سید حامد عاملی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: اقتصاد کشور ما از بیماری مزمنی رنج می‌برد که تمام کارشناسان و صاحب نظران در مداوای این اقتصادی مریض متفق‌القول هستند. وی اقتصاد کشورمان را غیرمولد با بهره کمتر، دارای آثار تورمی و رکود اعلام کرد و گفت: ۲ آفتی که همواره اقتصاد […]

سید حامد عاملی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: اقتصاد کشور ما از بیماری مزمنی رنج می‌برد که تمام کارشناسان و صاحب نظران در مداوای این اقتصادی مریض متفق‌القول هستند.

وی اقتصاد کشورمان را غیرمولد با بهره کمتر، دارای آثار تورمی و رکود اعلام کرد و گفت: ۲ آفتی که همواره اقتصاد ما را تهدید می‌کند تورم و رکود است که کنترل تورم، رکود به همراه داشته و کنترل رکود نیز به افزایش تورم دامن زده است.

استاندار اردبیل تصریح کرد: در چنین شرایطی صاحب نظران و متخصصان حوزه اقتصادی ضرورت یک جراحی اساسی را در نظام اقتصادی کشور احساس کرده و در این زمینه راهکارهایی را به دولت ارائه کردند.

عاملی افزود: اصلاحات اقتصادی به ویژه اصلاح ساختار بودجه‌ای در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و در این بین ساختار یارانه‌ها نیز باید تغییر پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دولت مردمی سیزدهم در تحقق وعده‌های خود در کشور به این موضوع ورود پیدا کرده تا با نگاه تحولی در اقتصاد کشور زمینه اصلاح فرآیندها را به وجود آورده و با جرأت و جسارت کامل این جراحی را به سرانجام برساند.

عاملی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از هشت میلیارد دلار به کالاهای اساسی کشور ارز ترجیحی اختصاص یافت اما ثمره و عایدات آن را مردم به عینه در زندگی خود مشاهده نکردند.

وی کمبود ذخایر استراتژیک کشور را در سال گذشته به همراه مشکلات دولت در تأمین کالاهای اساسی یادآور شد و بیان کرد: امسال با اخذ مجوز از مجلس و رهنمودهای مقام معظم رهبری مسیر آزادسازی قیمت‌ها مورد توجه قرار گرفته اما قبل از آن دولت در همراهی با مردم سعی کرده تا یارانه را به صورت مستقیم به حساب آنها واریز کند.

عاملی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در اجرای این طرح مسائل و موضوعات اساسی به ویژه تأمین اقلام ضروری مردم مد نظر قرار گرفته و ما سعی می‌کنیم تا از روغن و لبنیات گرفته تا گوشت قرمز و سفید را به همراه تخم مرغ برای مردم به میزان کافی تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت تأمین ارز در خرید کالاهای اساسی با نرخ ۲۴ هزار تومان و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دولت تصمیم گرفت تا برای جلوگیری از افزایش تورم و پایه پولی کشور پرداخت عادلانه یارانه‌ها را مورد توجه قرار داده و به جای پرداخت یارانه به واردکننده، این یارانه را به حساب مصرف‌کننده پرداخت کند.

رئیس شورای اداری استان با بیان اینکه از این به بعد ارز ترجیحی که با انحراف‌هایی در مسیر تخصیص و واردات کالا روبه‌رو شده بود، برای همیشه از اقتصاد ایران حذف شده است، گفت: با پرداخت یارانه مستقیم به مردم ضرورت تأمین کالاهای اساسی نیز به نرخ آزاد شده برای هموطنان فراهم می‌آید.

عاملی پرداخت ۲ ماه یارانه مستقیم را به حساب سرپرستان خانوارها یادآور شد و افزود: به احتمال زیاد از این امشب مبلغ ماه اول قابل برداشت خواهد بود تا مردم نسبت به تأمین مایحتاج خود اقدام کنند.

وی افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن را در مرحله اول آزادسازی یادآور شد و خاطرنشان کرد: البته این مسئله به معنای هرج و مرج در قیمت‌ها نیست بلکه به نرخ اعلام شده این کالاها به مردم عرضه می‌شود و ما در استان تمام اقلام مورد نیاز را ذخیره‌سازی کرده و در عرضه آن با مشکلی روبه‌رو نیستیم.

عاملی نمونه این تأمین کالاها را ذخیره‌سازی روغن با بارگیری ۵۰۰ تن روغن خام به کارخانه روغن نباتی اردبیل اعلام کرد و گفت: در سایر کالاها نیز این ذخیره‌سازی به شکل مطلوب انجام شده است.

وی به آزادسازی نرخ نهاده‌های دامی و ضرورت حمایت از دامداران و کشاورزان اشاره کرد و ادامه داد: قرار شده در حمایت از واحدهای تولیدی به ویژه دامداری‌ها پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و منابع از طریق صندوق حمایت از دام و طیور انجام شود.

عاملی به موضوع نان و شایعات منتشر شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: قیمت نان به هیچ وجه تغییر پیدا نمی‌کند و محدودیتی نیز در پخت و عرضه نان در سطح استان وجود ندارد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: تنها تفاوت در عرضه آرد به نانوایی‌هاست که با نرخ آزاد آرد به نانوایی‌ها تحویل داده می‌شود اما مابه‌التفاوت و یارانه این مبلغ به حساب نانوایی‌ها پرداخت خواهد شد تا جلوی فروش خارج از شبکه آرد گرفته شود.

عاملی به گستردگی شبکه تهیه و توزیع آرد و تخلفات رخ داده در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: قاچاق و برخی مسائل حاشیه‌ای در این زمینه با تدبیر دولت به حداقل رسیده و امکان عرضه نان به قیمت مناسب برای مردم فراهم می‌آید.

استاندار اردبیل از هموطنان خواست تا با حفظ آرامش نسبت به تأمین کالاهای مورد نیاز خود اقدام کرده و از خرید مازاد آن خودداری کنند چرا که به اندازه کافی مایحتاج مردم در بازار موجود است.

انتهای پیام/

منبع