مدیرکل میراث فرهنگیِ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ثبت ملی منحصر به فردترین آبشارهای پلکانی کشور، شوله‌لر دره سی یعنی دره آبشارها واقع در شهرستان گرمی خبر داد.

نادر فلاحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در همایش ملی ثبت آثار طبیعی کشور که در شهر انزلی برگزار شد، ۵ پرونده از استان اردبیل مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت توانستیم دو اثر طبیعی شامل شوله‌لر دره سی و درختان کهنسال گردوی روستای قوزلو در شهرستان گرمی را به ثبت ملی برسانیم.

وی افزود: شوله‌لر دره سی واقع در حد فاصل روستای قوزلو و شوون گرمی به طول ۳ کیلومتر و دارای ۲۰ آبشار بزرگ و کوچک از ارتفاع ۸ تا ۲۶ متر بوده و از نظر آبشارهای پله‌کانی از جمله مهمترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: درختان گردوی روستای قوزلو نیز که در حاشیه شوله لر واقع شده است، از نظر رتبه بندی ششمین درخت کهنسال گردو در کشور شناخته می‌شود که عمری مابین ۴۷۹ تا ۵۲۰ سال دارد و بعد از درخت چنار روستای اونار مشگین شهر دومین دخرت کهنسالی است که در استان اردبیل به ثبت ملی می‌رسد.

فلاحی اظهار کرد: این دو اثر به دلیل منظر طبیعی و تنوع زیستی از اهمیت ویژه برخوردار بوده و در گروه جاذبه‌های پرطرفدار گردشگری کشور قرار گرفته است تا جایی که سالانه هزاران گردشگر جهت بازدید به گرمی سفر می‌کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل ارتفاعات بالای ۳ هزار متر در گستره استان اردبیل در اغلب شهرستان‌ها آبشارهای مرتفع با منظر طبیعی کم‌نظیر وجود دارد که اغلب آن‌ها قابلیت ثبت ملی را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: ثبت ملی این آثار برنامه‌های صیانتی را با نظارت مستقیم این اداره کل ممکن خواهد ساخت و پس از این هرگونه ساخت و ساز در محدوده این آثار طبیعی باید با رعایت ضوابط همراه باشد.

به گفته فلاحی در استان اردبیل تاکنون کوه سبلان، درختان فسیلی شیخ محمد لو مشگین شهر، درختان فسیلی بیله سوار، درخت چنار در روستای اونار مشگین شهر و دودکش های جن قیزیل قایا در فیروزآباد کوثر به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۸۶ اثر تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس به ثبت رسیده است، افزود:به دلیل تعدد و تنوع جاذبه‌ها همچنان آثار متعددی قابلیت ثبت ملی را دارد و پرونده‌هایی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

انتهای پیام/