رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه دانشجوی سیاسی بازداشتی در این دانشگاه نداریم، گفت: خوابگاه دانشجویی دانشگاه محقق پایین‌تر از میزان استاندارد تعیین شده بوده اما تا 3 سال آینده هیچگونه مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای شمالغرب اردبیل؛ عزیز حبیبی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اردبیل اظهار کرد: در آستانه چهلمین سال تأسیس دانشگاه محقق به عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی که آبروی علمی استان نیز ‌محسوب می‌شود قرار داریم و بدین موضوع افتخار می‌کنیم که محیط علمی و پژوهشی موجود در دامان انقلاب رشد کرده و با وجود تمامی تنگناهای اقتصادی برای رشد جایگاه علمی استان در تلاش است.

وی از تلاش دانشگاه محقق اردبیلی برای پاسخگویی به نیازهای بحق استان برای ورود به مراکز آموزش عالی خبر داد و افزود: فعالیت‌های علمی این دانشگاه در ۴۳ گروه آموزشی و با ظرفیت ۱۱ هزار دانشجو در حال انجام است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۲ رشته کارشناسی، ۹۷ رشته کارشناسی ارشد و ۵۹ رشته دکترای تحصیلات تکمیلی زیرنظر اساتید برتر و مجرب کشور در حال انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود هستند.

* رشد شاخص‌های علمی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

حبیبی توضیح داد: هم‌اکنون ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال پیگیری فعالیت‌های علمی و تحصیلی خود هستند که شامل ۳۲ درصد از دانشجویان می‌شود و از لحاظ آماری این موضوع قابل افتخار است.

وی بر ضرورت افزایش کیفیت فعالیت‌های آموزشی در تمامی دانشکده‌ها به منظور حضور در عرصه‌های قابل اتکای علمی جهان تأکید کرد و گفت: شواهد و قرائن از کیفیت علمی قابل دفاع این محیط آموزشی خبر می‌دهد و امیدواریم نواقص و کمبودهای موجود نیز با پشتیبانی و بسیج کارکنان و همفکری با دانشجویان و اصحاب رسانه در سریع‌ترین بازه زمانی برطرف گردد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی یادآور شد: در شرایطی که رتبه علمی برخی از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در قیاس با دانشگاه‌های برتر کشور پایین است، اما این دانشجویان بعد از ورود به محیط علمی و پژوهشی و در سایه تلاش و برنامه‌ریزی اساتید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا صاحب عناوین برتری شده و در کرسی‌های برتر علمی قرار می‌گیرند.

حبیبی اضافه کرد: به منظور پاسخگویی به نیازهای به حق و ضروری جامعه در سنوات گذشته ۱۷۰ طرح پژوهشی نیازمحور که در تصمیم‌سازی مسؤولان در بخش‌های خصوصی و دولتی مثمر ثمر باشد تدوین شده و در تلاش خواهیم بود تا فاصله دانشگاه با جامعه و صنعت روز به روز کاهش یابد.

* تخصیص ۵۰ میلیارد ریال برای تجهیز آزمایشگاه‌های علمی دانشگاه

وی از ضرورت تدوین راهبرد دانشگاه جامع‌محور خبر داد و عنوان کرد: بسترهای لازم برای ارتقای کیفی علمی و پژوهشی فراهم شده و با وجود قرارگیری در تنگناهای مالی، ۵ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی و کارگاه‌ دانشکده‌ها اختصاص یافته و استقرار امکانات و تجهیزات پیشرفته دیگر نیز در طی ماه‌های آینده پیش‌بینی شده است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به حضور دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در مسابقات و جشنواره‌های مختلف ورزشی و فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: کسب عنوان دانشجوی نمونه کشور در طی دو سال اخیر، عنوان نائب‌قهرمانی المپیک وزنه‌برداری دانشجویان، مدال نقره مسابقات وزنه‌برداری دانشجویان جهان، کسب عنوان نائب‌قهرمانی مسابقات شمشیربازی قهرمانی کشور از جمله افتخارات کسب شده توسط دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در طی ماه‌های گذشته بود.

حبیبی بر ضرورت توجه به برنامه‌های فرهنگی و عدم غفلت از پرداخت به این اصل تأکید کرد و افزود: پویایی علمی و نشاط جامعه با شناسایی استعدادهای شاخص و توجه به برنامه‌های ورزشی و فرهنگی محقق خواهد شد.

* مشکل خوابگاه دانشجویان تا ۳ سال آینده رفع می‌شود

وی احداث کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی و دانشکده علوم انسانی و کشاورزی را از جمله پروژه‌های در دست اجرای این دانشگاه دانست و یادآور شد: آغاز احداث دانشکده جدید فنی و مهندسی از جمله دیگر برنامه‌های مدنظر در حوزه عمرانی دانشگاه است.

 رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: کمبودهای موجود در خوابگاه دانشجویی دانشجویان این واحد به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری منتقل شده و با برگزاری جلسات مختلف برای رفع نیازمندی‌های دانشجویان احداث خوابگاه‌های جدید به تصویب رسیده است.

