قدر مسلم است که همه مومنین و مردم باید در روزهای شادی اهل بیت(ع) شاد باشند و درغم واندوه آنان غمگین باشند و در ماه محرم و ایام شهادت امام حسین(ع) نیز باید عزادار و سوگوار مصائب اهل بیت(ع) باشند.

عزاداری و گریه بر مصیبت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) از جمله عمل های ارزشمندی است که در زنده نگه داشتن نهضت بزرگ عاشورا نقش بسزایی داشته است و بزرگان دین، همواره شیعیان را به برپایی مراسمات عزا بر گریه وزاری بر مظلومیت امام حسین ( ع) تاکید داشتند و مردم را به این کار دعوت می کردند وخود امام حسین ( ع ) می فرمایند: من کشته اشک هستم هیچ کسی با غم و اندوه به زیارت نمی آید مگر این که خدا او را با خوشحالی نزد اهل و عیالش برمی گرداند ومقام‌معظم رهبری ( مدظله العالی ) می فرمایند : برخی کارهاست که پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دین نزدیک می‌کند. یکی از آن کارها، همین عزاداریهای سنّتی برای اهل بیت ( ع) است که باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین می‌شود، لذا می توان گفت که گریه بر امام حسین (ع) و اصحاب و یاران وی یکی از شعائر اسلامی وفضلیت پر برکت برای شیعیان مولای متقیان حضرت امیر المومنین علی ابن ابیطالب( ع) است و عاشورا و تاسوعا حسینی فرصت مغتنمی است که شیعیان واقعی آن حضرت برای برخورداری از این فضلیت تلاش کنندوعزاداری به شکل سنتی وبدون ریا وسیله ای است برای رسیدن به این فضلیت پربرکت .
دراین میان برخی کارها و عمل های هستند که نه تنها هیچ اجر و ثوابی برای انسان وشخص شیعه ندارد بلکه زمینه سوء استفاده دشمنان اهل بیت ( ع) را فراهم می‌کند که یکی از عمل ها قمه زدن است واخیرا” هم مراسم استقبال از محرم به آن اضافه شده است ، چه کسی حاضر است برای بستگان خود که هنوز عمرش به پایان نرسیده برای او مجلس عزا وماتم بگیرد؟ چگونه برگزاری مراسم سوم ، هفتم وچلهم برای درگذشتگان را سرزنش می کنیم ولی به خاطر فرا رسیدن رسیدن ماه محرم مراسم استقبال می گذاریم، ماه محرم چه ارزشی درمیان شیعیان دارد ، ماهی که درآن بهترین بندگان خدا شهید شدند که لزومی برای استقبال آن وجود دارد؟ ، ما برای حادثه عاشورا و حضرت سید الشهدا ( ع) اشک ماتم می ریزیم نه برای ماه محرم ،چرا علمای ما در مورد یک مناسبت اسلامی این قدر اختلاف نظر دارند؟ استادومفسر قرآن جناب حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی می گویند:در هیچ جای اسلام استقبال از محرم و عاشورا نداریم ونماینده معزز ولی فقیه در استان آذربایجانغربی و امام جمعه ارومیه در خطبه‌های نمازجمعه می گوید:”شایسته نیست از الان به استقبال ماه محرم برویم چرا که در روزهای اخیر مناسبتهای مهم و خوشحال کننده مانند روز مباهله و ولایت در پیش رو داریم و مراسمات استقبال از محرم هیچ توجیه شرعی و دینی ندارد و هیچ یک از منابع روایی و تاریخی و توصیه‌های مراجع در این زمینه وجود ندارد.وآن یکی می آید در مراسم استقبال از ماه محرم سخنرانی می کند ، چرا متولیان فرهنگی برای مراسمی که هیچگونه دلیلی براقامه آن وجود ندارد از بیت المال هزینه می کنند.
قدر مسلم است که همه مومنین و مردم باید در روزهای شادی اهل بیت(ع) شاد باشند و درغم واندوه آنان غمگین باشند و در ماه محرم و ایام شهادت امام حسین(ع) نیز باید عزادار و سوگوار مصائب اهل بیت(ع) باشند. ولی نباید با افراط و تفریط در مسائل شادی و جشن و عزاداری زمینه سوء استفاده دشمنان تشیّع را فراهم آورند.

  • نویسنده : عظیم دشتی