کارشناس جامعه شناسی گفت:هیچ کس منکر دوست داشتن حیوانات نیست ولی اینکه بخواهیم تمام وقتمان را با سگ بگذرانیم و افراط و تفریط در آن منجر به ناهنجاری می شود و این خارج از عرف است.

اگر شرع مبین اسلام و شارع از عملی نهی نمود و چیزی را نجس اعلام کرد، می فهمیم به خاطر مفسده و ضرری است که اجتناب از آن لازم است.

شکى نیست پروردگارعالم در سگ صفات فوق العاده اى قرارداده که یکى از آنها وفاست وهیچ گاه صاحبش را فراموش نمى کند، عاطفه از بارزترین صفات اوست که غیرقابل کتمان است .این دو صفت درهرموجودى باشد محبوبیت خود را در قلوب ایجاد مى کند . در اکثر کتب اخلاقى و روانى در موضوع دوست یابى و ایجاد محبت نوشته اند ، اگر مى خواهید همیشه در قلوب دیگران جاى داشته باشید صفت وفا وعاطفه را فراموش نکنید. این دو صفت رمز موفقیت در ایجاد رابطه است و سگ در این دو صفت به قدرى فوق العاده است که خداى تعالى این صفات را دراین حیوان براى حفظ اجتماع و براى رفاه حال بشر ایجاد کرده است. ولى چون مى داند اگر بشر را در معاشرت با او آزاد بگذارد این حیوان با داشتن این صفات آنچنان خود را در قلوب مردم جاى مى دهد که بعضى از افراد ترجیح می دهند با او زندگى کنند و او را از فرزند خود بیشتر دوست بدارند. چنانکه در ممالک غیر اسلامى این حیوان همین موقعیت را در بین مردم دارد.

لذا پروردگارمتعال انسان را براى آنکه در اثرمعاشرت و کثرت علاقه به این حیوان، خوى حیوانى پیدا نکند و او را شریک زندگى خود ننماید و از ترقّى و تعالى و مقامات انسانى باز ندارد و یا از آلودگیهاى میکروبى و ایجاد امراض مختلف محفوظ بماند ، جز در موارد خاص از نگهدارى و معاشرت دوستانه با این حیوان نهى فرموده و در کنار حسن عاطفه و وفا، بدن سگ را نجس قرار داده تا انسان نتواند بیشتر از ضرورت با او معاشرت نماید. چنانچه در کنار گل زیبا خار رویانده است.

جامعه ماشینی باعث شد که خانواده ها از حالت تجمعی و پر جمعیت به سمت کم جمعیتی و دوری از هم کشیده بشوند تا جایی که ماه ها و سالها مخصوصا در کشورهای توسعه یافته غربی می گذرد تا اعضای یک خانواده همدیگر را ملاقات کنند آن هم خالی از محبتهای قدیم . کم کم این خلع محبت و فضای تهی آشنایان توسط موجودی بی زبان و صددرصد با وفا پر شد. موجودی که هم نگهبان است و هم همبازی و همسفر و همراه بی ادعا. حیوانی است که می تواند نقش عصا و راهبر برای افراد نابینا و کم بینا و حتی برای دیگر معلولین و افراد کهنسال باشد.

خرید سگ از روی چشم و همچشمی در خانواده های ایرانی

در ایران فرهنگ نگهداری حیوانات بخصوص سگ به درستی وجود ندارد. اکثر قریب به اتفاق صاحبان سگ که بیشتر از خانواده های متمول هستند خرید حیوان را از روی چشم و همچشمی و نگهداری آن را برای خود نوعی تشخص و کلاس می دانند و در این راه حاضرند در گام اول هزینه های گزافی را بابت سگی که حتی کمترین اطلاع از قیمت واقعی ، نام و نژاد ، عادت های سگ ، بیماریها و شرایط نگهداری و مسائل پزشکی و بهداشتی آن ندارند ، بپردازند.

