عملیات کنتورفارو و کپه کاری در اراضی مرتعی قشلاق حاج الهوردی اجرا شد.

به گزارش آذرمغان، قبادی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمی گفت: این عملیات با مشارکت مرتع‌داران و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و با حضور کارشناسان مسئول اداره استان در سطحی به مساحت ۵۰ هکتار از اراضی مرتعی قشلاق حاج اللهوردی به مرحله اجرا در آمد و با توجه به برنامه های پیش بینی شده این طرح به میزان ۳۰۰هکتار در اراضی مستعد دیگر به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وی افزود: یکی از سازه‏ های مهم برای بهره‏ برداری بهینه از آب و خاک در مناطق خشک و نیمه‏ خشک سازۀ ذخیرۀ نزولات آسمانی است. اجرای پروژه‏ های ذخیرۀ نزولات آسمانی مانند ایجاد کنتور فارو در عرصه‏ هایی که پوشش گیاهی مراتع به حدی کاهش یافته است که هیچ‌ گونه تأثیری در جلوگیری از رواناب سطحی ندارد، ولی پایه‏ های گیاهی مناسب و خوش‌خوراک در عرصه وجود دارد و یا کوبیدگی سطح خاک بر اثر تردد بیش از حد دام موجب نفوذناپذیری آب به درون خاک شده است، برای مهار رواناب و سیلاب‏های حاصل از نزولات آسمانی با هدف ذخیره‏ سازی آب باران و افزایش پوشش گیاهی، انجام می‏شود.
هدف از اجرای این پروژه، کنترل رواناب و ذخیرۀ آن در زمین به منظور افزایش پوشش گیاهی از طریق تأمین رطوبت خاک با ایجاد شیار طبق تعریف و بذر ریزی همزمان داخل شیارها است.
یاد اوری اینکه کنتورفارو در مراتع فقیر تا خیلی فقیر باشیب ۱۰ الی ۲۰ درصد اجرا می گردد.

انتهای پیام/