عدم توجه به یک سری از اشتباهات متداول حین طراحی سایت، ضربه‌های بدی به آن وارد می‌کند. در این مطلب به بررسی ۵ انحراف در طراحی سایت می‌پردازیم.

بررسی ۵ نقطه انحراف در طراحی سایت که باید به شدت از آن‌ها دوری کرد!

دنیای وب، امروز تبدیل به مکانی بسیار پررقابت شده است. کسب و کارها در همه حوزه‌ها یک شعبه مجازی برای خود تاسیس کرده و فعالیت پرشوری در آن را آغاز کرده‌اند. آن‌ها اکنون می‌دانند همانند ده سال قبل، صرفا داشتن یک وب سایت مزیت محسوب نمی‌شود و بدون فعالیت مفید، طراحی سایت فقط اتلاف وقت و هزینه خواهد بود.

کسب و کارهای زیادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو هزینه می‌کنند. هدف آن‌ها، کنار زدن رقبا و رویت شدن در صفحه و مخصوصا گزینه‌های اول نتایج جستجو کلمه‌های کلیدی مرتبط با بیزینس آن‌ها است. متاسفانه در مقایسه با قبل، دریافت ورودی برای یک وب سایت بسیار دشوار شده است و نیازمند توجه به نکات ریز و درشتی است.

۵ نقطه انحراف در طراحی سایت

وب مسترها به همین دلیل خود را به‌روز نگه می‌دارند تا به وسیله پیاده‌سازی جدیدترین ترفند‌ها و در ادامه بهبود رابط کاربری، مشتریان وفادار جدیدتری به دست بیاورند. این در حالی است که آن‌ها نسب به ۵ نقطه انحراف در طراحی سایت غافل بوده و یک سری ایراد اساسی در شعبه مجازی آن‌ها وجود دارد. در ادامه به این موارد و نحوه رفع آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱- پایین بودن سرعت وب سایت

امروز هر فرد، به وسیله در اختیار داشتن یک گوشی هوشمند، یک کاربر اینترنت به شمار می‌رود. حتی افرادی که پیش از ظهور گوشی‌های هوشمند از دنیای اینترنت بی‌خبر بوده و امروز نیز با کامپیوتر میانه خوبی ندارند، اکنون جزوی از اینترنت به شمار می‌روند.

مقاله پیشنهادی: طراحی سایت و بازاریابی ویروسی چطور به موفقیت شما کمک میکنند؟

کاربران امروزی به شدت عجول هستند. آن‌ها خیلی زود قضاوت کرده و برای ترک یک وب سایت و رفتن به سراغ بقیه موارد ترسی ندارند. یکی از فاکتورهای آن‌ها برای تعیین خوب یا بد بودن یک وب سایت به منظور دریافت پاسخ خود از آن، سرعت بارگذاری وب سایت محسوب می‌شود. بر اساس یک گزارش BBC، هر ثانیه‌ای که از زمان بارگذاری صفحه بعد از وارد کردن آدرس آن در مرورگر یا کلیک روی نامش در گوگل می‌گذرد، نزدیک به ۱۰ درصد مشتریان ریزش می‌کنند. با این ارزیابی می‌توان دریافت اگر باز شدن وب سایت شما ده ثانیه به طول بینجامد، همه کاربرانتان را از دست خواهید داد!

پایین بودن سرعت وب سایت

بر اساس گزارش دیگری از سوی گوگل، بیشتر از ۵۳ درصد کاربران دستگاه‌های موبایل، در صورتی که بارگذاری یک وب سایت بیشتر از سه ثانیه زمان ببرد، آن را ترک خواهند کرد. بعد از شش ثانیه، تلاش آن‌ها برای برطرف کردن نیاز خود در جایی به غیر از وب سایت شما حتمی است.

