به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، نوبخت اژدری ظهر چهارشنبه در بازدید از مراکز پلاک‌گذاری دام‌های سبک و سنگین در اردبیل اظهار کرد: جهاد کشاورزی اردبیل از سال گذشته وارد فاز اجرایی توسعه پرورش و اصلاح نژاد دام در اردبیل شد به طوری که تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲ هزار و ۵۸۰ رأس […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، نوبخت اژدری ظهر چهارشنبه در بازدید از مراکز پلاک‌گذاری دام‌های سبک و سنگین در اردبیل اظهار کرد: جهاد کشاورزی اردبیل از سال گذشته وارد فاز اجرایی توسعه پرورش و اصلاح نژاد دام در اردبیل شد به طوری که تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲ هزار و ۵۸۰ رأس دام وارد حجم عملیاتی شدند.

وی با اشاره به اینکه هویت‌دار کردن دام‌ها امری ضروری است، تصریح کرد: ایجاد بانک یکپارچه اطلاعات، بهبود نظام آمار و اطلاعات، کنترل تردد دام، بهبود سیستم‌های پرورش و اصلاح نژاد دام، کنترل بهداشت دام و اختصاص فرآورده‌های دامی از مزایای طرح هویت‌گذاری است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه پلاک‌گذاری بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در ۹ ماه گذشته در اردبیل انجام شده است، گفت: اختصاص نهاده‌های دامی با هویت‌گذاری دام انجام می‌گیرد و دامداران پس از هویت‌گذاری در سامانه می‌توانند میزان نهاده‌های مورد نیاز خود را خرید کنند و سپس مورد استفاده دام قرار دهند.

اژدری دستگاه‌های دخیل در اجرای پلاک‌کوبی دام را در اردبیل یادآور شد و افزود: مأموران مجاز طرف قرارداد با مجریان استانی اعم از اتحادیه‌ها، صندوق بیمه کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و اداره کل دامپزشکی با مراجعه به دامداری‌ها نسبت به نصب پلاک استاندارد ۱۵ رقمی بین‌المللی بر روی گوش دام‌ها اقدام می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در این طرح اطلاعات دامدار و دام مورد نظر در سامانه هویت مرکز اصلاح نژاد دام کشور ثبت شده و بر اساس همین هویت دام، خدمات مختلف به دامداران ارائه می‌شود.

اژدری اجرای پروژه‌های توسعه پرورش و اصلاح نژاد دام روستایی در بخش دام سبک و سنگین را یادآور شد و اضافه کرد: با حجم عملیات ۲ هزار و ۵۸۰ رأس تا پایان سال گذشته این اقدام در اردبیل صورت گرفته است.

وی بیان کرد: شناسایی دام‌های موجود، ثبت اطلاعات دام و دامدار، برآورد تولیدات دامی، جابجایی کنترل شده دام و در نهایت مبارزه با قاچاق دام زنده از اهداف این طرح است.

اژدری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل اجرایی پلاک‌کوبی دام‌های سبک و سنگین طرح هویت‌گذاری دام، اقدامی اجباری شده و ارائه هرگونه خدمات و تخصیص نهاده‌های دامی تنها به دامدارانی انجام می‌گیرد که اقدام به پلاک‌کوبی دام‌های خود کرده باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل به اهداف طرح اشاره کرد و گفت: مهمترین اهداف اجرای این طرح دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق در حوزه دام، کنترل تردد و جلوگیری از قاچاق دام، امکان ارائه خدمات اصلاح نژادی و صدور شناسنامه، شناسایی واحدهای فعال و اختصاص نهاده و خدمات به جمعیت دام موجود است.

انتهای پیام/

منبع