دولت آمریکا در اقدامی نادر به شرکت‌های «بریتیش‌پترولیوم» (BP) و «سریکا انرژی» مجوز اداره یک میدان گازی در دریای شمال که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی است را داده است.

دولت آمریکا در اقدامی نادر به شرکت‌های «بریتیش‌پترولیوم» (BP) و «سریکا انرژی» مجوز اداره یک میدان گازی در دریای شمال که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی است را داده است.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، این مجوز به شرکت انگلیسی «سریکا انرژی» امکان خواهد داد فرایند انتقال مالکیت سهام شرکت «BP» در میدان گازی «رام» را تکمیل کرده و سهم شرکت توتال را خریداری کند.  

خبرگزاری رویترز اعطای این مجوز از سوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که خواستار فشار حداکثری علیه ایران شده را «نادر» توصیف کرده است.

میدان گازی «رام» که حدود ۵ درصد از گاز انگلیس را تأمین می‌کند در دریای شمال و حدودا در ۴۰۰ کیلومتری ساحل شهر ابردین، در شمال شرقی اسکاتلند واقع شده است. شرکت ملی نفت ایران، در این میدان گازی ۵۰ درصد سهم دارد. 

به خاطر ورود ایران به پروژه رام فعالیت شرکت‌ها و شهروندان خارجی در این پروژه نیازمند مجوز  دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) است. 

این در حالی است که تحلیلگران دومین بانک بزرگ در کشور آلمان گفته‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مواضع خود را برای اجرای تحریم‌های بخش نفت علیه ایران، پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام را نرم کرده است.

«یونایتدپرس‌اینترنشنال» گزارش داده بهای نفت در بازارهای جهانی روز دوشنبه تحت تأثیر گزارش‌هایی که از آمادگی دولت ترامپ برای صدور معافیت‌های تحریمی برای خریداران نفتی ایران خبر می‌دهند کاهش یافته و به ۸۳.۶۰ دلار به ازای هر بشکه رسید.

  • منبع خبر : تسنیم