مدیران وب سایت، با هدف بهبود رابط و تجربه کاربری، آن را مملو از فایل‌های چند رسانه‌ای و کدهای جاوااسکریپت به منظور ایجاد انیمیشن یا دیگر افکت‌های زیبا می‌کنند، بدون این که کاهش سرعت بارگذاری وب سایت ناشی از آن‌ها را در نظر بگیرند. یک محتوا، حتی اگر هزاران خط نوشته داشته باشد، حجم زیادی نخواهد داشت. تصاویر، فایل‌های ویدیویی و کدهای جاوااسکریپت عاملان اصلی افزایش زمان بارگذاری وب سایت محسوب می‌شوند.

قبل از بارگذاری هر فایل تصویری، حتما حجم آن را با استفاده از نرم افزارهای بهینه‌سازی حجم عکس کاهش بدهید. همچنین از قرار دادن فایل‌های ویدیویی به صورت مستقیم روی هاست خود خودداری کرده و بعد از بارگذاری آن‌‌ها در سرویس‌های پخش آنلاین ویدیو همچون یوتیوب، کد پخش را داخل صفحه قرار بدهید. تا جای ممکن از کدهای سنگین جاوااسکریپت دوری کرده و وب سایت را ساده و در عین حال شکیل نگه دارید.

۲- نمایش پنجر‌ه‌های پاپ آپ متعدد

در یکی از مطالب قبلی، به مزایا و معایب پاپ آپ اشاره کرده و به سوال استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها پاسخ دادیم. همه ما به عنوان کاربران وب، تجربه‌های تلخی از برخورد با پنجره‌های پاپ آپ داشته‌ایم. احتمالا بعد از جستجو یک کلمه کلیدی در گوگل، به وب سایتی وارد شده‌اید که همه تلاشش را برای جلوگیری از خواندن محتوای آن توسط شما، به وسیله نمایش پنجره‌های مزاحم، به کار بسته است!

طی دو ثانیه، پنجره‌ای بزرگ به طور ناگهانی رو به رویتان ظاهر می‌شود. از طرفی باید موافقت خود با استفاده از کوکی در این وب سایت را ارسال کنید. کاربر در چنین شرایطی احساس می‌کند برای رسیدن به محتوای مورد نظر، باید از یک سری شرط عبور کند.

برخی طراحان و بازاریاب‌ها، موفق شد‌ه‌اند نرخ تبدیل را با استفاده از پاپ آپ‌ها افزایش بدهند، به همین دلیل بر استفاده از آن‌ها تاکید دارند. از طرفی می‌دانیم بر اساس نظرسنجی که در سطحی گسترده در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، ۷۰ درصد کاربران آن‌ها را یک انحراف در طراحی سایت دانسته و برخورد با پنجره پاپ آپ را تجربه‌ای آزاردهنده خطاب می‌کنند.

عدم استفاده درست از آن‌ها بسیار سنگین تمام خواهد شد. ممکن است مشتریانی که با سال‌ها تلاش به خود وفادار کرده‌اید، با تصور سو استفاده از آن‌ها به وسیله نمایش پنجره پاپ آپ، شما را ترک کنند. پیشنهاد می‌کنیم به مطلب لینک شده در ابتدای این بخش وارد شده و بعد از پی بردن به انواع پاپ آپ و اصطلاحاتی همچون نرخ تبدیل، نحوه استفاده درست از پنجره‌های پاپ آپ را بیاموزید.

۳- انحراف در طراحی سایت با طراحی غیر واکنش‌گرا

جای تعجب است که در سال ۲۰۱۹، برخی طراحان هنوز به اهمیت طراحی وب سایت به صورت واکنش‌گرا، به منظور نمایش بهینه محتویات آن روی دستگاه‌های موبایل مجهز به نمایشگرهای عمومی کوچک، پی نبرده‌اند. بی‌توجهی به نسخه موبایل شعبه مجازی خود، یک انحراف در طراحی سایت غیر قابل بخشش است.

طراحی سایت واکنشگرا

مشکل فقط عدم واکنش وب سایت به اندازه نمایشگر گوشی کاربر نیست. ممکن است نسخه موبایل طراحی شده باشد، اما وجود یک سری مشکل در آن و نمایش بهم ریخته محتویات در این حالت، کاربر را از ورود به وب سایت با استفاده از گوشی هوشمند خود پشیمان کند. عدم نمایش صحیح و بهینه وب سایت در نسخه موبایل، برای کاربر به معنی غیر حرفه‌ای و شلخته بودن شرکت مالک آن است!

