یک مقام ایالات متحده در گفتگو با روزنامه جروزالیم پست گفت که ایالات متحده قصد دارد پیش از برداشتن هر گامی از سوی ایران، از هرگونه تصمیم شتابزده خودداری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از جروزالم پست، در شرایطی که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب ایران قرار است در هفته جاری بطور رسمی فعالیت خود را در سمت رئیس قوه مجریه آغاز کند، مقامات ایالات متحده از نزدیک در حال رصد این فرآیند انتقال قدرت در ایران هستند و منتظرند که ببینند رئیس جمهور جدید ایران چگونه بر فرآیند گفتگوهای غیرمستقیم میان واشنگتن و تهران برای بازگشت دوجانبه به برجام تأثیر خواهد گذاشت.

آخرین دور گفتگوها شش هفته پیش در روز ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ به پایان رسید و از آن زمان تاکنون، هیچکدام از طرف‌ها برنامه‌ای برای برگزاری دور جدید گفتگوها ترتیب نداده اند. این در حالی است که به گفته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده فرآیند مذاکره با ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «نمی تواند بطور نامحدود ادامه یابد».

بلینکن در یک کنفرانس خبری در کویت پیرامون این موضوع گفت: «واشنگتن به دیپلماسی متعهد است، اما این فرآیند نمی‌تواند برای یک مدت نامحدود ادامه یابد».

در همین ارتباط، یک مقام ایالات متحده در گفتگو با روزنامه جروزالم پست گفت که «کاملاً روشن شده است که در تهران مسائل بنیادی‌تر مطرح است که آنها در حال کار بر روی آن در جریان فرایند انتقال [قدرت] هستند» و این امر بر بازگشت به گفتگوهای وین اثرگذار خواهد بود.

این مقام ایالات متحده با اشاره به وجود اختلاف نظرهای احتمالی میان دولت کنونی و دولت آتی ایران در مورد نحوه پیشبرد گفتگوهای وین و نتایج آن گفت که «به دلیل عدم در دست داشتن اطلاعات کافی، واشنگتن نباید هیچگونه قضاوت زودهنگامی داشته باشد».

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که «دلیل تصمیم [واشنگتن] برای پیگیری روند بازگشت دوجانبه به برجام این است که عقیده دولت [بایدن] بر این [بازگشت] است و این دولت برای انجام آن مصمم است و اینکه این بازگشت هم برای شرکای ما و هم امنیت بین المللی بهترین [گزینه] است».

وی با تأکید بر اینکه اقدامات تحریک آمیز، روند به ثمر رسیدن گفتگوهای وین را دشوار تر می‌کند، خاطرنشان کرد که «این امر با پیچیده‌تر کردن گفتگوها مجموعه‌ای از ابهاماتی را تحمیل می‌کند که چندان مفید نخواهند بود».

انتهای پیام/

منبع