سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به کشت سیر در منطقه مغان هشدار داد و اعلام کرد: کشاورزان استان با توجه به نامشخص بودن وضعیت بازار و تضمینی نبودن خرید محصول، از کاشت سیر در بویژه در منطقه مغان خودداری کنند.

به گزارش آذرمغان،

در آغاز سال زراعی گذشته سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز نسبت به کشت وسیع سیر در منطقه مغان هشدار داده بود، ولی کشاورزان با توجهی به هشدارهای داده شده و با وسوسه فروش محصول به قیمت بالا، اقدام به کشت محصول به اندازه سه برابر سال‌های قبل کردند.

در فصل بهار امسال بیش از ۹۰ هزار تن محصول سیر از سطح سه هزار هکتار از اراضی منطقه مغان در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار برداشت شد ولی به علت افزایش سه برابری میزان تولید، نبود بازار کافی داخلی و خارجی و نیز نبود صنایع تبدیلی، قیمت فروش سیر در بازار به شدت کاهش یافت و کشاورزان سیرکار منطقه متضرر شدند.

اداره کل تعاون روستایی استان اردبیل به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از افت قیمت محصول سیر در بازار بر اساس تصمیم کشوری اقدام به خرید توافقی و محدود محصول سیر به نرخ هر کیلوگرم سیر درجه یک به قیمت ۴۰ هزار ریال، درجه ۲ به قیمت ۳۶ هزار ریال و درجه سه به قیمت ۳۲ هزار ریال کرد.

در بهار امسال به رغم خرید توافقی، قیمت فروش محصول سیر تازه برداشت شده به حدود ۱۰ هزار ریال در هر کیلوگرم کاهش یافت و همین امر سبب گلایه کشاورزان منطقه شد.

بنا به اعلام کارشناسان اقتصادی و کشاورزی، ظرفیت صادرات و مصرف داخلی سیر کمتر از میزان تولید این محصول در استان اردبیل است و همه ساله همزمانی برداشت محصول سیر مغان با استان زنجان و آذربایجان شرقی موجب کاهش قیمت این محصول می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز سه شنبه در بازدید از مزارع منطقه مغان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: هر چند که از فصل بهار تاکنون نسبت به کاشت دوباره سیر در منطقه هشدار داده شده ولی با آغاز فصل کشت پاییزه، کشاورزان منطقه مغان برغم نامشخص بودن وضعیت بازار محصول سیر، باز کشت گسترده این محصول را آغاز کرده‌اند.

خلیل نیکشاد خواستار تکمیل زنجیره تولید، ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی و نیز بسترسازی برای صادرات محصول سیر منطقه مغان شد و افزود: کشاورزان منطقه مغان در کشت پاییزه به جای کشت محصول سیر محصولات جایگزین از جمله دانه‌های روغنی، چغندر قند، گندم و جو پاییزه که مشکل بازار خرید نداشته و قیمت تضمینی دارد، بکارند.

وی بیان کرد: کشت وسیع سیر در ۲ سال گذشته به علت افزایش بیش از حد تولید محصول و عرضه بیشتر از تقاضا و نبود بازار مشکلاتی را به وجود آورده و لازم است که کشاورزان به توصیه کارشناسان کشاورزی استان بیشتر توجه کنند.

کشت محصول سیر در شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان که از قطب‌های مهم کشاورزی کشور و استان اردبیل بشمار می‌رود، طی سال‌های اخیر گسترش یافته است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایرنا