دولت آمریکا در جدیدترین اقدام خود علیه ایران بخش فلزات ایران را نیز تحریم کرد.

به گزارش ندای شمالغرب اردبیل به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ با امضای یک فرمان حکومتی تحریم‌های جدیدی را علیه تولیدکنندگان آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران وضع کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در سالروز خروج این کشور از برجام اعلام کرد با امضای یک فرمان حکومتی صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران -که به گفته وی بزرگترین منابع درآمدی دولت ایران بعد از نفت محسوب می‌شوند- را تحریم کرده است.

ترامپ در این بیانیه مدعی شده است: «یک سال قبل من با پایان دادن به مشارکت آمریکا در توافقنامه وحشتناک و یکجانبه هسته‌ای ایران، امنیت ملی کشورمان را به میزان چشمگیری تقویت کردم. تحت توافقنامه هسته‌ای، ایران می‌توانست آزادانه از شبکه‌های تروریستی حمایت کند، نیروی موشکی خود را توسعه دهد، در منطقه درگیری ایجاد کند، شهروندان آمریکایی را ناعادلانه بازداشت کند و در عین حال زیرساخت‌های قوی هسته‌ای خود که همان‌طور که ما می‌دانیم آرشیو گسترده‌ای برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای هستند را حفظ کند. اما با توجه به تصمیمات مهمی که ما اخیراً گرفته‌ایم، خیلی چیزها می‌تواند تغییر کند. ما موفق شده‌ایم فشار حداکثری و قدرتمندانه‌ای که قبلاً هرگز مشاهده نشده است را [بر ایران] وارد کنیم و اقدام امروز نیز در راستای افزایش این فشار خواهد بود.»

 «اقدام امروز ما صادرات فلزات صنعتی ایران -که ۱۰ درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد- را هدف قرار خواهد داد. ما به کشورهای دیگر هشدار می‌دهیم که از این پس ورود فولاد و سایر فلزات ایرانی به بنادر و مبادی ورودی آنها را تحمل نخواهیم کرد. تهران می‌تواند منتظر اقدامات بیشتر ما باشد، مگر اینکه تغییرات بنیادینی در رفتارهایش ایجاد کند.»

دولت آمریکا یک سال قبل با خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، تحریم‌های یکجانبه پیشین خود علیه ایران را احیا کرد و مدعی شد ظرف مدت کوتاهی صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند؛ اما مقامات آمریکایی به دلیل شرایط خاص بازار نفت مجبور به اعطای معافیت‌هایی به برخی مشتریان نفت ایران شدند. با این حال دولت آمریکا دو هفته قبل اعلام کرد که قصد ندارد معافیت‌های مشتریان نفت ایران را تمدید کند.

واشنگتن تلاش می‌کند با اتکا به سیاستی که آن را فشار حداکثری می‌خواند، ایران را مجبور به پذیرش خواسته‌هایی کند که حدود یک سال قبل رسماً در قالب ۱۲ بند از سوی «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شده است. ایران اما تأکید کرده است که فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا هرگز راه به جایی نخواهد برد و ایران کشوری نیست که در برابر چنین فشارهایی تسلیم شود.

انتهای پیام/