حبیبی با اشاره به اینکه خوابگاه دانشجویی از مهمترین ضروریات فراهم آوردن محیط مناسب و ایجاد تمرکز لازم  برای ادامه تحصیل دانشجویان تلقی می‌شود، گفت: این قول را می‌دهیم که تا ۳ سال آینده هیچگونه مشکل خوابگاه در دانشگاه محقق اردبیلی وجود نداشته و تمامی متقاضیان بتوانند از خوابگاه مورد انتظار و دارای استانداردهای تعیین شده برخوردار شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز تحرکات بسیار مناسبی برای رفع کمبودهای خوابگاهی برداشته شده و تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها را شاهد هستیم تا برای ورودی‌های جدید و دانشجویان قدیمی فاقد خوابگاه اسکان مورد انتظار را فراهم آوریم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه از لحاظ تعداد خوابگاه‌های مناسب از میزان استاندارد تعیین شده پایین‌تر هستیم، بیان کرد: با تصویب خوابگاه‌های جدید و اجاره خوابگاه‌های موقتی کمبودهای موجود در این حوزه برطرف خواهد شد و از سال ۱۴۰۰ نیز تمامی نگرانی‌ها در این حوزه به صورت کامل رفع خواهد شد.

* هیچگونه دانشجوی سیاسی بازداشتی در دانشگاه محقق نداریم

حبیبی گفت: طی ۱۰ سال اخیر هیچ مورد امنیتی، سیاسی و مسئله‌دار در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که منجر به بازداشت آنان شود نداشتیم و بلوغ سیاسی دانشجویان قابل تقدیر است.

وی بر ضرورت تقویت نشاط سیاسی در بین دانشجویان تأکید کرد و افزود: یکی از مهمترین حلقه‌هایی که منجر به بلوغ سیاسی و اجتماعی دانشجویان می‌شود، محیط‌های دانشگاهی بوده و چنانچه فضاهای شدید امنیتی در چنین مجموعه‌هایی فراهم شود منجر به عقیم سازی بلوغ سیاسی و نشاط اجتماعی دانشجویان خواهد شد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی یادآور شد: کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون‌های آزاد دانشجویان در دانشگاه محقق اردبیلی برپا شده و دیدگاه‌های مختلف، نظرات خود را طرح و فعالیت‌های قانونی خود را دنبال می‌کنند.

حبیبی ایجاد مرزبندی در دانشگاه را با ملاک قراردادن عقاید سیاسی نامناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: دیدگاه سیاسی در انتخاب مدیران و معاونین دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها نباید حاکم باشد و توجه به توانمندی‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید از جمله مهمترین اولولیت‌هایی باشد که در این انتخاب مدنظر قرار می‌گیرد.

وی از اولویت قرار گرفتن توانمندی معاونان دانشگاه‌ها نسبت به گرایش سیاسی آنان برای حضور در معاونت‌های مختلف دانشگاه خبر داد و گفت: به منظور ضایع نگردیدن حقوق صاحب‌نظران و افراد توانمند بدون توجه به سلایق سیاسی چیدمان مدیریت در مجموعه انجام پذیرفته و با وجود هر دیدگاهی می‌بایست به عقاید و سیاست‌های اتخاذشده از سوی دولت احترام گذاشت و مطابق با رویه اعلام شده پیش رفت.

* کیفیت برنامه‌های فرهنگی قربانی کمیـّت آن نمی‌شود

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص برگزاری اردوهای راهیان نور دانشجویان نیز گفت: توجه به کمیّت برگزاری چنین برنامه‌هایی نباید باعث قربانی شدن کیفیت و اثربخشی برنامه‌ها شود و تمرکز اصلی دانشگاه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با اولویت قرار دادن کیفیت برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی خواهد بود.

حبیبی بر حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی استان در تمامی ابعاد تأکید کرد و توضیح داد: از مؤلفه‌های اصلی قدرت کشور، مردمی بودن آن بوده و با تکیه بر نیروهای ارزشمند مردمی و پشتیبانی آنان می‌توان بر تمامی تهدیدات اقتصادی و مشکلات موجود غلبه کرد.

* شهرک خوابگاهی خواهران دانشگاه محقق افتتاح می‌شود

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در ادامه نشست خبری با خبرنگاران استان اردبیل اظهار کرد: در سال جاری شهرک خوابگاهی خواهران دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح خواهد شد و در طی چند سال آینده با احداث و برطرف‌سازی کمبودهای زیرساختی، نیاز دانشجویان به خوابگاه به صورت کامل مرتفع خواهد شد.

عباس فنی‌اصل توضیح داد: با تجهیز و نوسازی خوابگاه‌های دانشجویان در ارزیابی مکان‌های اسکان درنظر گرفته شده به رتبه ۲ و ۱ ارتقا پیدا کردیم و توجه به کیفی‌سازی خوابگاه‌ها از دیگر برنامه‌های مهم دانشگاه خواهد بود.

وی از برگزاری یک هزار و ۷۰ برنامه فرهنگی در سال گذشته خبر داد و ادامه داد: تمامی تشکل‌های همسو و غیرهمسوی دانشگاه محقق اردبیلی مشارکت مناسب و فعالانه‌ای را در اجرای برنامه‌های مختلف از خود به نمایش می‌گذارند که در نوع خود کم‌نظیر است.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی به فعالیت ۵ تشکل فعال سیاسی در دانشگاه محقق اشاره کرد و گفت: تاکنون سابقه نداشته که برنامه ارزشمندی از سوی تشکل‌های دانشجویی طرح گردد و مورد استقبال مسؤولان و معاونت‌های دانشکده قرار نگیرد.