به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در طلیعه ورود به ماه محرم‌الحرام و موسم عزای حسینی، علم‌ها و کتل‌ها برافراشته شدند و با سیه‌پوش شدن شهر اردبیل و بر تن کردن جامه عزای پسر فاطمه توسط عاشقان سیدالشهدا (ع) بار دیگر پایتخت حسینیت حال و هوای دلدادگی به فرزند مظلوم زهرا به خود گرفت تا […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در طلیعه ورود به ماه محرم‌الحرام و موسم عزای حسینی، علم‌ها و کتل‌ها برافراشته شدند و با سیه‌پوش شدن شهر اردبیل و بر تن کردن جامه عزای پسر فاطمه توسط عاشقان سیدالشهدا (ع) بار دیگر پایتخت حسینیت حال و هوای دلدادگی به فرزند مظلوم زهرا به خود گرفت تا بر سر و سینه‌زنان، بر سالار شهیدان اشک ماتم بریزند.

عزاداری اردبیلی‌ها که از نهم ذیحجه و همزمان با سالروز شهادت سفیر کربلا در اردبیل آغاز می‌شود، امروز چهارشنبه ۲۷ ذیحجه با طشت‌گذاری در مسجد جامع اردبیل، به رسم دیرین رسمیت پیدا می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به آئین طشت‌گذاری اردبیلی‌ها اشاره کرد و گفت: فلسفه این طشت‌گذاری حادثه عجیبی است که در دشت کربلا توسط لشکر امام حسین (ع) رخ داده تا در مواجهه با لشکر حربن یزید ریاحی آب بر طشت‌ها ریخته و لشکریان و مرکب آنها را سیراب کنند.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده اظهار کرد: مردم اردبیل به تأسی از این سخاوت مولا و امام مظلوم خود آئین طشت‌گذاری را سالیان متمادی است که در ۲ روز مانده به ماه محرم برگزار می‌کنند که دیروز این آئین در حسینیه اوچدکان و امامزاده سید صدرالدین اردبیل برگزار شد و امروز نیز بزرگترین اجتماع طشت‌گذاری کشور در مسجد جامع اردبیل برگزار می‌شود تا این آئین که به نام اردبیلی‌ها ثبت ملی شده، قلب تپنده حضور عاشقان سیدالشهدا (ع) از سراسر کشور باشد.

وی تصریح کرد: این آئین که تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت با حال و هوای معنوی به ویژه حضور دستجات عزاداری، مداحان، نوحه‌سرایان و شعرا برگزار و در نهایت عزاداران با ریختن آب در طشت مسی سعی می‌کنند تا در این ایام به یاد تشنه لبان کربلا، مراجعین به مسجد را سیراب کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: فردا نیز در مسجد اعظم اردبیل و سه محله دیگر به همراه برگزاری این آئین، در سایر شهرستان‌ها طشت‌گذاری انجام شده تا برای آئین‌های رسمی عزاداری در ماه محرم حسینیان اردبیل آماده شوند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده خاطرنشان کرد: هر چند به نسبت سال‌های گذشته محدودیت‌های کرونایی برداشته شده اما همچنان با توجه به شیوع کرونا در موج جدید انتظار داریم تا حسینیان با زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب در فضای بسته عزاداری کنند تا شاهد فوران و اوج‌گیری این ویروس در ایام عاشورا و تاسوعا نباشیم.

شاخسی ارادت قلبی به مکتب حسینی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، همزمان با ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابی‌عبدالله‌الحسین (ع) شهرهای مختلف استان از آئین‌های خاص محرم استقبال می‌کنند که بسته به فرهنگ و آئین هر منطقه همه ساله این مراسم‌ها با تفاوت جزئی به اجرا درمی‌آیند.

در شهرستان مشگین‌شهر نیز در یک سنت دیرین اهالی این شهر دهه سوم ذیحجه را با برگزاری آئین شاخسی حال و هوایی متفاوت می‌بخشند تا در این مراسم که تا پاسی از شب ادامه پیدا می‌کند، عزاداران با لفظ شاه حسین و تکرار آن نهایت عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دهند.

انتهای پیام/

منبع