متاسفانه این روزها به همراه داشتن انواع سگ های پا کوتاه و موفرفری بین خیلی از خانواده ها رسم شده است، خیلی جالب است آنقدر برای سگ ها ارزش قائل می شوند که حتی جایگاهش در اتومبیل روی صندلی جلو و سمت شاگرد است.

کلکسیونی از سگ در پارک های شهر

صبح زود و شب هنگام داخل هر پارکی از شهر می روی کلکسیونی از انواع سگ ها را مشاهده می کنی، سگ داشتن شده است کلاس و فرهنگ برای خانواده های کرمانی.

برای تهیه گزارش به هفت باغ رفتم یک پسر ۲۳ ساله ای را با یک سگ عظیم  الچثه دیدم، قلاده سگش را به دست گرفته بود و با هم قدم می زدند، نزدیکش رسیدم  و از احوالاتش پرسیدم  دیدم روی جدول کنار پارک نشست و سگش را نزدیکش برد و شروع به نوازشش کرد، گفتم چرا تنهایی؟

پاسخ داد: تنها؟ من تنها نیستم !!! “شیرو” بهترین دوست من در کنارم هست.

گفتم “شیرو” باید اسم سگت باشه. من منظورم چرا با خانواده نیستی؟

خیلی جالب است بدانید در پاسخم چنین گفت : شیرو یکی از اعضای خانواده ام به شمار می رود، هر کدام از اعضای خانواده پدر و مادرم سگ دارند و برادر بزرگترم یک اسب دارد.

اسمش را نگفت و اجازه نداد که از خودش عکس بگیرم، ادامه داد: پدرم بنگاه کامیون دارد و تا به حال دو بار حج تمتمع و عمره و رفته و هر سال به مشهد می رود و نماز اول وقتش را هم ترک نمی کند، چند هفته پیش که والدینم به مشهد رفته بودند سگهایشان را پیش من گذاشته بودند تا از آنان مراقبت کنم تا وقتی که از سفر بر می گردند.

تنها ۳ روز از دوری اشان می گذشت که سگ مادرم افسرده شده بود وقتی به دامپزشکمان مراجعه کردم دوری از مادرم را علت افسردگیش اعلام کرد و از من خواست تا با مادرم تماس بگیرم و صدایش را روی آیفون بگذارم و من هم چنین کردم دیدم که پاکوتاه با شنیدن صدای مادرم شروع به بالا و پایین پریدن کرد و همزمان پارس می کرد.

به او گفتم که اسلام سگ را نجس می داند، زیرا ناقل بیماری است ، اصلا به حرفم توجه ای نکرد.

وقتی “شیرو ” را دارم نیاز به همسر ندارم/۶میلیون تومان هزینه یک سگ

پرسیدم چرا ازدواج نمی کنی؟ خیلی جالب است بدانید در جوابم گفت: وقتی “شیرو” را دارم نیاز به همسر ندارم ، و حال اگر روزی نیاز به همسر پیدا کنم اولین شرط من برای خواستگاری این است که اگر عروس خانم سگ مرا بپذیرد حاضرم با او ازدواج کنم.

“شیرو” را ۶ میلیون خریده بود و می گفت که نژادش آمریکایی است و بهترین غذا را به او می دهد از جمله اینکه هزینه های گزافی برای خوراک و تیمارش می کند، کمترین رقم را نزدیک به یک میلیون در ماه اعلام کرد.

ادامه داد: به نظر من کسی که سگ نداشته باشد، شعور درست و حسابی ندارد، زیرا سگ وفایش از انسان بیشتر است، گفتم فکر نمی کنی که از آن زمانی که با این سگ دوست شدی اخلاقت کمی فرق کرده است؟

گفت: برخی از دوستانم این حرف را بارها به من گفته اند.

چند قدمی او تعدادی آقا نشسته بودند و با هم قلیون می کشیدند، از آنان پرسیدم به نظر شما آیا داشتن سگ و بردن او در رختخواب و اینکه طوری با او رفتار کنی که با یک دوست نزدیک رفتار می کنید درست است؟!

