مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: برای اولین بار در سطح کشور 1 میلیون 700 اصله نهال صنوبر به منظور افزایش سرانه فضای سبز استان در شهرستان پارس آباد تولید می شود.

به گزارش ندای شمالغرب اردبیل، شهامت هدایت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در جریان سفر به شهرستان پارس آباد صبح امروز در جمع خبرنگاران از تولید ۱ میلیون ۷۰۰ اصله نهال صنوبر به منظور افزایش سرانه فضای سبز استان در شهرستان پارس آباد خبرداد و گفت: یکی از مهم ترین عملیات های منابع طبیعی آبخیزداری در ایستگاه تولید بذر نهال پارس آباد، تولید نهال و بذر مرتعی است که به منظور اجرای هرچه بهتر طرح های منابع طبیعی، نیاز مشارکت مردم در پروژه های منابع طبیعی و افزایش سرانه فضای سبز انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه نهال های تولیدی همه ساله در هفته منابع طبیعی توزیع می شود افزود: بذر های تولیدی ایستگاه نیز با هدف افزایش تولید در سطح مراتع، اصلاح و احیای مراتع، جلوگیری از فرسایش خاک و سیل در میان دامداران به صورت رایگان پخش می شود.

هدایت افزایش سرانه فضای سبز استان را یکی از ماموریت های اصلی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دانست و تصریح کرد: امسال برای اولین بار در راستای افزایش سرانه فضای سبز استان در ایستگاه تولید بذر نهال شهرستان پارس آباد در سطح ۲۳ هکتار نهال کاشته شده است که شامل درختانی همچون صنوبر، ون، افرا، اقاقیا، بادام و سنجد است.

وی گفت: همچنین برای اولین بار در ایستگاه تولید بذر و نهال شهرستان پارس آباد مغان به کشت محصول بادام درختی نیز اقدام کرده ایم که تمامی این اقدامات می توانند در راستای اقتصادی کردن پروژه های حوزه منابع طبیعی، اشتغالزایی و افزایش سرانه فضای سبز می تواند موثر باشد.

وی به اشتغال زایی روزانه برای ۱۱ الی ۳۰ نفر در این ایستگاه تاکید کرد و افزود: منطقه مغان استعداد خوبی برای تولید نهال و بذر را به خود اختصاص داده است و ما نیز این توانایی را داریم که این میزان تولید را اگر شرایط خوبی فراهم شود به ۳ میلیون اصله نهال برسانیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه مطالعات برای کشت بذور داروهای گیاهی در ایستگاه تولید بذر و نهال شهرستان پارس آباد آغاز شده است اظهار داشت: اکثر بذر های گیاهان دارویی کشور از خارج وارد می شود و ما در راستای افزایش تولید و جلوگیری از خارج شدن ارز از کشور باید به تولید بذر گیاهان دارویی نیز اقدام کنیم که با توجه به اینکه منطقه مغان شرایط و استعداد خوبی برای تولید این بذر ها دارد، مطالعات برای کشت این بذور آغاز شده است تا مرحله تولید نیز از سال آینده شروع شود.
خبرنگار افتخاری:پویا حاجی وند
انتهای پیام/