امام جمعه اردبیل گفت: خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها نقض اساسی تعهدات حقوقی این کشور بر اساس منشور سازمان ملل متحد است و مستوجب مسئولیت بین‌المللی است.

به گزارش ندای شمالغرب اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل بر حسن استفاده از ایام باقیمانده  دهه اول ذیحجه تاکید و اظهار داشت: روزه روز هشتم و نهم، احیاء شب نهم و شب عید،  دعا در روز عرفه، ذبح قربانی در روز دهم و همت به حضور در نماز روز عید از تاکیدات این ماه است.

وی اهالی را به همکاری با کمیته امداد برای اطعام گوشت به مستمندان دعوت کرد و از دولت خواست در پرداخت وجه گندم کاران تسریع نماید.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بسیاری از کشاورزان استان ما کشاورز جزء هستند و برای تنظیم زندگی خود به پول گندم تحویلی چشم دوخته‌اند.

عاملی افزود: فرمایشات این هفته مقام معظم رهبری روشن‌ترین و برهانی‌ترین بیان در بی فائده بودن مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی است؛ از فرمایش ایشان معلوم شد حرمت مذاکره با آمریکا صرفا ناشی از تفکر آرمانی یا ناشی از امور اعتقادی نیست بلکه بی فائده بودن مذاکره، سوء نیت آمریکا و عدم ضمانت برای اجرایی شدن تعهدات آمریکا است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند با تغییر رفتار ایران تحریم ها برداشته می‌شود و مراد آنها از رفتاری که باید تغییر کند سه مطلب است.

 وی گفت: اول تغییر رفتار در حوزه موشکی در حالی که موشک تنها عامل بازدارنده ایران است؛ بدون موشک ایران در خطرناک‌ترین منطقه و در برابر ناپاک‌ترین دشمن بازدارندگی ندارد، کدام ایرانی است که راضی شود ایران تنها بازدارنده خود را از دست بدهد؟ در غائله بوسنی که سلاح خود را تحویل دادند هشت هزار نفر کشته شدند.

خطیب جمعه اردبیل افزود: دوم تغییر رفتار در حوزه هسته‌آی است، با توجه به اینکه آژانس انرژی هسته‌ای یازده بار رسما اعلام کرده است که ایران در صدد ساخت سلاح هسته‌ای نیست پس مراد آنها از برچیده شدن فعالیت صلح آمیز هسته‌ای است.

 عاملی اظهار کرد: در ۱۰۰ سال آینده با پایان یافتن انرژی فسیلی منبع انرژی دنیا منحصر در سوخت هسته‌ای خواهد بود و اگر ما الان تکان نخوریم آن زمان برده آمریکا خواهیم شد؛ آیا یک ایرانی راضی به بردگی ایران در دست یک ابر قدرت اهریمنی است؟ از طرفی در حال حاضر هم در حوزه طبابت و تولید انرژی ما به تکنولوژی هسته‌ای صلح آمیز نیاز مبرم داریم.

وی افزود: سوم تغییر رفتار در عرصه نفوذ منطقه‌ای است در حالی که نفوذ دست ما نیست؛ این جاذبه ناشی از عظمت انقلاب اسلامی ظلم ستیزی انقلاب و ظلم بی حد و حصر آمریکا و اذناب آمریکا در منطقه است در انتخابات اخیر عراق نیروهای موالی ایران سرکار آمدند آیا این دست ایران است؟ ما در سوریه از امنیت خودمان دفاع کردیم داعش گفت دشمن اصلی ما ایران و سر مار در ایران است.

 امام جمعه اردبیل بیان کرد: حزب الله و حماس و حوثی‌ها را نیز ظلم آمریکا اسرائیل و عربستان درست کرده است در این خصوص باید خودتان را محاکمه کنید نه ایران را.

عاملی تصریح کرد: از کسانی که خیال می‌کنند مذاکره در شرایط فعلی نجات بخش است باید سوال کرد اگر شما با فردی معامله کنید و او شما را مغبون کند و به وعده خود خلف نماید آیا باز با او معامله می‌کنید؟ آیا سرنوشت یک کشور از معامله جزئی شما کمتر است.

وی افزود: سوال دوم اینکه اگر فردی نوشدارو داشته باشد و فرزند شما مسموم و در حال مرگ باشد و او از دادن نوشدارو امتناع کند و فرزند شما مظلومانه بمیرد آیا دست در دست او می‌گذارید؟ آیا به او اعتماد می‌کنید؟ آمریکا در حال حاضر تحریم دارویی را با شدت دنبال می کند آیا او در کنار پیشنهاد مذاکره نمی‌توانست برای اثبات حسن نیت خود حداقل تحریم دارویی را متوقف کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: سوال سوم اینکه شما چه تضمینی دارید که آمریکا در مذاکره به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

عاملی افزود: در دنیا تضمینی بالاتر از شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد ایران در مذاکرات برجام به آمریکا اعتماد نداشت و لذا برای ایجاد تضمین، برجام را به شورای امنیت برد قطعنامه ۲۲۳۱ بر تقویت و تسهیل توسعه روابط تجاری و اقتصادی عادی با ایران به عنوان بخشی اساسی از برجام تاکید می‌کند و از همه دولت‌ها می‌خواهد که آن را اجرا کرده و دسترسی ایران به تجارت، تکنولوژی، تامین مالی و انرژی را تضمین نمایند و از اقداماتی که برجام را تضعیف می‌کند بپرهیزند.

وی اظهار کرد: به همین جهت خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها نقض اساسی تعهدات حقوقی این کشور بر اساس منشور سازمان ملل متحد است و مستوجب مسئولیت بین‌المللی است.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: سوال چهارم اینکه شما از کجا می‌دانید مذاکره پیشنهادی آمریکا مذاکره جدی است؟ ما دلیل داریم که مذاکره آنها مذاکره صوری است، آمریکایی‌ها می‌دانند که ایران با آمریکا مذاکره نمی‌کند.

وی افزود:ترامپ در حال حاضر در حال اجرای طرح جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکاست؛ این طرح ۱۵ محور دارد و در بخشی از این طرح آمده است بعد از خروج از برجام دولت آمریکا باید شعار مذاکره با ایران را طرح کند زیرا ایرانی‌ها دیگر با آمریکا مذاکره نخواهند کرد و لذا این امکان به آمریکا داده خواهد شد که از این سناریو به عنوان دلیل سوء نیت ایران برای دنبال کردن برنامه ساخت بمب اتم استفاده کند، بنا بر طرح جان بولتون مراد آنها از مذاکره مذاکره صوری است.

انتهای پیام/