مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مجموعه اسناد بقعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی به ثبت می رسد.

نادر فلاحی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموعه اسناد بقعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی به ثبت می رسد.

وی افزود: مجموعه اسناد تاریخی میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله معتبرترین، قدیمی ترین و پرتعدادترین اسناد ایران محسوب می شود 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: این اسناد به لحاظ نقش آنها در بررسی تاریخ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شمال غرب ایران مخصوصا شهر اردبیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

فلاحی تصریح کرد: هرچند بخشی از این اسناد در ناملایمات طبیعی و عوامل انسانی به غارت رفته است ولی بخش باقیمانده آن در تکمیل مطالعات تاریخی اعتبار ویژه ای دارند.

وی افزود: این اسناد که بخش اعظم آن جهت حفاظت بهینه در دوره پهلوی به موزه ملی ایران باستان منتقل گردید در طی دهه های اخیر مرمت و کارهای حفاظتی اساسی روی آن انجام و متون آن بعد از بازخوانی و در معرض عموم قرار گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ابراز داشت: ارزش و اهمیت این اسناد سبب شده که کارهای لازم جهت معرفی و حفاظت آن در سطح ملی با ثبت آن در حافظه جهانی انجام و اقدامات موثر برای ثبت آن در میراث جهانی در آینده به انجام برسد.

انتهای پیام/