آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: در سالی که بخشی از شعار سال، رفع موانع تولید است، باید توجه کرد که بعضی از قوانین و تصمیمات دولتی، از موانع تولید است.

به گزارش آذرمغان، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: در سالی که بخشی از شعار سال، رفع موانع تولید است، باید توجه کرد که بعضی از قوانین و تصمیمات دولتی، از موانع تولید است. از جمله آنها مخالفت با مناطق آزاد در آن دسته از استان های مرزی است که با وجود مرزی بودن از منطقه آزاد محروم هستند. منطقه آزاد ما را مجلس تصویب کرده، تمام ایرادات و تذکرات شورای نگهبان اعمال شده و حالا در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شده است.

دو سوال برای ما در این خصوص حل نمی شود:

اول اینکه، اگر مناطق آزاد ایراد دارد، پس چرا بخش بزرگی از استان های مرزی مثل آذربایجان شرقی و غربی، خراسان، گیلان، خوزستان، هرمزگان و… از این امتیاز، بهره مند هستند و عجیب است که آنها به طور مدام مساحت منطقه آزاد خود را به راحتی توسعه می دهند و کسی برای آنها عیب نمی گیرد.

اخیرا منطقه آزاد ماکو را در حد بسیار وسیعی توسعه دادند. منطقه آزاد انزلی احتیاج به فرودگاه داشت، مساحت منطقه را آن قدر توسعه دادند تا فرودگاه رشت نیز داخل شود!

سال به سال در این مناطق، سرمایه گذاری های عظیمی صورت می گیرد. خارجی ها به خاطر معافیت های خاص این مناطق، در آنجا سرمایه گذاری می کنند به حدی که در این مناطق، بخش سرمایه گذاری خارجی درست شده است و هر سال افتتاح های فراوانی دارند که نمونه آن را اخیرا در منطقه آزاد ارس در جلفا شاهد بودیم.

آنها هر سال رشد می کنند و از مزایای منطقه آزاد استفاده می کنند و اشتغال های عظیم درست می کنند اما استان های مرزی محروم از منطقه آزاد، دست روی دست گذاشته و با حسرت و حیرت تماشا می کنند.

اداره کشور با تبعیض، هیچ وقت موفق نبوده است و تبعیض و بی عدالتی یک اشتباه بزرگ و ویرانگر در مدیریت کشور و بزرگ ترین عامل تباهی باور و وثوق ملت است. آیا سرمایه یک دولت و یک حکومت، غیر از وثوق مردمی، چیز دیگری است؟

دوم اینکه، اگر مشکل اصلی مناطق آزاد، واردات است، آن را با قانون رفع کنید، چرا صورت مسأله را پاک می کنید؟

امروز، من این بشارت را به هم استانی ها می دهم که این هفته با حضرت آیت الله آملی لاریجانی تماس گرفتم و توضیحات کامل ارائه کردم. بحمدالله ایشان نیز با اشاره به لزوم حل معضل واردات مناطق آزاد، قول دادند که در مجمع تشخیص مصلحت نظام، پرونده را با نظر مثبت بررسی نمایند.

انتهای پیام/