با وجود تمایل شرکت‌های هواپیمایی به فعالیت در اردبیل و نظر به ظاهر مثبت مسئولان، بستر لازم تامین نشده و همچنان پروازهای متعدد حذف می‌شود.

دو فرودگاه اردبیل و پارس‌آباد در استان اردبیل بیش از دو دهه فعالیت دارند و با این وجود این سابقه دیرینه نتوانسته‌اند ثبات و آرامشی در وضعیت مسافرت‌های هوایی فراهم سازند تا جایی که بسیاری از شرکت‌ها به دلیل کمبود مسافر، ضعف خدمات فرودگاهی و ناتوانی دستگاه‌های متولی در بهره‌گیری بهینه از سفرهای هوایی، بعد از مدت اندکی فعالیت، استان اردبیل را ترک و یا تعداد پروازهای خود را محدود کرده‌اند.

این وضعیت موجب شده تا سفرهای هوایی سهم بسیار اندکی از مسافرت و حمل و نقل عمومی استان را به خود اختصاص دهد و این در حالی است که اردبیل به دلیل نداشتن راه ریلی و دریایی، حمل و نقل خود را صرفا در راه زمینی و هوایی محدود کرده است.

فرودگاه پارس‌آباد صرفه اقتصادی ندارد

فرودگاه پارس‌آباد با سابقه ترین فرودگاه در استان اردبیل است که در ابتدا جزو دارایی‌های شرکت کشت و صنعت مغان بوده و به منظور حمل و نقل محصولات کشاورزی راه‌اندازی شد. فرودگاهی که مدت طولانی به بهانه تعمیر و تجهیز درهای خود را به روی مسافران بست و در نهایت در سال گذشته بعد از مدت‌ها تعطیلی همراه با تبلیغ گسترده بازگشایی شد.

تعطیلی مجدد این فرودگاه با لغو پروازها موضوع قابل بحثی است که نشان می‌دهد فرودگاه پارس‌آباد همچنان قادر به خدمت رسانی نبوده و این تعطیلی در وضعیتی است که پروازهای فرودگاه اردبیل نیز به دلیل تعمیر باند اصلی کاهش یافته و تمامی پروازهای عتبات عالیات نیز به فرودگاه‌های دیگر سپرده شده است.

مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در استان اردبیل در خصوص علت تعطیلی پروازهای این فرودگاه گفت: فرودگاه پارس‌آباد با مشکلاتی از جمله نبود جایگاه سوخت و حتی دفاتر فعالیت شرکت‌های هواپیمایی مواجه است و این کمبودها به دفعات به مسئولان استان و شهرستان و نمایندگان مجلس انعکاس یافته است.

منوچهر اسفندیاری تصریح کرد: فرودگاه پارس‌آباد با توجه به حجم مسافران برای شرکت‌های هواپیمایی صرفه اقتصادی ندارد اما به دلیل اینکه «هما» تکلیف خود را خدمت‌رسانی به مرم قرار داده و خود را از بدنه دولت می‌داند ما در این فرودگاه بدون حتی یک میز و صندلی و سیستم اینترنتی فعالیت خود را آغاز کردیم و در سال گذشته ۳۱۸۱ مسافر ورودی و ۳۶۰۶ مسافر خروجی از فرودگاه جابه جا شد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که در هواپیمایی که ظرفیت صندلی آن ۶۷ مورد است حداکثر ۳۰ مسافر جابه جا می‌شد و هیچ شرکت فرودگاهی بی‌شک در چنین وضعیتی حاضر به فعالیت در فرودگاه نخواهد بود؛ از مسئولان استانی و شهرستان درخواست شده تا نسبت به اصلاح  کمبودها اقدام کنند تا مجددا پروازها در فرودگاه دایر شود.

