعتبار برای مطالعه سدهای سینه سر، کلاسر، توسانلو اخذ شده که سد کلاسر به عنوان سد کوچک باید به اتمام برسد و ۲ سد دیگر نیز با ۴ میلیارد تومان طرح مطالعاتی‌شان انجام می‌شود.

اسماعیلی در پاسخ به انتقاد از عدم اجرای هم زمان سد، پایاب و تصفیه خانه گفت: انتقاد جدی ما نیز در خصوص عدم تعریف پایاب سدها همزمان با احداث سد است، در این راستا «سد تازه کند» در حال اتمام است ولی تصفیه‌ای برای این سد خانه اجرا نشده در صورتی که این سد با هدف تأمین آب شرب احداث می‌شود که می‌بایست همزمان با آن تصفیه خانه نیز اجرا می‌شد.

وی در خصوص پایاب سد عمارت گفت: در این زمینه نباید اجازه دهیم یک قطره آب که برای این شهرستان حیاتی است به منطقه دیگری انتقال یابد چرا که در قبال مردم این شهرستان مسئولیت داریم و بی‌توجهی به این مسئله پیامدهای سیاسی و امنیتی به دنبال خواهد داشت که به همین منظور باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام شود تا بتوانیم در توسعه شهرستان گرمی به اندازه تمام شهرستان‌های استان موفق عمل کنیم.

عملیات اجرایی پروژه‌های آبرسانی شتاب خوبی دارد

عضو مجمع نمایندگان استان یکی از محورهای توسعه برای عدم مهاجرت وجود آب شرب و کشاورزی مناسب دانست و گفت: در نظر داریم به بحث ارتقای ظرفیت تصفیه خانه آب شهرستان گرمی بپردازیم که حجم کنونی تولید آب شرب در آن به ۲۴۰ میلیون لیتر در ثانیه می‌رسد و باید تا سال آینده ظرفیت این بخش به مقدار ۳۲۰ میلیون لیتر بر ثانیه ارتقا یابد.

اسماعیلی با اشاره به انجام پروژه‌های آبرسانی در بخش موران در ۳ فاز گفت: فازهای یک و دو تصفیه خانه موران را انجام می‌دهیم که فاز یک هم زمان با دهه فجر امسال و فازهای دو و سه نیز به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد و انتظار می‌رود در بازه زمانی کم‌تر از ۱.۵ سال آینده آب پایدار بخش موران را تأمین کنیم که تا این لحظه نیز ۲۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و ۱۶ میلیارد تومان نیز در ادامه برای بهره‌برداری کامل مورد نیاز است.

توجه مسئولین به مراکز استان‌ها به بهای خلق مشکلات کلان

عضو فراکسیون نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات عدیده ای که عدم رعایت توسعه توازن در نقاط مختلف کشور ایجاد کرده است، اظهار کرد: عدم توسعه متوازن مشکلات زیادی را در کشور و نیز استان اردبیل به وجود آورده‌است. اگر توسعه متوازن همان ابتدا صورت می‌گرفت و اگر حوزه خدمت‌رسانی و توسعه را تک قطبی نمی‌کردیم و یا بخشی‌نگر و تهران محور نبودیم قطعاً مشکلات زیادی را که در حوزه‌های مختلف مخصوصاً آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت داریم را شاهد نبودیم.

اسماعیلی با انتقاد از برخی عملکردهای دولت و مسئولان گفت: از یک طرف مسئولین اذعان می‌کنند که تهران از لحاظ جمعیتی در حال انفجار است و از طرف دیگر تمام سیاست‌گذاری‌ها در دولت و مجلس مغایر با این اظهارات است به طوری که تمام امکانات اصلی در تهران متمرکز شده است به طوری که برای تحصیل بهتر، پزشک معالج بهتر، خرید وسایل مورد نیاز بهتر باید به تهران بروی با این وجود طبیعی است که مردم برای بهره‌مندی از بهترین خدمات و امکانات پایتخت را انتخاب کنند.

وی وضعیت مرکز استان اردبیل و شهرستان‌های اطراف را نیز بدون شباهت به این مسئله دانست و افزود: به تبع این مراکز استان‌ها نیز همین روند را در پیش گرفتند در شهرستان گرمی مردم برای دریافت خدمات بهتر باید به اردبیل سفر کنند.

تشدید حاشیه نشینی به دنبال توسعه نامتوازن

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه نامتوازن موجب شده است که حاشیه‌نشینی افزایش یابد به طوری که در حال حاضر بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر در حاشیه شهر اردبیل و در محلات سیزده‌گانه زندگی می‌کنند و از طرفی دیگر می‌بینیم جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزارنفری شهرستان گرمی به ۷۲ هزار نفر کاهش یافته است که این فاجعه و زنگ خطری است که اگر مسئولین این فاجعه را در نظر نگیرند در آینده نظام با مشکل مواجه خواهد شد.

اسماعیلی تصریح کرد: پیامدهای مهاجرت‌ها نیز تأمین امکانات نظیر آب، برق، گاز، امنیت و اشتغال و غیره است که عقل سلیم و حکیم و حرکت با برنامه ایجاب می‌کند که همان امکانات را برای ماندگاری جمعیت در شهرستان‌ها و روستاها فراهم کنیم.

وی با استناد به دلایل علمی در خصوص رشد یا کاهش جمعیت در منطقه عنوان کرد: طبق مطالعات علمی اگر امکانات مورد نیاز را در شهرستان گرمی فراهم می‌کردیم ۶۰ هزار نفر مهاجرت نمی‌کردند و یا فقط ۱۰ درصد از این جمعیت مهاجرت می‌کردند در سطح کلان این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مهاجرت معکوس به گرمی محقق شود تا حداقل بعد از ۴۰ سالگی انقلاب مشکلی در بحث توسعه متوازن نداشته باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مهاجرت ساکنین روستاها و شهرهای کوچک به مرکز استان و نیز سایر استان‌های کشور، اظهار کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم در روستاها و شهرستان‌های کوچک می‌توانیم مانع مهاجرت‌های بی‌رویه به مراکز استان و پایتخت شده و در آینده‌ای نزدیک شاهد بازگشت مردم مهاجر به روستاها و شهرستان‌های خود باشیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح محورهای مهم برای مقابله با مهاجرت ساکنین شهرستان گرمی پرداخت و گفت: با فراهم کردن جاده مناسب، آب و اشتغال می‌توان از این آسیب اجتماعی جلوگیری کرد که از بین این محورها ایجاد راه‌های مواصلاتی مناسب و بازسازی جاده‌های موجود از مرکز استان به شهرستان گرمی و بخش‌های تابعه می‌تواند در اولویت اول قرار گیرد که از مطالبات جدی ما از مسئولین است.

وی در ادامه برخی از پروژه‌های اولویت‌دار با هدف ایجاد توسعه متوازن در گرمی را برشمرد و تصریح کرد: تبدیل بخشی از ورودی جاده مشگینشهر-گرمی به بزرگراه، تکمیل بخشی از بزرگراه به سمت «امیرکندی» با هزینه کد ۲۴۰ میلیارد تومان، عملیاتی کردن بزرگراهی اردبیل-گرمی و گرمی-بیله‌سوار، توجه به راه‌های مواصلاتی بخش موران و انگوت از جمله پروژه‌هایی است که در صورت تحقق به یکی از شاخصه‌های توسعه متوازن شهرستان گرمی دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/