دستور تخصیص حق آبه از سد عمارت به آذربایجان شرقی، از سوی وزارت نیرو به اداره‌های آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و اردبیل ابلاغ شده است.

قلی اله قلیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر، اظهار کرد: مقرر شده تامین آب روستاهای هوراند در اولویت قرار بگیرد، در حال حاضر جهاد کشاورزی استان و شرکت آب منطقه‌ای استان نیز درصدد عملیاتی کردن این مصوبه هستند تا به هر میزان که آب در باغ‌ها و زمین‌های اردبیل از این سد مصرف می‌شود، برای توسعه‌ی زمین‌های کشاورزی در هوراند هم مصرف شود.

وی اظهار کرد: سد عمارت در زمین‌های آذربایجان شرقی قرار نگرفته، بلکه در رودخانه‌ی مشترک دره رود بین استان اردبیل و آذربایجان شرقی واقع شده وعملیات اجرایی آن برعهده‌ی استان اردبیل بوده است.

وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه در دهه‌ی ۷۰ آغاز شده است و با ایجاد آن بخشی از اراضی کشاورزی روستاهای آذربایجان شرقی و اردبیل زیر آب رفت ولی تعداد اراضی باغات آذربایجان شرقی که زیر آب رفتند، بیشتر از استان اردبیل بوده است.

وی با بیان این‌که متاسفانه سهم آب آذربایجان شرقی را از پایین دست سدعمارت حذف کرده بودند، گفت: با پیگیری‌ها زیاد و سوال از وزیر و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان سازمان آب منطقه‌ای، مقرر شد هر دو استان به طور مساوی از آب سد عمارت به منظورتامین آب شرب و اراضی بهره مند شوند.