یک گونه گربه وحشی نادر که به دلیل جراحت جزئی، توسط اهالی شهر عنبران شهرستان نمین به ماموران حفظ محیط زیست تحویل داده شده بود؛ با سهل‌انگاری مسئولان این اداره کل به شکل نامعلومی تلف شد.

به گزارش آذرمغان به نقل از خبرگزاری تسنیم، در چند روز گذشته خبر پیدا شدن یک گونه ارزشمند از گربه وحشی به نام سیاهگوش در شهر عنبران خبر ساز شده بود؛ این گربه‌سان چند روزی برای تیمار و مراقبت در موزه تاریخ طبیعی استان اردبیل نگهداری شد و طبق مشاهده خبرنگار میدانی تسنیم از حال عمومی خوبی برخوردار بود.

روز گذشته کارشناسان اداره کل محیط زیست استان برای رهاسازی این گربه وحشی در زیستگاه مورد نظر، اقدام به بیهوش کردن سیاهگوش کردند که متاسفانه سرانجام سرنوشت خوبی برای این گونه رقم نخورد و به گفته مدیرکل محیط زیست استان در حین رها سازی تلف شد.

طبق اظهار نظر مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل آنچه به گفته او “ایست قلبی و ادم ریه سیاهگوش ” خوانده شد، علت اصلی این مرگ عنوان گردید، در حالیکه که این ادعا به‌نظر کارشناسان غیرواقع به نظر می‌رسد.

گفتنی است در جریان بیهوشی و بیومتری این جانور، دامپزشکی که در محل حضور داشت، از سن و وزن گربه اطلاعی نداشته و این خود میزان داروی بیهوشی که توسط وی به سیاهگوش تجوزی شده بود را در هاله از ابهام قرار میدهد که آیا این جانور نادر قربانی سهل انگاری حافظان محیط‌زیست شده یا نه؟

به عقیده یکی از کارشناسان حیات وحش حاضر در این ماجرا سهل انگاری کارشناسان به ویژه دامپزشک حاضر در این محل می تواند دلیل اصلی این ضایعه وارده بر حیات وحش استان باشد؛ اما به علت مصلحت اندیشی و یا شاید مقابله با زیر سوال رفتن عملکرد کارشناسان اداره کل علت دقیق آن برای افکار عمومی اعلام نشده است.

سیاهگوش (Lynx – لینکس) یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران (پلنگ، یوزپلنگ، کارکال،سیاهگوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی) و بسیار نادر و کمیاب می باشد و از مشخصات بارز این گونه علاوه بر خال های روی پوست، موهای سیاه بلند در انتهای گوش ها است.

جمعیت این گونه بر اثر کاهش طعمه و تخریب زیستگاه ها در بسیاری از عرصه های طبیعی کشور از بین رفته و یا با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

سیاهگوش بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه های درخطر انقراض می باشد. از بین رفتن جمعیت سمداران و نابودی زیستگاه مهمترین عواملی است که سیاهگوش ها را در مخاطره قرار می دهد. همچنین در طبقه NT) IUCN) و پیوست II کنوانسیون (CITES) قرار دارد.

تصاویر یک روز قبل از مرگ سیاه‌گوش

گزارش از بهرام آدشیرین پور

انتهای پیام/