بازار؛ گروه ایران: ظهر امروز نخستین نشست خبری انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، تاسیس و شروع کار این انجمن به صورت رسمی از ابتدا بهمن ماه سال جاری آغاز شده است و این انجمن با هدف رشد و توسعه فضای کار اشتراکی به ترقی اقتصاد دانش بنیان و استارت […]

بازار؛ گروه ایران: ظهر امروز نخستین نشست خبری انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، تاسیس و شروع کار این انجمن به صورت رسمی از ابتدا بهمن ماه سال جاری آغاز شده است و این انجمن با هدف رشد و توسعه فضای کار اشتراکی به ترقی اقتصاد دانش بنیان و استارت آپ ها کمک می کند.

در حال حاضر این انجمن ۲۰ عضو دارد که پیش بینی می شود سال آینده تعداد اعضای آن بیشتر از ۳۰ شرکت شوند. شکل گیری انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران ذیل اتاق ایران تشکیل شده است، بر اساس آنچه که اعلام شده است این انجمن ۱۰۰ فضای کار اشتراکی در شهرهای مختلف ایران دارد. در ادامه بخشی از نشست خبری روز جاری را از نظر خواهید گذراند:

۱۴۰ هزار فضای اشتراکی در دنیا

محمد رضا سبحان رییس هیات مدیره انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران، به عنوان سخنران نخست این نشست خبری، گفت: سبک کار در دنیا به سمت تغییر حرکت کرده است، افراد بسیاری ترجیح دارند که محیط فعالیت آن ها با سبک شغلشان هماهنگ باشد. از همین رو فضای کاری اشتراکی از سال ۲۰۱۰ ایجاد شد که با اقبال قابل توجهی تا امروز مواجه بوده است.

رییس هیات مدیره این انجمن با اشاره به توسعه فضاهای کار اشتراکی در دنیا، توضیح داد: فضاهای کار اشتراکی به عنوان یک صنعت در دنیا شناخته می شود، طی ۱۴ سال گذشته این صنعت با رشد چشمگیری در دنیا همراه بوده و امروز بیشتر از ۱۴۰ هزار فضای اشتراکی کسب و کار در دنیا ساخته شده است.

سبحان در خصوص تنوع و تعدد مخاطبان این فضاهای کسب و کار در کشور، اظهار داشت: فقط افراد فریلنسر، افراد آزادکار یا تیم های کوچک از فضاهای اشتراکی استفاده نمی کنند، بلکه بسیاری از شرکت های مطرح بخش خصوصی در این مجموعه ها مستقر هستند. با توجه به نوپا بودن این صنعت، فضای کار اشتراکی در کشور نیازمند توجه و حمایت از سوی قانونگذاران و سیاستگذاران است؛ چرا که می توان از پتانسیل این صنعت برای رشد اقتصاد استفاده کرد.

آغاز به کار انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران| بخش خصوصی حمایت کند

برخورد سلیقه ای سازمان مالیاتی

مریم نجفی نایب رییس هیات مدیره انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران، به عنوان سخنران دوم گفت: تلاش داریم مانند هر تشکل صنفی دیگر برای پلتفرم این انجمن نقش آفرینی کنیم، در این انجمن سیاست رشد صنعت فضاهای کسب و کار را دنبال می کنیم.

نجفی با اشاره به اینکه فضای کار اشتراکی در ایران بسیار کوچک و نوپا است، بیان کرد: مخاطبان اصلی این کسب و کار استارت آپ ها یا تیم های نوآور هستند که پتانسیل های اقتصادی قابل توجهی دارند. یکی از اهداف اصلی این انجمن ایجاد تمرکز استارت آپ ها روی فعالیت های اقتصادی به جای فراهم سازی زیرساخت ها است.

فضای کسب و کار اشتراکی در ایران با خلا های بسیاری در حوزه تدوین قوانین و مقررات مواجه است

وی افزود: فضای کسب و کار اشتراکی در کشور با عدم تدوین قوانین و مقررات و چالش های عدیده دیگر مواجه است، یکی از مشکلات اصلی این صنعت برخورد سلیقه ای سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از اجاره بها است. از سویی وزارت ارتباطات تعامل مناسبی برای اعطای کدپستی برای تیم ها یا استارت آپ های فعال در این فضاها را ندارد.