امتیاز منطقه آزاد اردبیل پا درهواست

این اظهارات در وضعیتی است که سال‌ها تعطیلی به بهانه تعمیر و تجهیز نتوانسته حتی کمترین و بدیهی‌ترین نیازهای یک فرودگاه برای جابه جایی مسافران را تامین کند و قبل از اینکه مقدمات فعالیت اولیه فراهم شود، بسیاری از مسئولان شعارهای دور از انتظار برای توسعه فرودگاه سر می‌دهند. افزایش پروازها به کشورهای همسایه گرفته تا راه‌اندازی منطقه آزاد با امتیاز برخورداری از فرودگاه الفاظی است که مدت‌ها است گوش شهروندان به آن عادت کرده و با این وجود در مرحله عمل هیچ مسئولی خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند.

تعطیلی پروازهای فرودگاه پارس‌آباد در آستانه بهار نکوی استان اردبیل رقم خورد و در اسفند ماه سال ۹۷ بود که رئیس فرودگاه پارس‌آباد خواستار حمایت از این مجموعه و ممانعت از لغو پروازهای آن شد.

سید پیمان آتش زر تصریح کرد: این فرودگاه زیان ده نیست و لازم است مسئولان استان و شهرستان از تعطیلی آن جلوگیری کنند؛ چرا که لغو پروازهای فرودگاه مشکلات بسیاری برای مردم منطقه فراهم خواهد ساخت.

هر چند مسئولان فرودگاه پارس‌آباد نسبت به ایراد علت تعطیلی سخنی به میان نیاورده‌اند اما شرکت‌های هواپیمایی از نبود حداقل امکانات گله‌مند هستند. گله‌ای که در قالب نامه‌های اداری دست به دست می‌شود و تاکنون نتوانسته پروازهای فرودگاه پارس‌آباد را که یکی از امتیازات برجسته راه اندازی منطقه آزاد تجاری اردبیل است، نجات دهد.

از سویی آرمان دوردست مدیران رونق گردشگری خارجی از طریق این فرودگاه بود که به گفته مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در استان اردبیل، تاکنون حتی یک نامه درخواست کتبی برای تعریف پرواز خاص به دست این شرکت نرسیده است.

ناتوانی آژانس‌های مسافرتی در تعریف تور هوایی

بیش از ۴۰ آژانس مسافرتی در سطح استان فعالیت دارند که بارها نسبت به کمبود پروازها در فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد اعتراض کرده‌اند و خواستار افزایش پروازها بوده‌اند.

موضوعی که به اعتقاد مدیرکل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در استان اردبیل باید با تعریف تور و سفرهای هوایی از سوی خود آژانس‌ها حل و فصل شود.

اسفندیاری تصریح کرد: مطابق قوانین ما حق تعریف تور نداریم اما اگر درخواست کتبی از سوی آژانسی واصل شده و پروازی گارانتی شود می‌توان پرواز تعریف کرد و این در حالی است که نه از سوی آژانس‌های مسافرتی و نه میراث فرهنگی درخواستی واصل نشده و اگر موردی مطرح شده درخواست لفظی بوده است.

وی افزود: ما می‌توانیم برنامه‌های تابستانی و زمستانی تعریف کنیم؛ در وضعیت فعلی در هفته ۱۴ پرواز تعریف کرده‌ایم که در ماه حدود ۶۰ پرواز است، از این تعداد ۵۲ پرواز مربوط به فرودگاه اردبیل و ۸ مورد مربوط به فرودگاه پارس‌آباد بوده و چون مسئولیت ما فقط فروش بلیط است، پروازها به ویژه با هدف گردشگری باید درخواست شود.

جنگ با طبیعت در فرودگاه اردبیل

در کنار مشکلات فرودگاه پارس‌آباد باید به مشکلات و مصائب چندین ساله فرودگاه اردبیل نیز اشاره کرد که روی خوش به مسافران نشان نمی‌دهد.

