با افزایش نرخ ارز، افزایش احتمالی قیمت بنزین، ثابت ماندن یارانه های خانواده های کم درآمد، افزایش چند باره قیمت ها در سال آینده و ... اگرچه دستمزد کارمندان و کارگران رقم 20 درصد بوده اما این 20 درصد حتی جبران کسری بودجه خانواده ها برای معیشت امسال را هم نمی دهد.

بودجه کشور هر ساله در آذر ماه از سوی دولت آماده شده و در قالب یک لایجه به مجلس تقدیم می شود؛ این روزها نیز دولت درگیر تدوین لایحه بودجه است و به اذعان کارشناسان این اقدام زمان بر بوده ولی دولت هنوز نتوانسته است بودجه ۹۸ را تهیه کند.

در همین راستا امسال از آنجایی که بودجه تا تاریخ ۱۵ آذر ماه اماده نشده بود، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به‌همراه پورمحمدی معاون بودجه روز ۱۵ آذرماه در مراسمی از بودجه ۹۸ رونمایی کردند این در حالی است که هنوز بودجه به طور کامل تدوین نشده است.

آنچه که تا کنون در قالب زمزمه ها از بودجه سال ۹۸ مشخص شده، نرخ ارز ۵۷۰۰ تومانی به همراه افزاش حقوق ۲۰ درصدی برای کارمندان است.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در این راستا گفته بود این رقم در حد پیشنهاد است و میزان دقیق آن در لایحه بودجه ۹۸ برای تسعیر درآمد‌های نفتی، بعد از نهایی شدن اعلام می شود.

پیش از این، برخی رسانه ها نرخ پیشنهادی دلار در لایحه بودجه سال آینده را هشت هزار تومان اعلام کرده بودند که واکنش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز به دنبال داشت؛ با این حال این رقم تکذیب و اعلام شد قیمت دلار برای لایحه بودجه ۹۸ در روزهای آینده تعیین و نهایی خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد که بودجه ۹۸ دارای اعداد و ارقامی است که باید به دقت از سوی نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا در سال آینده مردم با کمترین تورم و چالش روبه‌رو شوند.

یارانه همچنان ۴۵۵۰۰ تومان است

از طرف دیگر محمد باقر نوبخت در یک نشست خبری خود اعلام کرده بود که پیش‌بینی می‌شود سال آینده ۱۴۲هزارمیلیارد تومان یارانه پرداخت شود و علاوه بر یارانه نقدی، یارانه‌های غیرنقدی هم پرداخت می‌شود. این رقم نشان می دهد علی رغم افزایش چند مرحله ای نرخ حامل های انرژی در حال حاضر یارانه نقدی برای مردم سال آینده همان ۴۵۵۰۰ تومان خواهد ماند.

در سال های گشذته قرار بود به صورت مرحله ای رقم یارانه نقدی افزایش پیدا کند اما با وجود افزایش قیمت حامل های انرژی مشخص نیست درآمد های دولت ناشی از حامل های انرژی به چه سرگذشتی دچار شده اند که همچنان یارانه نقدی همان رقم در طول دهه گذشته باقی مانده است.

معیشت مردم نکته مغفول در بودجه سال ۹۸

افزایش نرخ رسمی ارز از ۴۲۰۰ به ۵۷۰۰ تومان موضوعی نیست که به راحتی بتوان در بودجه از آن عبور کرد؛ ارز ۵۷۰۰ تومانی به شرطی که رقم ارز در همین حد باقی مانده و کنترل شود ظرفیت ایجاد تورم در کالاهای اساسی را دارد.

از طرف دیگر سال جاری قیمت کالاهای اساسی مردم در جندین مرحله افزایش داشته ولی کارگران و کارمندان هیچ افزایش حقوقی برایشان در نظر گرفته نشد؛ این اقدام قدرت خرید این دو قشر را تا حد زیادی پایین آورده است.

در همین راستا یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی دولت سازندگی در روزنامه ایران نوشت: با ارز ۵۷۰۰ تومان که دولت برای بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته، احتمال افزایش نرخ تورم وجود دارد. دستمزد حقوق بگیران برای سال آینده تنها قرار است ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و این مهم با توجه به نرخ ارز پیش‌بینی شده، رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند و به تبع آن قدرت خرید مردم کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

دلار ۵۷۰۰ تومانی و موج جدید گرانی کالاها

کاهش صادرات روزانه نفت از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه سال‌جاری به یک تا یک و نیم میلیون بشکه در سال آینده در بودجه پیش‌بینی شده است؛ اما محدودیت های اخیری که برای فروش نفت ایران وضع شده حاکی از افت بیشتر صادرات نفتی ایران است؛ اگرچه اوپک محدودیت جدیدی برای تولید نفت وضع نکرده است اما حقیق این است که ایران توانایی تولید سهم خود را در سال آینده ندارد.

پیش بینی ها از کسری بودجه دولت حاکی از آن است که در نهایت دولت مجبور شود رقم دلار را اندکی بالاتر از میزان تعیین شده ببرد و از همین جهت موج جدیدی از تورم در سال آینده به وقوع می پیوندد.

با توجه به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها اساسی و ارز نیما در حدود ۹ هزار تومان به عدد ۵۷۰۰ تومان رسیده است. برای سال‌جاری در بودجه قیمت ارز ۳۵۰۰ تومان دیده شده بود و حال با افزایش این عدد دو اتفاق می‌افتد. یک آن‌که درآمد دولت بالا می‌رود و می‌تواند با شرایط بهتری فعالیت کند. دوم این‌که با ارز ۵۷۰۰ تومان احتمال افزایش نرخ تورم وجود دارد.

آنچه که مشخص است با افزایش نرخ ارز، افزایش احتمالی قیمت بنزین، ثابت ماندن یارانه های خانواده های کم درآمد، افزایش چند باره قیمت ها در سال آینده و … اگرچه دستمزد کارمندان و کارگران رقم ۲۰ درصد بوده اما این ۲۰ درصد حتی جبران کسری بودجه خانواده ها برای معیشت امسال را هم نمی دهد.

در میانه سال ۹۸ که با افزایش تورم مواجه هستیم، طبیعی است که کارمندان و کارگران با رقم ۲۰ درصد افزایش حقوق خود نتوانند از پس مسائل معیشتی خود بر بیایند؛ هرچند دولت وعده افزایش حقوق در میانه سال را بدهد اما ازآنجایی که این وعده در طول ۴۰ سال گذشته از سوی هیچ دولتی اجرا نشده است، طبیعی است که به آن توجهی نشود.

انتهای پیام/ط