به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان اشاره کرد و اظهار کرد: جنایتی که آمریکا در افغانستان و عراق به بهانه‌های واهی مرتکب شده که برای همیشه تاریخ بشریت به ذلت و حقارت یاد می‌شود. وی گفت: آمریکایی‌ها در اکثر […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان اشاره کرد و اظهار کرد: جنایتی که آمریکا در افغانستان و عراق به بهانه‌های واهی مرتکب شده که برای همیشه تاریخ بشریت به ذلت و حقارت یاد می‌شود.

وی گفت: آمریکایی‌ها در اکثر این جنگ‌ها شکست خورده و با همدستان اروپایی خود دست از پا درازتر منطقه را ترک کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان عامل مهار قدرت را ایمان و معنویت اعلام کرد و افزود: بشریت امروز تشنه رهبری صالح معنوی است.

امام جمعه اردبیل گفت: آمریکا بعد از ۲۰ سال جنایت از افغانستان خارج شد و نکته قابل توجه در این ماجرا این است که در طول این ۲۰ سال، میلیون‌ها افغانی را کشت.

آیت الله عاملی اظهار کرد: اکنون در این دنیای بی مسئولیت، کسی و نهادی نیست که از آمریکا حساب پس بکشد تا تاوان جنایت‌های خود را بدهد، نه سازمان ملل، نه شورای امنیت و نه دادگستری بین المللی هیچیک حاضر به چنین کاری نیستند.

وی یادآور شد: همین جنایت را بوش در عراق مرتکب شد و بعد از اینکه ۲ میلیون انسان را به خاک سیاه نشاند و نتوانست سلاح کشتار جمعی پیدا کند گفت «ما در عراق اشتباه کردیم ولی خدا ما را خواهد بخشید»!

وجود حاکمیت ملی در آمریکا توهم است

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه عجیب این است که ملت آمریکا هم دولت‌های آمریکا را استیضاح نمی‌کند گفت: در حالی که در این ۲۰ سال، بیش از ۵ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شد و میلیاردها دلار مالیات آمریکایی‌ها، نفله شد و حالا بدون ذره‌ای دست آورد و بلکه با خسارت بسیار سنگین، از افغانستان خارج می‌شود، آیا ملت آمریکا راضی بود که مالیات خود را در افغانستان صرف کند؟ همین مسأله نشان می‌دهد که وجود حاکمیت ملی در آمریکا توهم است.

وی ادامه داد: ما از اروپایی‌ها تعجب می‌کنیم که آنها نیز تماشاگر جنایات ۲۰ ساله دولت‌های خود در افغانستان و بی ثمر بودن حضورشان بودند، دولت انگلیس نیز بعد از ۲۰ سال، این هفته با خفت و خواری تمام به تبعیت از آمریکا، از افغانستان خارج شد.

آیت الله عاملی تصریح کرد: در حالی که صدها انگلیسی در این ۲۰ سال کشته شدند و میلیاردها پوند انگلیس بی جا و بی جهت و بی ثمر از مالیات مردم انگلستان در افغانستان نفله شد اما حتی مجلس عوام انگلیس نیز یک کلمه حرف نمی‌زند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه تاریخ آمریکا مشحون و پر از جنگ و دخالت‌های نظامی است افزود: سرنگون کردن دولت‌های مشروع، فراهم کردن مقدمات کودتا، به راه انداختن گروه‌های خطرناک همچون القاعده، داعش و وهابیت خون ریز، ایجاد جنگ‌های اقتصادی، به راه انداختن تحریم حتی در داروهای حیاتی و نیازمندی‌های بیماران خاص از افتخارات آمریکا در این مدت است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل یادآور شد: آمارهای رسمی نشان می‌دهند آمریکا ۲۲۰ سال از ۲۴۴ سال عمر خود را در جنگ سپری کرده و تنها از سال ۱۹۴۵ علیه کسانی که در برابر هوا و هوس او تسلیم نشده‌اند، ۳۹ جنگ نظامی و ۱۲۰ جنگ اقتصادی به راه انداخته است و در غالب این جنگ‌ها نیز شکست خورده است.

وی یکی از جنایات آمریکا را شکستن پیمان‌های رسمی عنوان کرد و گفت: تاریخ آمریکا می‌گوید آمریکایی‌ها ۳۷۰ معاهده با سرخ پوستان بستند ولی به هیچکدام حرمت نگذاشتند و همه پیمان‌ها را نقض و امضا خود را بی اعتبار کردند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمریکا این بلا را بر سر ایران هم آورد و برجام را که به امضا شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده بود را نقض کرد و از عجایب امور، این است که در مذاکرات این روزهای وین، همه چیز حل شده لیکن آمریکا به یک شرط ایران پایبند نمی‌شود و آن اینکه دولت آمریکا در قبال رضایت ایران به محدود کردن صنعت هسته‌ای خود متعهد شود که مانند ترامپ این توافق را نقض نکند.

آیت الله عالی ادامه داد: آمریکا زیر بار این شرط نمی‌رود یعنی از حالا، حال و هوای نقض پیمان دارد؛ یعنی ما باید تجهیزات پیشرفته و گران قیمت هسته‌ای انقلاب راکتور آب سنگین اراک را سیمان بگیریم و آنها فردای پیمان بگویند ما به تعهدات خود عمل نمی‌کنیم و تمام زحمات علمی دانشمندان ما و تمام سرمایه گذاری‌های کشور ما از بین برود.

انتهای پیام/

منبع