به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان به نقل از ان پی آر؛ «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه به «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفت که واشنگتن به تجاوز احتمالی روسیه «به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.» بایدن در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور اوکراین باردیگر هشدارهای خود را تکرار کرد و گفت: […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان به نقل از ان پی آر؛ «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه به «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفت که واشنگتن به تجاوز احتمالی روسیه «به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.»

بایدن در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور اوکراین باردیگر هشدارهای خود را تکرار کرد و گفت: همان طور که دیگر مقامات آمریکایی نیز هشدار داده اند، حمله روسیه ممکن است هر لحظه اتفاق افتد.»

همچنین تاس روسیه، جزئیات بیشتری از گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین را منتشر کرد و در این ارتباط به نقل از دفتر «زلنسکی» گفت: رؤسای جمهور اوکراین و ایالات متحده درباره تلاش‌های کاهش تنش در همه چارچوب‌های مذاکراتی گفتگو کردند.

در این گزارش آمده است: «توجه ویژه بر اقدامات انجام شده در همه چارچوب‌های مذاکره برای کاهش تنش و رسیدن به صلح مورد تاکید دو طرف واقع شد و ولادیمیر زلنسکی به اهمیت تلاش‌های ایالات متحده برای تحکیم حمایت بین المللی از اوکراین اشاره کرد.

زلنسکی همچنین به بایدن اطمینان داد که از پایتخت اوکراین و سایر شهرهای بزرگ به طور ایمن محافظت می‌شود. وی گفت: «ما هر گونه تشدید تنش را متوقف خواهیم کرد. پایتخت اوکراین، کیف، سایر شهرهای کشور ما – خارکف و لووف، دنپر و اودسا – تحت حفاظت مطمئن هستند.»

به گفته زلنسکی، اوکراین همه خطرات فعلی را درک می‌کند و برای هر تحولی آماده است. وی همچنین از بایدن برای دیدار از کیف دعوت و ابراز امیدواری کرد که سفر وی به کاهش تنش‌ها کمک کند. زلنسکی گفت: «من مطمئن هستم که سفر به کی‌یف در روزهای آتی باعث کاهش تنش خواهد شد.»

تنش‌ها در امتداد مرزهای اوکراین همچنان بالاست و ایالات متحده می‌گوید که تجمع نیروها و تجهیزات روسی در امتداد شرق، شمال و جنوب اوکراین اکنون به نقطه‌ای رسیده است که ممکن است حمله نظامی تمام عیار در این هفته آغاز شود.

بر اساس گزارش کاخ سفید تماس تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین روز یکشنبه و حدود ۵۰ دقیقه به طول انجامیده است.

این گفتگو پس از تماس روز شنبه بایدن با ولادیمیر پوتین، «رئیس جمهور روسیه» انجام شد که در آن دو طرف بیش از یک ساعت با هم صحبت کردند.

همچنین «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بار دیگر به تکرار تنش آفرینی‌های این کشور علیه مسکو پرداخت.

مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای در این خصوص ادعا کرد: نمی‌توانم به صورت دقیقی روز این (حمله) را پیش بینی کنم. اما می‌توانیم بگوییم که یک تهاجم یا اقدام نظامی بزرگ می‌تواند هر روزی آغاز شود!

«جیک سالیوان» در ادامه اضافه کرد: این موضوع می‌تواند در پایان هفته آتی و پیش از اتمام المپیک (زمستانی در چین) باشد و یا می‌تواند پس از المپیک رخ دهد. ما معتقدیم که شاید مسکو راه دیپلماتیک را در پیش بگیرد. شیوه‌ای که روسیه نیروهای خود را مستقر کرده است و نحوه‌ای که این کشور رزمایش‌هایی را برگزار می‌کند، احتمال ویژه ای را مبنی بر رخ‌داد خیلی زودهنگام یک اقدام نظامی بزرگ نشان می‌دهد.

وی در این باره مدعی شد: ما آماده ادامه دیپلماسی هستیم؛ اما اگر روسیه به تداوم این روش بپردازد، برای واکنش نشان دادن هماهنگ و قاطعانه همراه با شرکاء و متحدانمان نیز آمادگی داریم.

انتهای پیام/

منبع