وزیر امور خارجه بر اقدام عملی اروپا در راستای حفظ برجام تأکید کرد و گفت: اگر کشورهای مختلف می‌خواهند از منافع برجام بهره‌مند شوند و معتقدند این توافق یک دستاورد مهم است، همچون ایران هزینه لازم را بپردازند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) دهم شهریور ماه ۱۳۹۷ در نشست مشترک وزارت امور خارجه با وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران درباره سفر «آلیستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران گفت: گفت‌وگوهای دوره‌ای با کشورهای مختلف داریم و با انگلیس هم گفت‌وگوهای دوره‌ای در سطح معاونان وزرای خارجه است و چند ماه پیش آقای دکتر عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به لندن سفر کرد و این گفت‌وگوها در آنجا برگزار شد.

وی با بیان اینکه هیچ اتفاق خاصی نیفتاده، خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت خارجه این گفت‌وگوهاست و امروز هم این گفت‌وگوها در تهران انجام شد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: این گفت‌وگوها دستورکاری دارد و در همه جلسات راجع به روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر می‌شود، یکی از موضوعاتی که با دولت انگلیس به  عنوان یکی از اعضای باقیمانده ۱+۵ یعنی ۱+۴ داریم، اجرای برجام است و یکی از مهمترین موضوعات اجرای برجام، بحث دسترسی به منابع بانکی و فروش نفت است و این بحث حتما در این جلسه مطرح می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: قبلا وزرای خارجه تعهد خود را در این زمینه هم در اجلاسی که با سه وزیر اروپایی و خانم موگرینی داشتیم و هم در نشست کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه، اعلام و روش‌های اجرایی متعددی را نیز پیشنهاد و ارائه دادند.

ظریف با بیان اینکه آنچه مهم است عملیاتی شدن این روش‌هاست، اظهار داشت: قبلا هم گفتیم ضرورت دارد اروپایی‌ها علاوه بر اعلام تعهد سیاسی، اقدام کنند؛ این اقدامات ممکن است هزینه هم داشته باشد.

وی ادامه داد: به هر حال اگر کشورهای مختلف می‌خواهند از منافع برجام بهره‌مند شوند، اگر معتقدند که برجام یک دستاورد مهم برای جامعه بین‌المللی است، حتما برای حفظ این دستاورد آمادگی داشته باشند که همانطور که جمهوری اسلامی عملا این کار را انجام داد، آنها نیز انجام دهند و هزینه لازم را بپردازند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ضرورت دارد اروپایی‌ها، سایر اعضای باقیمانده برجام و سایر اعضای جامعه بین‌المللی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌‌ها از دنیا می‌خواهند که قانون شکنی کند، عنوان کرد: آمریکایی‌ها نه تنها خود قانون شکنی می‌کنند بلکه به دنیا فشار می‌آورند که قانون شکنی کند و نیاز است که دنیا در مقابل این حرکت ایستادگی کند وگرنه هزینه‌های گسترده‌تری از برجام را در آینده خواهد پرداخت.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در جمع خبرنگاران از ظریف و دستگاه دیپلماسی به خاطر حضور و کمک‌های زیاد به حوزه سلامت، بهداشت و … تشکر کرد و گفت: امروز تفاهمنامه‌ای امضا شد که هر دو طرف متعهد شدند نهایت تلاش را در حوزه‌های مختلف پزشکی و سلامت در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای انجام دهند و در عین حال فرصت‌هایی که می‌تواند در راستای خدمت به مردم و کشور باشد را فراهم کنیم.

وی گفت: مطمئن هستم بدون کمک این دوستان در دستگاه دیپلماسی نمی‌توانیم سلامت مردم را به طوری که انتظار می‌رود و سلامت را چه در مرز دانش و چه خدمات را در حوزه تشخیص و پیشگیری و درمان فراهم کنیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : دانا