نایب رییس هیات مدیره انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران در خصوص عدم حمایت از این صنعت، اظهار داشت: وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی نیز نسبت به خدمات بیمه ای برای تیم های حاضر در فضاهای کسب و کار اشتراکی تعامل مناسبی ندارد. در کنار تمام این مسائل باید اشاره کنم که سیاست افزایش مساحت و توسعه فضاهای کسب و کار اشتراکی را دنبال می کنیم.

فضای کاری اشتراکی آینده را نشان می دهد

کاوه گودرزی عضو هیات مدیره انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران به عنوان سخنران سوم این نشست، گفت: فضای کار اشتراکی جزو مفاهیمی هست که آینده را نشان می دهد، شاهد بودیم که تاکسی های آنلاین در دنیا رشد کردند که پس از مدتی نیز این پروژه در ایران اجرایی شد. اگر آمار را نیز بررسی کنیم در می یابیم که فضاهای کسب و کار اشتراکی نیز در ایران مانند پروژه تاکسی های آنلاین رشد خواهند کرد.

این عضو هیات مدیره انجمن های کار اشتراکی ایران با اشاره به نرخ ارز بیان کرد: امروز یکی از دغدغه های اصلی استارت آپ ها کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است، این هدف را فقط می توان در فضای کار اشتراکی جست و جو کرد، لذا برای توسعه این فعالیت ها انتظار داریم بخش خصوصی به جای بخش دولتی هرچه سریعتر به صنعت مذکور ورود کند.

آغاز به کار انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران| بخش خصوصی حمایت کند

کاهش هزینه هدف اصلی

فرشاد جعفرپور دبیر انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران، به عنوان سخنران آخر در این نشست خبری گفت: گام نخست ما در انجمن فضای کار اشتراکی ایران رفع موانع استارت آپ ها و کاهش هزینه شرکت های نوپا است.

وی اضافه کرد: اصلی ترین هدفی که این انجمن دنبال می کند، ایجاد فرهنگ اشتراکی کارکردن در کشور است. بنابراین نیاز است برای رشد این صنعت وزارتین اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو و ارتباطات مساعدت های لازم را داشته باشند.

پاسخ انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران به «بازار»

مریم نجفی نایب رییس هیات مدیره انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه از وزارتخانه های اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو و ارتباطات چه درخواستی دارند؟ گفت: «با توجه به نوپا بودن صنعت کسب و کار اشتراکی در کشور قانونگذاری برای این صنعت انجام نشده است. اگر مجموعه های فعال در این فضاها با چالش مواجه شوند، نهایت تلاش خود را جهت عبور از آن به کار می گیرند.»

در شرایطی دولت از فضاهای کار اشتراکی مالیات دریافت می کند که بسیاری از هتل ها و نمایشگاه ها مالیات بر اجاره پرداخت نمی کنند

نایب رییس هیات مدیره این انجمن با اشاره به اخذ مالیات از فضای کسب و کار اشتراکی، به «بازار» توضیح داد: وزارت اقتصاد باید به این موضوع علم یابد که فضای کسب و کار اشتراکی زیرساخت جهت فعالیت اقتصادی را فراهم می کند، لذا نباید مالیات بر اجاره از این فضاها اخذ شود. این درحالی است که هتل ها و نمایشگاه ها مالیات بر اجاره پرداخت نمی کنند.

نجفی با اشاره به چالش کسب کدپستی برای تیم های حاضر در فضاهای کسب و کار اشتراکی، بیان کرد: وزارت ارتباطات باید برای «صندلی» تیم های فعال در این فضاها کد پستی متصل به شناسه فعالیت صادر کند و در صورت خروج تیم ها مشکلات مالیاتی گریبانگیر فضای کسب و کار نشود.

محمد رضا سبحان رییس هیات مدیره انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر اینکه چه درخواستی جهت حمایت از دولت دارند؟ گفت: این انجمن بیشتر درخواست حمایت بخش خصوصی به جای دولت جهت شناسایی تیم های فعال در این فضاها را دارد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار