به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل فرانسه ۲۴، مذاکرات بین ایالات متحده و روسیه در مورد مناقشه اوکراین قرار است در ۱۰ ژانویه برگزار شود. همزمان «جوزف بورل» نماینده روابط خارجی اتحادیه اروپا خواستار آن شده که این اتحادیه نیز در این گفتگو مشارکت کند. این در حالی است که ایالات متحده می‌خواهد […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل فرانسه ۲۴، مذاکرات بین ایالات متحده و روسیه در مورد مناقشه اوکراین قرار است در ۱۰ ژانویه برگزار شود. همزمان «جوزف بورل» نماینده روابط خارجی اتحادیه اروپا خواستار آن شده که این اتحادیه نیز در این گفتگو مشارکت کند. این در حالی است که ایالات متحده می‌خواهد گفتگوها در قالب دوجانبه با روسیه دنبال شود.

بورل دراین ارتباط گفت: «ما نمی‌خواهیم و نباید مخاطبی غیر درگیر باشیم.»

واشنگتن اگرچه به اروپایی‌ها اطمینان داده که «شفافیت و همبستگی» در مذاکرات با روسیه در دستور کار قرار خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد این وعده برای اروپایی‌ها کافی نیست و آن‌ها نمی‌خواهند که مشارکتی در این گفتگوها نداشته باشند.

پیشتر «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که گفتگوها با روسیه در قالب گفتگوهای دوجانبه امنیتی استراتژیک انجام می‌شود. پرایس همچنین تأکید کرد که هدف از این گفتگوها دستیابی به «اهداف مشترک» است.

بورل در عین حال گفته است که مسکو خواهان حضور فقط «دو بازیگر بدون دخالت اتحادیه اروپا است تا حوزه‌های نفوذ خود را به اشتراک بگذارد، اما ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم.»

گفت‌وگوهای روسیه و آمریکا اولین نشانه از تنش‌زدایی احتمالی در تجدید درگیری بین روسیه و غرب است. کی‌یف و دولت‌های غربی طی چند ماه گذشته روسیه را متهم می‌کردند که ده‌ها هزار سرباز را برای جنگ به مرز با اوکراین کشیده است، هرچند روسیه اتهام تصمیم برای حمله به اوکراین را رد کرد.

انتهای پیام/

منبع