اکبر نیکزاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: ساخت یک میلیون مسکن در طول سال یک آمار سنگین و در عین حال تحقق‌یافتنی است به شرط آن که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا بخشی از دغدغه‌ مردم در تأمین سرپناه در این چهار سال رفع شود. وی به اولویت مقاوم‌سازی و نوسازی […]

اکبر نیکزاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: ساخت یک میلیون مسکن در طول سال یک آمار سنگین و در عین حال تحقق‌یافتنی است به شرط آن که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا بخشی از دغدغه‌ مردم در تأمین سرپناه در این چهار سال رفع شود.

وی به اولویت مقاوم‌سازی و نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی به همت بنیاد مسکن در ۱۵ سال اخیر اشاره کرد و گفت: در تحقق این امر مشارکت و همراهی روستاییان بسیار مهم و تأثیرگذار بوده و در حقیقت نوسازی این واحدهای کم دوام به ارتقا ایمنی در برابر حوادث غیرمترقبه کمک کرده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: بنیاد مسکن آمادگی دارد در تداوم این طرح و تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکن در طول سال در مناطق روستایی با پرداخت تسهیلات کم بهره، ۲۰۰ هزار واحد دیگر را نیز در روستاها و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر تأمین کند تا کمکی به تولید یک میلیون واحد مسکن سالانه در کشور شود.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما توان فنی، ‌ نیروی انسانی و همچنین تأمین مصالح در این زمینه را داریم و به عنوان دستگاه تخصصی در این ارتباط سعی خواهیم کرد واحدهای مسکونی مناسب و با کیفیتی را ساخته و تحویل دهیم.

پرداخت وام‌های ارزان قیمت در مسیر تولید مسکن
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تأمین زمین در مناطق روستایی و شهرها برای کمک به احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکن به همت بنیاد مسکن خبر داد و اضافه کرد: ما به راحتی می‌توانیم با تأمین زمین با کاربری مسکونی به اجرای این طرح کمک کنیم و در کنار بنیاد مسکن، بانک مسکن نیز با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می‌توانند به اجرایی شدن این طرح کمک کنند.

وی الگوی موفق طرح مقاوم‌سازی مساکن روستایی را قابل اجرا در این طرح اعلام کرد و ادامه داد: نظام مهندسی با تخفیف ۵۰ درصد و شهرداری‌ها نیز با تخفیف ۳۰ درصد به اجرای این طرح کمک خواهند کرد تا کار با کیفیت و مطلوبیت به پیش برود.

نیکزاد همکاری شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مسکن را در تأمین مصالح مورد نیاز برای اجرای این طرح یادآور شد و بیان کرد: امیدواریم قیمت سیمان و میلگرد در سطح ملی کاهش پیدا کند تا با قیمت تمام شده پایین‌تر این واحدهای مسکونی تحویل متقاضیان شود.

طرح هادی کمک کار توانمندسازی روستاهاست
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تهیه و تدوین طرح‌های هادی و اجرایی شدن آنها اشاره کرد و گفت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور دارای طرح هادی هستند که این طرح‌های هادی در حقیقت نقشه راه توسعه روستاها به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه در کنار بازنگری طرح‌های هادی ۱۰ ساله سعی شده تا با همکاری همه‌جانبه بخش عظیمی از این طرح‌ها در روستاها اجرایی شده و خیابان‌ها و معابر روستاها سر و سامان پیدا کند، افزود: بخشی از نگاه ما به اجرای این طرح‌ها نگاه اقتصادی و تولیدمحور در مناطق روستایی است.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: حلقه مفقوده در این زمینه نبود اسناد بالا دستی بوده که سعی شده در اجرای این طرح‌ها برنامه‌های گردشگری، حوزه زراعت، ‌ صنایع دستی و دیگر طرح‌های روستایی متناسب با ماندگاری و شرایط حضور روستاییان در این مناطق مورد توجه قرار گیرد.

تبدیل اراضی درجه سه کشاورزی به کاربری‌های مسکونی در روستاها
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نگاه اقتصادی به اجرای این طرح‌ها را در توانمندسازی روستاها از ابعاد مختلف یادآور شد و اضافه کرد: در اجرای طرح هادی قطعا سعی خواهیم کرد تا قیر رایگان را با همکاری مجلس و مصوبات متقن در این زمینه تأمین کنیم.

نیکزاد به افزایش محدوده روستاها با کاربری‌های مسکونی و تبدیل اراضی درجه سه کشاورزی به کاربری‌های مسکونی و ساخت و ساز در روستاها اشاره کرد و ادامه داد: ما از ساخت ویلا در روستاها از طریق افراد ساکن در شهرها استقبال می‌کنیم و این راه را در حقیقت یکی از مسیرهای توسعه روستاها با نگاه گردشگری می‌دانیم.

وی بیان کرد: با فعال کردن کمیسیون‌های ماده پنج روستایی سعی خواهیم کرد مجوزهای ساخت و ساز داده شده و به محدوده روستاها افزوده شود.

آمادگی بنیاد مسکن برای دوقلو کردن تونل‌های ۱۲گانه محور اردبیل – سرچم
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رویکرد دیگر بنیاد مسکن را کمک به بازسازی مناطق زلزله‌زده، سیل‌زده و حوادث غیرمترقبه اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه بنیاد مسکن با استفاده از ماشین‌آلات و سایر دستگاه‌ها سعی دارد تا به یاری مردم آسیب‌دیده بشتابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از نوسازی ناوگان خودرویی بنیاد مسکن با تأمین تسهیلات بانک جهانی و همچنین بانک‌های داخل کشور خبر داد و اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است تا این دستگاه‌ها و ماشین‌آلات در دو سه سال آینده نوسازی شوند.

نیکزاد در مورد کمک بنیاد مسکن به طرح‌های توسعه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: با همکاری شرکت اکباتان زیرمجموعه بنیاد مسکن پروژه بلند مرتبه‌سازی اردبیل اجرایی خواهد شد و در کنار آن آمادگی داریم به شهرداری‌ها در اجرای پل‌های روگذر و تقاطع‌های غیرهمسطح در اردبیل و سایر شهرها کمک کنیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آمادگی بنیاد مسکن برای دوقلو کردن تونل‌های ۱۲گانه محور اردبیل – سرچم خبر داد و گفت: قرار است در کنار تعریض محور اردبیل – سرچم، بنیاد مسکن با ماشین‌آلات و نیروهای تخصصی خود به چهار خطه پارس‌آباد – مشگین‌شهر نیز کمک کند.

انتهای پیام/

منبع