افراط و تفریط در دوست داشتن سگ ممکن است روی عقاید تاثیر بگذارد

یکی از آنها که به نظر می رسید خودش قبلا سگ خانگی داشته ، می گوید: متاسفانه ما انسانها وقتی به کسی یا چیزی اخت می شویم و دل می بندیم دیگر به کسی فکر نمی کنیم جز او. من قبلا به علت بیکاری یک سگ داشتم تنها مونسم بود و هر جا که می رفتم او را با خودم می بردم، روز بروز احساسم به او بیشتر می شد انگار یکی از اعضای خانواده ام باشد حتی گاهی اوقات او را از والدینم بیشتر دوست داشتم.کم کم سایر دوستانم از من کناره گرفتند و من تنها شدم، بالاخره در پک شرکت کار پیدا کردم و دیدم که سگم مانع پیشرفت و کارم هست گرچه برایم بسیار سخت بود ولی با این همه او را فروختم، حال می فهمم کسانی که به دنبال سگ می روند و او را تنها دوست خود قرار می دهند چه حالی دارند به نظر من این یک نوع بیماری و افسردگی است که اگر درمان نشود امکان دارد به جاهای بسیار خطرناک کشیده شود از جمله اینکه ممکن است حتی روی عقاید ما نیز تاثیر بگذارد.

محمد اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه و جامعه شناس در این رابطه می گوید: کسانی که این چنین برخوردی با سگ دارند و تا این حد به سگ اهمیت می دهند افراط و تفریط است و به نظر من صحیح نمی باشد.متاسفانه امروزه وقتی به آنها تذکر داده می شود که نگه داشتن سگ باعث بیماری می شود، در جواب می گویند ما مرتب آنها را حمام می کنیم و واکسن آنها را نیز سرموقع می زنیم و بالاخره اینکه از لحاظ بهداشتی به آنها رسیدگی می شود و در ضمن چطور خارجی ها سگ را در منزل و در کنار فرزندانشان نگه می دارند و به  هیچ نوع بیماری دچار نمی شوند.

کارشناس جامعه شناسی اذعان داشت: درست است که آنان به تمامی مسائل بهداشتی توجه ویژه دارند ولی با این همه نگه داشتن سگ در منزل و آن هم در رختخواب و کنار فرزندان خیلی جالب نیست از لحاظ علمی ثابت شده که سگ ناقل بیماری است.

وابستگی عاطفی به سگ شخص را از معاشرت اجتماعی باز می دارد

وی ادامه داد: گرچه من با داشتن سگ خانگی مخالف نیستم ولی بردن آن  به داخل آپارتمان، اتاق و رختخواب و یا رستوران ها و هتل ها شایسته نمی دانم  زیرا جامعه ما این را نمی پذیرد.

اکبری عنوان کرد: وابستگی های عاطفی داشتن نسبت به سگ و هزینه های گزاف باعث می شود تا شخص از معاشرت های اجتماعی دور شود .

کارشناس جامعه شناسی اذعان داشت:  هیچ کس منکر دوست داشتن حیوانات نیست ولی اینکه بخواهیم تمام وقتمان را با سگ بگذرانیم و افراط و تفریط در آن منجر به ناهنجاری می شود و این خارج از عرف است و همان طور که می دانید هر جامعه هنجاری های مخصوص به خود دارد و باید گفت  این مسئله مطابق با هنجارهای جامعه ما که یک کشوری اسلامی هست، نیست.

وی در پایان در رابطه با اینکه برخی آنقدر به سگشان اعتماد می کنند و آن قدر به آن محبت دارند که حاضر نیستند غیز از آن را در زندگی خود شریک کنند بیان کرد: متاسفانه این طور مسائل به افراد جامعه برمی گردد که باید ریشه یابی شود و بفهمیم که چرا برخی تا این حد دچار افراط و تفریط می شوند چرا بجای اینکه یک انسان و شخص دیگر را در زندگی خود شریک بدانند حاضرند بیشتر وقتشان را  با سگشان بگذرانند و بالاخره اینکه باید بدانیم چرا اعتماد اجتماعی از بین رفته است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : راه آرمان