تعطیلی و ابطال و تاخیر مکرر پروازها در این فرودگاه موجب شده تا از بدو تاسیس مکان‌یابی اشتباهی که از سوی مسئولان وقت به استان تحمیل شد، به دردسر مدیران این فرودگاه تبدیل شود. تا جایی که تجهیز مکرر این فرودگاه با هدف جنگ با طبیعت انجام شده و در حال انجام است و از این فرودگاه با عنوان فرودگاه همیشه در دست تعمیر یاد می‌شود.

سودای تبدیل شدن فرودگاه اردبیل و کسب رتبه نخست در زیرساخت‌ها در وضعیتی مطرح شده که به گفته مدیرکل فرودگاه های استان اردبیل باند اصلی این فرودگاه با هدف بهبود پروازها در حال تعمیر است.

سید فخرالدین هاشمی تصریح کرد: این تعمیرات بیش از یک سال زمان نیاز دارد و می‌تواند امکانات کمک ناوبری را ارتقا بخشد و تا ۳۰ سال آینده زیرساخت‌های فرودگاهی این استان بی‌نیاز خواهد بود و در نظر داریم سیستم‌های بصری و رادیویی فرودگاه را ارتقا دهیم که این موضوع منجر به بهبود کمی و کیفی پروازها خواهد بود.

این اظهارات در حالی است که بارها به اذعان خود مسئولان فرودگاهی جانمایی فرودگاه فعلی اردبیل صحیح نیست و باید تجهیزات ویژه به دلیل مه گیر بودن آن پیاده‌سازی شود.

مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در استان اردبیل معتقد است اقدامات صورت گرفته جهت تجهیز فرودگاه آینده روشنی دارد و سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده و در واقع شرایط جوی برای کارکردن سخت است و اگر فرودگاه تجهیز شود می‌توان بر بسیاری از مشکلات طبیعت غلبه کرد.

به گفته اسفندیاری مسافر ورودی فرودگاه اردبیل در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۱۴ نفر و مسافر خروجی نیز ۳۱ هزار و ۸۳۷ نفر بوده و هما به دلیل وضعیت فعلی فرودگاه پروازهای مشهد را لغو کرده است.

وی افزود: هرچند دایرکردن مجدد پرواز اردبیل- مشهد و بالعکس خواسته باطنی ما است اما فعالیت نامطلوب برخی شرکت‌ها موجب التهاب بازار شد و به دنبال این هستیم در قالب تفاهم نامه با استان پروازهای جدید به مقصد مشهد تعریف کنیم.

بی‌بهره ماندن خدمات حمل بار در سفرهای هوایی

نه تنها راه‌اندازی ترمینال خارجی در فرودگاه اردبیل فعلا منجر به رونق پروازهای خارجی نشده بلکه بسیاری از وعده‌ها در افزایش ظرفیت پروازها به مقاصد استانبول و باکو نیز روی زمین مانده است.

در عین حال حمل و نقل بار نیز بهره چندانی از دو فرودگاه ندارد. مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در استان اردبیل  معتقد است هما به دلیل دسترسی به تمامی نقاط کشور قادر به پوشش کامل حمل و نقل عمومی است، و با این وجود چندان در جابه جایی بار سفارش دریافت نکردیم.

وی افزود: البته جای خوشحالی است که مسافران این استان با خرید کالا استان را ترک می‌کنند و جامه دان ورودی در فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد در سال گذشته ۱۷۸ هزار و ۸۰۳ تن و جامه دان خروجی ۲۲۵ هزار و ۹۰۱ تن بوده و نشان می‌دهد مسافران این استان سوغات و اقلام خریداری می‌کنند که در واقع وضعیت خوشایندی را نشان می‌دهد.

فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد در شرایط فعلی همچنان نیازمند تجهیز هستند تا شرکت‌ها مستقر شده و فعالیت خود را توسعه دهند تا پیش از آن همچنان شاهد انتخاب فرودگاه استان همسایه برای سفر از سوی شهروندان استان خواهیم بود و باید از مسئولان پرسید آیا این زیبنده استانی است که خود را قطب کشاورزی و گردشگری می‌داند؟

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/