کارشناس مسائل آموزشی و کنکور گفت: تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور در شرایط فعلی ظلم آشکار به دانش‌آموزان است و می‌تواند باعث خدشه‌دار شدن اعتماد دانش‌آموزان به نظام آموزش و سنجش کشور شود.

هامون سبطی اظهار کرد: تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور در شرایط فعلی، ظلم آشکار به دانش‌آموزان است و می‌تواند باعث خدشه‌دار شدن اعتماد دانش‌آموزان به نظام آموزش و سنجش کشور شود.

وی گفت: متاسفانه تصمیم نادرستی در این زمینه توسط شورای سنجش و آموزش اتخاذ شده است که این تصمیم می‌تواند عدالت را در نظام آموزشی کشور زیر سوال ببرد و باعث به وجود آمدن مشکلات عمده‌ای شود.

این فعال آموزشی تصریح کرد: تاثیر قطعی سوابق تحصیلی چه ۳۰ درصد باشد و چه بیشتر یا کمتر، فاجعه‌بار است و میزانش چندان مهم نیست زیرا حدود ۵ هزار دانش‌آموز معدل ۲۰ در کشور داریم یعنی تقریبا در هر درسی نزدیک به ۱۵ هزار نفر نمره بیست را کسب کرده اند و این باعث می‌شود که احتمال قبولی فردی با معدل حتی یک درصد کمتر از ۲۰ در رشته‌های پرطرفدار بسیار ضعیف شود و این یعنی سوق دادن دانش آموزان به سوی نمره‌گرایی بیشتر یا حتی تقلب.

سبطی با تاکید بر اینکه بر اساس سوابق تحصیلی ما اکنون با ۵ هزار دانش‌آموز رتبه یک مواجه هستیم که همه آنها قصد قبولی در رشته‌‌-محل‌های پرطرفدار را دارند، افزود: اگر این روند نادرست اصلاح نشود می‌تواند به یک بحران بزرگ اجتماعی در کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: با این قانون اگر فردی در کنکور تمامی دروس خود را بالای ۹۰ بزند و رتبه نخست رشته خود باشد اما معدلش ۱۹ باشد، رتبه نهایی او پس از اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، بهتر از ده هزار نخواهد بود و این ظلمی آشکار در حق همه دانش‌آموزان است.

این فعال آموزشی اضافه کرد: دانش‌آموزان نظام قدیم ما آمادگی برای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را  ندارند زیرا در زمان امتحاناتشان تاثیر قطعی به آنها اطلاع‌رسانی نشده بود.

سبطی تاکید کرد: برخی در توجیه و دفاع از این مساله می‌گویند در صورت اجرایی شدن این قانون مافیای کنکور ضعیف می‌شود ولی متاسفانه این مساله باعث فربه‌تر شدن مافیای آموزشی خواهد شد زیرا باید در کنار محصولات تستی محصولات تشریحی و ترمیم معدل نیز توسط دانش آموزان خریداری شود.

وی بیان کرد: ترمیم معدل نیز در این زمینه می‌تواند باعث افزایش فشار مالی برای دانش‌آموزان محروم شود و برای بسیاری از آنها امکان‌پذیر نیست.