به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایتارتاس، «برندی ون»، از مقام‌های مسئول در وزارت دفاع آمریکا در سخنانی اعلام کرد که این کشور در نظر دارد تا نابودی زرادخانه سلاح‌های شیمیایی را تا سال ۲۰۲۳ به نتیجه برساند. به گفته این مقام پنتاگون، کنگره آمریکا وزارت دفاع را ملزم کرده تا زرادخانه […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایتارتاس، «برندی ون»، از مقام‌های مسئول در وزارت دفاع آمریکا در سخنانی اعلام کرد که این کشور در نظر دارد تا نابودی زرادخانه سلاح‌های شیمیایی را تا سال ۲۰۲۳ به نتیجه برساند.

به گفته این مقام پنتاگون، کنگره آمریکا وزارت دفاع را ملزم کرده تا زرادخانه سلاح‌های شیمیایی آمریکا را تا تاریخ اعلام شده نابود کند و از لحاظ امنیت ملی ضروری است که این ضرب‌الاجل رعایت شود.

برندی ون در ادامه اظهار داشت که آمریکا پیشرفت‌های مستحکم و قابل‌اندازه‌گیری به سمت نابودی کامل زرادخانه سلاح‌های شیمیایی برمی‌دارد و به نابود کردن سلاح‌های شیمیایی به ایمن‌ترین شکل و در سریع‌ترین زمان ممکن متعهد است.

به گفته این مقام پنتاگون، آمریکا ۹۷ درصد از زرادخانه سلاح‌های شیمیایی خودش را نابود کرده و فقط ۳ درصد برای اجرای کامل این طرح ابتکاری باقی مانده است.

بر اساس کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که ۱۹۲ کشور عضو آن هستند، تولید و ذخیره و کاربرد هر گونه سلاح شیمیایی ممنوع است.

از سال ۱۹۹۷ و اجرای مقررات بین‌المللی مربوط به منع تولید و انبار کردن سلاح‌های شیمیایی تاکنون ۱۹۰ کشور جهان این میثاق بین‌المللی را که زیر نظر سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اجرا می‌شود، پذیرفته‌اند.

امروزه فقط شش حکومت جهان خارج از این میثاق هستند و به آن نپیوسته‌اند. پارلمان‌های آنگولا و میانمار یا برمه اخیراً پیوستن به این معاهده را تصویب کرده‌اند اما کشورهای مصر، کره شمالی و سودان جنوبی هنوز آن را نپذیرفته‌اند.

اولین بار در جریان جنگ جهانی اول و در سال ۱۹۱۵ در منطقه ایپر واقع در خاک بلژیک، سلاح‌های شیمیایی به طور وسیع مورد استفاده قرار گرفت.

هفتاد سال پس از آن تاریخ در سال‌های میانی دهه هشتاد میلادی، رژیم صدام، دیکتاتور حاکم بر عراق این سلاح‌ها را در منطقه حلبچه علیه غیرنظامیان به کار برد.

بالاخره در سال ۱۹۹۳ پیش نویس میثاق منع تولید و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در شهر پاریس تنظیم شد.

انتهای پیام/

منبع