کاربران گشت و گذارکننده در وب با دستگاه‌های موبایل باید در کانون تمرکز قرار بگیرند. بر اساس گزارش Statista، در سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۵۲٫۲ درصد کل ترافیک اینترنت در اختیار دستگاه‌های موبایل قرار دارد. یک سال قبل این نرخ برابر ۵۰٫۳ درصد بود. به نظر می‌رسد روز به روز علاقه کاربران برای مرور وب از طریق دستگاه‌های دسکتاپ کاهش پیدا می‌کند.

از طرفی گوگل نیز در سومین ماه سال ۲۰۱۸ الگوریتم خود را تغییر و ایندکس در نسخه موبایل را در اولویت قرار داد. اکنون چه از نظر سئو و چه از نظر تجربه کاربری، هیچ دلیلی برای کوتاهی درباره طراحی مناسب نسخه موبایل و جلوگیری از بروز یک انحراف در طراحی سایت وجود ندارد. اگر شعبه مجازی شما در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به درستی نمایش داده نشود، تاثیر بد آن را در سئو خیلی زود خواهید دید.

۴- استفاده زیاد از انیمیشن‌ها

به کار بردن انیمیشن شیوه‌ای برای افزایش جذابیت ظاهری وب سایت است. طراحان تصور می‌کنند هر چه میزان انیمیشن و افکت‌های به کار رفته بیشتر باشد، کاربر، وب سایت را حرفه‌ای‌تر تلقی خواهد کرد. در اهمیت زیباسازی شعبه مجازی و توجه ویژه به عناصر زیبایی شناسی شکی وجود ندارد، اما باید اعتدال را رعایت کرد.

یکی از معایب استفاده بیش از حد از انیمیشن حین طراحی سایت، پرت کردن تمرکز کاربر است. انیمیشن باید ابزاری برای جلب توجه کاربر به منظور هدایت آن به محتوای اصلی باشد، نه این که کاربر را به خود مشغول کرده و از هدف اصلی وی برای ورود به این وب سایت دور کنند. نمایش هر افکت یا انیمیشن برای یک مرتبه کافی است. به عنوان نمونه طراحی وب سایت را به سمتی پیش ببرید که اگر افکتی حین ورود کاربر به صفحه اول نمایش داده شد، در صورت بازگشت مجدد وی به صفحه نخست بعد از گشت و گذار داخل وب سایت، از نمایش مجدد آن جلوگیری شود.

از طرفی آن‌ها سبب افزایش زمان بارگذاری صفحه‌ها می‌شوند، اتفاقی که در اولین انحراف در طراحی سایت به عواقب آن اشاره کردیم. یک انیمیشن هر چقدر زیبا، اگر زمان دسترسی به محتوای اصلی را افزایش بدهد، همچنان سبب ترک وب سایت توسط کاربر خواهد شد.

۵- پخش خودکار مدیا

میزان آزاردهندگی آن‌ها از پنجره‌های پاپ آپ نیز بیشتر است! احتمالا تا امروز، به وب سایت‌ها یا مخصوصا وبلاگ‌هایی برخورد کرده‌اید که به محض ورود به آن‌ها، موزیکی به صورت خودکار پخش خواهد شد. این اتفاق اگر در نیمه‌های شب رخ بدهد، شدیدا آزاردهنده و عصبانی‌کننده است.

امروز تعداد قابل توجهی از وب سایت، از تکنیک نمایش خودکار ویدیو در گوشه‌ای از صفحه وب استفاده می‌کنند. آن‌ها به خاطر اتمام سریعتر پهنای باند کاربر، بیشتر از زمان پخش موزیک، او را عصبانی خواهند کرد. در صورتی که در صفحه‌های وب سایت خود از مدیا استفاده کرده‌اید، حداقل پخش خودکار آن را غیر فعال کنید.