علی محمدیان به مناسبت روز دانشجو در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: حرکت دانشجویان از ۲۸ مرداد سال ۳۲ علیه نظام استبدادی انگلیس و آمریکا شروع شد تا بعد از چهار ماه به حادثه ۱۶ آذر منجر شد. وی تصریح کرد: دانشجویان در اعتراض به سفر نیکسون، […]

علی محمدیان به مناسبت روز دانشجو در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: حرکت دانشجویان از ۲۸ مرداد سال ۳۲ علیه نظام استبدادی انگلیس و آمریکا شروع شد تا بعد از چهار ماه به حادثه ۱۶ آذر منجر شد.

وی تصریح کرد: دانشجویان در اعتراض به سفر نیکسون، سعی کردند تا حرکت‌های اعتراضی خود را انجام دهند اما رژیم با دهن‌کجی به این دانشجویان سعی کرد تا به مقامات آمریکایی در همان دانشگاهی که دانشجویان به شهادت رسیده بودند، دکترای افتخاری حقوق را اعطا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با گرامیداشت روز دانشجو، حرکت دانشجویان را در کشور ایران حرکت برخواسته از عقلانیت و در مسیر مبارزه با ضد استبداد و استکبار توصیف کرد و گفت: همچنان دانشجویان در این مسیر مصمم و با اراده هستند.

محمدیان به فعالیت دانشگاه علوم پزشکی از سال ۷۲ اشاره کرد و افزود: در حال حاضر چهار هزار دانشجو در این دانشگاه در مقاطع کاردانی تا دکترای حرفه‌ای تحصیل می‌کنند و در ۶ رشته تخصصی نیز پذیرش دانشجو در دستیاری در اولویت قرار گرفته است.

وی از جذب دانشجو در رشته تخصصی قلب و عروق برای اولین بار خبر داد و خاطرنشان کرد: مجوز این رشته برای جذب دانشجو دریافت شده و دانشجویان رشته پزشکی می‌توانند در این رشته تخصصی نیز شرکت کرده و بعد از گذراندن آزمون دستیاری، تحصیلات خود را ادامه دهند.

محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: علاوه بر اردبیل، در شهرهای گرمی و مشگین‌شهر ۳۵۰ دانشجو در رشته‌های مرتبط با پزشکی و پیراپزشکی تحصیل می‌کنند که ۵۵ درصد دانشجویان بومی و ۴۵ درصد نیز غیربومی هستند.

وی بیان کرد: ۵۵ درصد دانشجویان را بانوان و ۴۵ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند و در این بین ۳۰ دانشجوی غیر ایرانی عمدتاً از پاکستان و عراق در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان اردبیل تحصیل می‌کنند.

محمدیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ردیف دانشگاه‌های تیپ ۲ قرار دارد در حالی که دانشگاه‌های شیراز، مشهد، اصفهان، تهران و تبریز جز دانشگاه‌های تیپ یک هستند و نمی‌توان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را با دانشگاه‌های تیپ یک مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در برخی شاخص‌ها وضعیت ما مطلوب و گاه متوسط و در برخی از شاخص‌ها نیز عقب هستیم که سعی ما بر این است تا کاستی‌ها را جبران و حرکت رو به رشدی را در حوزه‌های مختلف برای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ایجاد کنیم.

محمدیان به برگزاری موفق نشست تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور در اردبیل اشاره کرد و گفت: با همت خود دانشجویان در مهرماه با میزبانی از ۶۰۰ دانشجو، موفق شدیم تا نشست علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کشور را برگزار کنیم تا از فرصت پیش آمده برای تقویت این حوزه استفاده شود.

وی افزود: به مناسبت روز دانشجو، در دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌ها و رویدادهای مختلف علمی، فرهنگی و نشست‌های صمیمی با دانشجویان در خوابگاه‌ها و در قالب تشکل‌های دانشجویی انجام می‌شود و ما امیدواریم با حضور در جمع دانشجویان بتوانیم در حل مشکلات آنها گام برداریم.

محمدیان از پرداخت وام ضروری برای دانشجویان و زوجین خبر داد و خاطرنشان کرد: در تأمین خوابگاه نیز سعی ما بر این بوده تا به عمده درخواست‌ها پاسخ دهیم به طوری که بیش از ۹۷ درصد دانشجویان غیر بومی در خوابگاه‌های فعال دانشگاه علوم پزشکی پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: ۱۰ خوابگاه پذیرای دانشجویان رشته‌های پزشکی است که هفت خوابگاه در اردبیل و سه خوابگاه در شهرستان‌ها واقع شده و ما برای یک‌هزار و ۲۰۰ درخواست خوابگاه پاسخی مثبت دادیم.

محمدیان از حمایت دانشگاه برای تأمین نیازمندی‌های کتب درسی و همچنین سایر نیازمندی‌های دانشجویان خبر داد و بیان کرد: برای متأهلین نیز خوابگاهی در حال حاضر وجود ندارد اما سعی ما بر این است تا با بهره‌مندی از تسهیلات بانکی احداث یک خوابگاه ۴۰۰ نفری را برای متأهلین در اولویت قرار دهیم.

وی از خرید و توسعه مراکز خوابگاهی مجردی و متأهلی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبر داد و اظهار کرد: به تناسب توسعه رشته‌ها، سعی ما بر این است تا فضای فیزیکی دانشگاه را همزمان با مراکز بیمارستانی توسعه دهیم تا امکان ارائه خدمات بیشتر به دانشجویان در رشته‌های مختلف فراهم آید.

محمدیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در سایت دانشگاه علوم پزشکی توسعه واحدهای دانشگاهی مد نظر است و در کنار آن با همکاری دانشگاه آزاد تلاش بر این است تا از ظرفیت بیمارستان امام رضا نیز استفاده شود.

وی لازمه راه‌اندازی رشته‌های جدید را بهره‌گیری از هیئت علمی مجرب، توسعه فضای فیزیکی و همچنین ایجاد امکانات برای حضور دانشجویان اعلام کرد و گفت: در حوادث اخیر ما هیچ‌گونه تعطیلی را در مراکز علمی و دانشگاهی علوم پزشکی شاهد نبودیم و سعی کردیم همراه با دانشجویان به مطالبات آنها پاسخ دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: بر این باوریم که در کنار تقویت قدرت انتقادپذیری، باید سواد رسانه‌ای دانشجویان را ارتقا دهیم تا دشمن نتواند از فضای دانشگاه‌ها به نفع خود بهره‌برداری کرده و یا سوءاستفاده کند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر