رئیس‌جمهور گفت: از امروز بین شهرستان ها در استانها به طور کامل آزاد است و بین استان ها از روز اول اردیبهشت این ترددها آزاد می شود.

به گزارش آذرمغان به نقل از مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران صبح امروز در ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا گفت: تصمیماتی که در جلسه قبل برای فاصله گذاری هوشمند که یکی از برنامه های فاصله گذاری هوشمند شروع کسب و کارهایی که کم ریسک  برای استانها به جز تهران که این کار از دیروز شروع شده است.

وی ادامه داد: در این راستا به وزارت بهداشت و درمان با اصناف هماهنگ کردند که هر صنفی که می خواهد شروع کند و فعال شود وارد آن سامانه شود و در آن ثبت نام کند و کد مربوطه دریافت کند و همیشه وزارت بهداشت و درمان از طریق این سامانه با آنها مرتبط باشد.

*آغاز کسب و کارهای کم‌ریسک از شنبه در تهران

روحانی با تاکید بر اینکه اکثریت افراد این کد را دریافت کردند و در ارتباط بودند اما ممکن است افرادی جا مانده باشند یا هنوز این ارتباط با این سامانه برقرار نشده باشد، اظهار داشت: تمام افرادی که کسب و کار خود را از دیروز آغاز کرده اند در همین هفته به سامانه مراجعه و به آن متصل شوند.

روحانی تصریح کرد: قرار شد در پایان این دوره افراد و بنگاه‌هایی که در این زمینه خوب فعالیت کردند دارای امتیاز باشند و امتیاز آنها هم به صورت خاصی مشخص شود و تابلویی به آنها ارائه شود که مردم بدانند که کدام یک از مغازه‌ها و بنگاه‌ها و کسب و کارها بیشتر برای سلامت مردم و جامعه تلاش کردند و این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قرار شد برای کسب و کارهای پر ریسک هم اقداماتی می شود، گفت: از شنبه سی‌ام فروردین کسب و کارهای کم ریسک طبق پروتکل کارهایشان آغاز می شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وسائل نقلیه در حمل و نقل عمومی تنها به تعداد صندلی می تواند مسافر سوار کنند گفت: بنابراین مصوبه‌ای که در کمیته اجتماعی امنیتی تصویب شد و اینجا هم مورد تایید است و همه موارد برهمین مبنا اجرا خواهد شد.

* توصیه این است مردم در تهران بیشتر از وسائل شخصی و تاکسی استفاده کنند

روحانی تاکید کرد: در تهران و شهرهای بزرگ به خاطر کم بودن وسایل نقلیه، توصیه این است مردم در تهران بیشتر از اسنپ، وسائل شخصی و تاکسی استفاده کنند. استفاده از اتوبوس های بین شهری در داخل شهر و خرید اتوبوس برای حمل و نقل از برنامه های دولت در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است.

وی بیان کرد: در مرحله اول قرار شد وزارت راه اتوبوس‌های بین شهری را در اختیار تهران و کلان شهرها بگذارد. در مرحله دوم اگر اتوبوس‌هایی که مثلا در تهران ۵۰۰ مورد و استان‌ها دیگر هم مجموعا ۱۵۰۰ مورد نیاز است، اگر بتوانند اتوبوس داخلی و خارجی را تا پایان ماه اردیبهشت به خدمت بگیرند و تحویل داده شود، دولت حاضر است در این زمینه کمک کند. مخصوصا در قسط اول که با پرداخت آن، اتوبوس آماده می‌شود، دولت کمک می‌کند؛  قرار شد وزارت کشور این موارد را بررسی کند و بگوید تا اقدامات را انجام دهیم.

وی بیان داشت: هر وسیله نقلیه عمومی که می‌خواهد فعالیت کند، حالا اتوبوس مترو و یا هر چیز دیگری که باشد باید ضدعفونی شود. آغاز کار ضدعفونی شود و پایان کار هم ضدعفونی شود. رانندگان باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و مسافران هم باید به تعداد صندلی سوار شوند.

*اگر شرایط کشور مانند امروز باشد اجتماعی حضوری مذهبی در ماه رمضان نداریم

رئیس جمهور اظهار داشت: موضوع دیگر مطرح شده در نشستمساله اجتماعات در ماه رمضان بود، تصمیم گیری در این خصوص برای جلسه آینده خواهد بود؛ مردم در مساجد و اماکنی مانند مسجد و حسینیه، مراسم تبلیغی، عبادی، دعا و قرآن‌خوانی داشتند.اگر شرایط کشور مانند امروز باشد قاعدتاً اجتماعی حضوری مذهبی در ماه مبارک رمضان نخواهیم داشت و این زحمت را باید صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی مجازی برعهده بگیرند و مردم از این‌ها استفاده کنند. اگر هم تحولی رخ بدهد در جلسه آینده تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: اصول وزارت بهداشت مهم و بر مبنای آن اصول است که کسب و کاری راه می‌افتد یا نمی‌افتد. یکی از اصول، ظرفیت خود وزارت بهداشت از حیث تخت بیمارستانی، نیروی انسانی، پزشک، پرستار، تنخواه ویژه و دستگاه تنفس مصنوعی است.

رئیس جمهوری اضافه کرد: این امکانات محدود است و این در همه تصمیم گیری‌ها این مبنای کار ما است. مبنای دیگر، توانمندی وزارت بهداشت از حیث آزمایشگاه‌ها و قدرت و توانایی انجام تست است. وزارت بهداشت باید بتواند  تست‌های مورد نیاز را انجام دهد و امکان تست باید در وزارت بهداشت وجود داشته باشد.

*ما در مبارزه با کرونا بهتر از اروپا عمل کردیم

وی خطاب به اروپا و آمریکا گفت: ما در مبارزه با کرونا بهتر از شما عمل کردیم. ما موفق شدیم ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلون دلار را از لوکزامبورگ آزاد کنیم.

روحانی تاکید کرد: از امروز بین شهرستان ها در استانها به طور کامل آزاد است و بین استان ها از روز اول اردیبهشت این ترددها آزاد می شود.

انتهای پیام/